מצאנו את הדרך (סוף סוף) איך לשבור את מעגל הדחיינות הכרונית

אי פעם דחיתם מטלה פשוט כי לא היה לכם מצב רוח להתמודד איתה? כך גם לכל האחרים על פני כדור הארץ. בואו נלמד עוד על גורמים אפשריים לדחיינות כרונית (ספוילר: זה לא עצלות) וקבלו כמה טיפים להתמודדות יעילה עם זה

דחיינות

דחיינות משקפת את ההטיה האנושית כלפי ההווה, או את הרצון לספק את הצרכים המידיים ולדאוג לעתיד בבואו. כאשר אנחנו מתמהמהים, אנחנו דוחפים הצידה משימה מסוימת, כמו גם את כל הרגשות הלא רצויים שהיא מעוררת, כמו מתח, שעמום או ספק עצמי.

זה עשוי להציע כמה יתרונות לטווח קצר-כלומר, נחוש הקלה בהתחמקות מעבודה מתסכלת או ברגשות לא נעימים. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהמשימה לנצח. כאשר הצורך הדוחק להשלמתו עולה מחדש, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו שוב באותו מקום.

זה בכלל לא חריג לעצור כשאתם נתקלים במצבים שמעוררים אי נוחות, כמו לקבוע טיפול אצל רופא שיניים או לנהל שיחה קשה עם בן/בת הזוג.

אולם דחיינות כרונית היא שונה. כאשר דחיית הדברים הופכת לפתרון, הוא יכול להתחיל להשפיע על הבריאות הנפשית והרגשית שלנו, שלא לדבר על היכולת לבצע דברים.

 

עוד ב"בריאות"

7 מאכלים ומשקאות מועילים שיעזרו לכם כשאתם מיובשים

כל מה שאתם צריכים לדעת על בדיקות הקורונה הביתיות שמגיעות לישראל

אין מזגן? אין בעיה. 5 דרכים קלות לנצח את החום של הקיץ

 

בואו נלמד עוד על גורמים אפשריים לדחיינות כרונית (ספוילר: זה לא עצלות) וקבלו כמה טיפים להתמודדות יעילה עם זה.

סימנים נפוצים

התמהמהות בדרך כלל לא עוזרת, אך גם דחיינות מדי פעם אינה בהכרח מזיקה. מי לא השאיר את המטלות המגעילות ביותר לסוף, או אפילו ליום אחר לגמרי?

עם זאת, כאשר דחיינות הופכת לדפוס בחיי היום יום שלכם, זה יכול להתחיל לגרום לבעיות. כמה סימנים מרכזיים יכולים לעזור לכם לזהות דחיינות כרונית אם אתם: באופן קבוע מתקשים לעמוד בזמנים, דוחים דברים בכמה תחומי חיים - לא רק בעבודה, למשל, אלא גם בבית ועם חברים, מוצאים את עצמכם מתמהמהים מדי שבוע, אם לא מדי יום. אם אתם מרגישים שזה מתחיל להשפיע על מערכות היחסים שלכם עם הקרובים אליכם או אם תתקשו להודות בסחבת שלכם כלפי עצמכם או עם מישהו אחר (אולי אתם לא ממש משקרים לגבי זה, אבל יש לכם גם הרבה סיבות לדחות דברים).

 

חיבור למצבים של בריאות הנפש

אנשים מקשרים בדרך כלל דחיינות להפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולבעיות נפשיות אחרות. אמנם נכון שדחיינות כרונית מתרחשת לעיתים קרובות כסימפטום, אך לעיתים היא ממלאת תפקיד תורם במצוקה נפשית ורגשית מתמשכת.

דחיינות וויסות רגשי

מחקרים מראים כי דחיינות קשורה לעיתים קרובות למצב הרוח ולמחשבה הרגשית שלנו. במילים אחרות, דחיינות לא מתרחשת מכיוון שאתם עצלנים ולא פרודוקטיביים או לא יודעים לעשות משהו (אם כי ספק עצמי יכול בהחלט לגרום). זה קורה כי אתם מפחדים מהמצוקה הרגשית שאתם צופים.

לפעמים קל לראות מהיכן נובעת המצוקה:

אתם דוחים שיחת טלפון מהירה לקביעת בדיקת שיניים מכיוון שאתם בטוחים שיש לכם חור או שניים וחשים בחרדה להתמודד עם אחר הצהריים של קידוחים.
אתם נמנעים מלהתקשר לאחותכם לאחר ויכוח, כי אתם יודעים שאתם צריכים להודות שטעיתם ולהתנצל.

