ישנים פחות מ-7 שעות בלילה? אתם מסתכנים בדמנציה

כמה אתם ישנים בלילות? כולנו יודעים שמומלץ לישון 7 שעות לפחות, אנחנו מכירים את זה טוב גם מהצבא, אבל זה כנראה ממילא נידון לאבדון כי רוב האנשים בשיא חייהם עם ילדים ברור שלא ישנים רצוף. מחקר חדש ומטריד מגלה למה כדאי שתתחילו לשים דגש חשוב על שעות השינה שלכם. ולא, שנ"צ זה לא פתרון

זמן צפייה: 06:52

מחקר חדש שנערך בבריטניה במשך 25 שנה על 8,000 נבדקים בדק ועקב אחרי השינה של המשתתפים ואחרי התפתחות של דמנציה, הפרעה קוגנטיבית.
השאלה שהנחתה את המחקר הייתה האם חוסר השינה או שינה לא טובה היא הגורם לבעיות קוגנטיביות אחרי 20-25 שנה או בעיית השינה מקדימה את הבעיה הקוגנטיבית, דמנציה, אלצהיימר ומחלות אחרות בגיל המאוחר.

אחרי שמנקים משתנים של מחלות רקע ודיכאון ומשתנים אחרים, החוקרים מצאו שמי שישן פחות מ-6 שעות בלילה כעבור 20-25 שנה נצפתה אצלו התפתחות של הפרעות קוגנטיביות.
מדובר בתוצאות מאוד מטרידות, ובעצם נשאלת השאלה מה אפשר או מה צריך לעשות? כי אנחנו הרי יכולים להגיד שאנחנו לא יכולים להשפיע על הרבה דברים, בעיקר לא על הגנטיקה שלנו, אבל אנחנו כן יכולים להשפיע על דברים שהם בכוח שלנו כמו תזונה, כמו הרגלי החיים שלנו ובזה אנחנו מכניסים את השינה. לא צריך לקבל את השינה הלא טובה, הלא איכותית או הלא מספקת כמובן מאליו.

Encoderhd1 132650208514970000
ד''ר עמית גרין - פסיכולוג ומומחה לשינה, מערך רפואת השינה אסותא

הקשר בין שנת הלילה לגיל

מחקר נוסף שנערכת בבית אבות בירושלים, בו הגיל הממוצע של הנבדקים היה 85, הוכנסו המשתתפים לחדר במהלך שבוע אחד ועשו פעילויות ובשבוע אחר כל התקרה של החדר הייתה עם מערכות תאורה שנתנו אמבטיית אור מאוד חזק. האור הזה בבוקר היה מאוד חזק ומאוד חיובי.

אחת הבעיות אצל אנשים מבוגרים היא שהם לא ניידים הרבה פעמים ולא יוצאים החוצה ונחשפים לאור השמש, הבעיה היא שהעין שלנו צריכה לקלוט את האור הזה והוא צריך להגיע למוח שלנו. נעשו המון מבחנים של שינה ואיכות חיים והדבר הכי מדהים במחקר הזה, שהדבר הכי מובהק היה היכולות הקוגנטיביות שהשתפרו אחרי שבוע. כל מה שהשתנה היה פשוט שעתיים של אור במהלך היום כדי לשפר את השינה וכדי בסופו של דבר לשפר יכולות קוגנטיביות.

עוד ב"בריאות"

זה לא סוף המשפט: מה עומד מאחורי הקעקוע של אסף גרניט?

אפקט המראה: הכל על האנשים שנולדו עם איברים הפוכים

חכמים בשמש: כך תשתמשו בקרם ההגנה שקניתם בצורה נכונה

כשלוקחים את כל הדברים האלו יחד ומנסים להסתכל על התמונה המלאה, שינה היא צורך, היא לא איזושהי בחירה ותמיד יהיו בעיות - עבודה, ילדים או כל מיני מחלות.
אנחנו לא צריכים לקבל את זה שאנחנו לא ישנים טוב או שאנחנו לא מצליחים לישון טוב או לישון מספיק, נדודי שינה, הפרעות נשימה בשינה. צריך להתייעץ ולטפל, כי יש לזה משמעויות גם ביום למחרת כשתקומו ותהיו עייפים, אבל יש לזה גם השלכות ארוכות טווח גם על הבריאות וגם על איכות החיים.

Depressed,senior,man,lying,in,bed,cannot,sleep,from,insomnia
כל מה שצריך זה פשוט להיות חשופים מספיק לאור יום חזק

אחת הבעיות במוח זה שמצטברים חלבונים במהלך היום, רעלנים. הם מתפרקים בזמן שינה ובזמן שינה עמוקה יש תהליך של התחדשות של כל הגוף ובכלל של המוח, הוא לא נכבה אבל הוא עובר גם תהלך של רענון וארגון וחידוש החומר.

אנחנו יכולים לעבוד על הגוף שלנו ולישון בלילה 4 שעות ואז שנ"צ של שעתיים?
זה לא תופס, אי אפשר לשות סחר-מכר. שנת הצהריים היא כמו חטיף שינה, זה לא תחליף לארוחה אבל כשאין זמן אפשר לקחת את שנת הצהריים כחטיף שינה, להחזיר לגוף מאגר אנרגיה, אבל לא להגיד אני אשן קצת בלילה.

קל להגיד, זה כמו להגיד למישהו תעשה ספורט, אבל לפעמים צריך הדרכה, ייעוץ וליווי.
זה המקום להתחיל את השלב הראשון בדרך לשינה טובה.