האם אור כחול מזיק לבריאות העור שלנו?

תחשבו על כל השיחות זום מהבית, Happy hour וירטואלי והסדרות האהובות עליכם בנטפליקס. מחקרים מצביעים שאור כחול מהטלפונים הסלולריים ומסכי המחשב עלול לגרום למתיחת עיניים, אך פחות ברור כיצד זמן הטכנולוגיה עשוי להשפיע על עור הפנים שלכם

סמארטפון
מחקר חדש קובע: שימוש בסמארטפון לפני השינה - פרקטיקה מסוכנת | צילום: שאטרסטוק

בעבר, רוב הדאגות שלנו לגבי הזדקנות מוקדמת וסרטן העור נבעו מקרני UVA ו- UVB מזיקות מהשמש. אך במהלך העשור האחרון מדענים למדו כי יתכן שאלה אינן הקרניים היחידות של האור שאנשים צריכים לדאוג לגביהם. אור כחול שנפלט על ידי השמש ומכשירים דיגיטליים עלול להמיט הרס על בריאות העור.

"המגמה של חסימת אור כחול בטיפול בעור, ובריאות באופן כללי, הולכת וגוברת מכיוון שכולנו נחשפים לאור כחול יותר כעת באמצעות טלפונים חכמים וטאבלטים", אומר ד"ר נזנין סעדי, מנהל מרכז כירורגיה ודרמטולוגיה קוסמטית בפילדלפיה.

מה זה בכלל אור כחול?

"אור כחול הוא חלק מספקטרום האור הנראה (380 עד 500 ננומטר) הכלול באור השמש, אך הוא חל גם על ידי תאורה פנימית ומכשירים אלקטרוניים נפוצים, כמו מסכי מחשב וסמארטפונים", אומר ג'ייסון בלום, מנתח פלסטי ושחזור פנים בניתוחים פלסטיים לפנים בבלום בבארן, פנסילבניה.

על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים, רוב האור הכחול שאליו אנשים נחשפים מגיע מהשמש, אך בהתחשב בכך שלפי נתוני נילסן שפורסמו ביולי 2018, האמריקאי הממוצע מבלה יותר מ-11 שעות ביום באינטראקציה במדיה הדיגיטלית, אנשים נחשפים כעת לאור כחול יותר באופן משמעותי בהשוואה לדורות הקודמים - ולכן זה הופך למדאיג הרבה יותר.

והנתון הזה ככל הנראה רק הולך וגדל, מכיוון שמגפת הקורונה גרמה לשינוי דרמטי במעבר לפעילויות מקוונות. תחשבו על כל השיחות זום מהבית, Happy hour וירטואלי והסדרות האהובות עליכם בנטפליקס.

 

עוד ב"בריאות"

מצאנו את הדרך (סוף סוף) איך לשבור את מעגל הדחיינות הכרונית

כל מה שאתם צריכים לדעת על בדיקות הקורונה הביתיות שמגיעות לישראל

7 מאכלים ומשקאות מועילים שיעזרו לכם כשאתם מיובשים

 

כיצד אור כחול משפיע על בריאות האדם?

מדענים יודעים שאור כחול, בין אם מהשמש או ממכשירים אלקטרוניים, עלול לגרום למתיחת עיניים. בסקירה שפורסמה בדצמבר 2018 נמצא כי על הספקטרום הגלוי אור כחול בעל אנרגיה גבוהה. שעלול לגרום למחלות כמו יובש בעין, קטרקט וניוון מקולרי הקשור לגיל.

מחברי המחקר כתבו שזה עשוי אפילו להשפיע על ייצור ההורמונים, וליצור חוסר איזון שעלול להשפיע לרעה על איכות השינה.

מה אנו יודעים על בריאות האור הכחול ובריאות העור?

למרבה הצער, מחקרים על השפעות האור הכחול על העור חסרים, אבל כמה מחקרים ראשוניים עשויים להחזיק רמזים בנושא. מחקר בעבר הציע לאנשים עם עור כהה יותר שנחשפו לאור כחול נראה לעין יותר נפיחות, אדמומיות ושינויים בפיגמנט מאשר אנשים עם עור בהיר יותר שנחשפו לרמות דומות של קרני UVA.

איך תדעו אם אור כחול פגע בעור שלכם?

שינויים בעור כמו פיגמנטציה, נפיחות, קמטים מוקדמים ואדמומיות יכולים להיות סימני נזק מאור כחול.

חשוב לציין כי אין הוכחות מדעיות מוצקות לכך שאור כחול פוגע בעור. יש חשד כי אור כחול עלול לגרום להשפעות מזיקות על העור, במיוחד פיגמנטציה וצילום תמונות; עם זאת, זה לא הוכח מדעית. למעשה, ישנם רופאי עור המשתמשים באור כחול לטיפול במצבי עור מסוימים כמו אקנה, ולא היו דיווחים כי טיפולים אלה פוגעים בפיגמנטציה של העור.

סמארטפון
עלול לגרום למתיחת עיניים | צילום: shutterstock

כיצד להגן על העור מפני נזק פוטנציאלי לאור כחול

הדרך הטובה ביותר למנוע נזק אפשרי לאור כחול היא על ידי קיצור זמן המסך. אתם יכולים גם להשקיע במגן מסך עבור המכשירים האלקטרוניים שלכם. חשוב יותר לנסות להיות פרואקטיביים על ידי הפחתת בהירות המסך בטלפון או חבישת אוזניות כדי שהטלפון יוכל להיות בכיס ולא ישירות על הלחי והפנים שלכם.

ואם אתם לא מורחים קרם הגנה עם SPF 30 לפחות על הפנים שלכם כל יום, התחילו עכשיו. זה יכול לעזור לכם בחסימת אור כחול, מכיוון שמסנני קרינה כימיים שעשויים לחסום קרני UVA ו- UVB אינם חוסמים קרני אור גלויות או כחולות.

באשר למוצרי טיפוח העור המשווקים כהגנה מפני אור כחול, החוקרים עדיין לא בטוחים עד כמה רצועת האור הנראית הזו מזיקה לעור שלנו.

עד כמה אתה צריך לדאוג לאור כחול?

נכון לעכשיו, אין מספיק מחקרים כדי לקבוע עד כמה האור הכחול מטלפונים סלולריים וגאדג'טים אלקטרוניים מזיק לעור. אומנם אנו יודעים כי אור כחול מהשמש וכל קרני השמש לצורך העניין נותרו סיבה ידועה לדאגה. כמות האנרגיה הנפלטת ממקורות [טכנולוגית] היא מינימלית בהשוואה לקרינות מהספקטרום הסולארי וההשפעה שלהן על העור עשויה להיות מינימלית.

 

*נערך ותורגם מאתר everydayhealth