דחיינות כסימפטום לבריאות הנפש

מקור הדחיינות לפעמים מתעמק מעט יותר מקושי בוויסות הרגשות. אם אתם חיים עם חרדה, למשל, אתם עשויים להקדיש זמן רב לדאגה לגבי משימות ספציפיות או להרגיש עצבניים לגבי מה שעלול להשתבש. פחדים מסוג זה יכולים בהחלט להוביל לעיכוב.

הקשר בין מצבי חרדה לפרפקציוניזם יכול גם הוא להיות חלק בדחיינות. כשאתם לא מאמינים שאתם יכולים לעשות משהו בצורה מושלמת, אתם עלולים לחוש חרדה לעשות את זה בכלל ולדחות אותו כל הזמן.

דיכאון, שלעתים קרובות מתמעט מהאנרגיה והערך העצמי, יכול להיות כרוך גם בסחבת. אתם עלולים להזניח אחריות מסוימת מכיוון שאתם לא יכולים לגייס את המוטיבציה להשלים אותן, או בגלל שאתם מפקפקים בעצמכם ובמיומנויות שלכם.

דחיינות יכולה לנבוע גם מתסמיני חוסר תשומת לב של ADHD, כמו הסחת דעת, קשיי ריכוז ומיקוד יתר.

דחיינות כגורם תורם

הנה הדבר לגבי דחיינות: הרגשות השליליים שאתם משייכים למשימה נתונה לא נעלמים כשאתם נמנעים ממשימה זו. הם ניזונים מעצמם וגדלים, במהירות.

שאלו את עצמכם: האם אתם באמת מרגישים רגועים? כנראה שלא. סביר להניח ששמתם לב לזרם של חרדה שמתגנב במחשבותיכם הערות (אולי אפילו בשינה שלכם). וכאן טמון השפשוף. דחיינות יוצרת מחזור שקשה להימלט מכיוון שהתגמול הזמני של דחיית משהו מחזק את הרצון שלך לעשות את זה שוב - למרות שזה יוצר יותר בעיות.

הרגל דחיינות יכול בסופו של דבר לסבך את החששות הרגשיים שהפעילו אותו מלכתחילה. לאורך זמן, דחיינות - והלולאה שהיא נוטה ליצור - יכולה להוביל ללחץ, חרדה, דיכאון, בושה ואשמה, ערך עצמי מופחת, חוסר ביטחון וחששות בריאותיים וגופניים.

איך לנהל את זה

אסטרטגיות אלה יכולות לעזור לכם לשבור את מחזור הסחבת - גם כאשר מדובר בהרגל מושרש.

תציעו לעצמכם סליחה וחמלה

לסלוח לעצמכם להתמהמה בעבר עשוי לעזור להפחית את הסיכויים שתתמהמהו שוב בעתיד. בדיוק כמו הסליחה שאתם יכולים להציע למי שעשה לכם עוול, סליחה עצמית מאפשרת לכם להשתחרר מאירועי העבר ולהתקדם.

קחו את הדברים לאט

טיפול במשימות צעד אחר צעד יכול גם לעשות את ההבדל. במקום להעמיס על עצמכם על ידי מחשבה על כל מה שעוד נותר לעשות, התמקדו במחשבות שלכם בצעד שמגיע מיד אחר כך.

צרו מכשולים ותגמולים

אם אתם נוטים להרים את הטלפון כשאתם אמורים לעבוד, כבו את הטלפון והניחו אותו איפשהו מחוץ לטווח הראייה לפני שתתחילו ביום.

דאגו לתגמל את עצמכם גם על המאמצים שלכם. לאחר שתסיימו חלק טוב מהעבודה, קחו הפסקה כדי לצפות בסרטון מצחיק, התעדכנו עם החברים שלכם, או החליפו תמונות סלפי עם בן/בת הזוג.

חשיבה במונחים של תגמולים ולא עונשים יכולה לעזור לך לעודד גם את עצמכם. איתור הרגשות הספציפיים המניעים את הדחיינות מקל על מציאת אסטרטגיות התמודדות יעילות. אז דחיינות כרונית מאתגרת פירושה בדרך כלל לעקוב אחריה למקור.

לא בטוחים איך להתחיל? אין צורך לעכב - טיפול יכול להציע יותר הדרכה ותמיכה.