אפקט המראה: הכל על האנשים שנולדו עם איברים הפוכים

האודישן של לב יוסף ב"משחקי השף" אתמול גרם לנו לתהות מה עומד מאחורי התופעה הגנטית הנדירה בה האיברים ממוקמים במקומות הפוכים בגוף. תכירו, סיטוס אינברסוס

אדם מסתכל על מראה

אז תכירו, סיטוס אינברסוס הוא מצב גנטי שבו האיברים הפנימיים בגוף ממוקמים בתמונת מראה מהמצבים הרגילים שלהם. לדוגמא, הלב וריאה שמאל ממוקמים בצד ימין של הגוף. בחלל הבטן הכבד ממוקם בעיקר בצד שמאל במקום בימין והבטן נמצאת בצד ימין של הגוף במקום בשמאל. מדובר במצב נדיר מאוד. על פי מאמר בכתב העת Heart ViewsTrusted Source, הוא מתרחש בכ -10,000 מכלל אנשים. לאם נשאית ולאב נשא יש סיכוי של 1 ל -4 להביא ילד עם סיטוס אינברסוס. מכיוון שצעדים גנטיים רבים יצטרכו להתאחד בכדי לגרום לסיטוס אינברסוס, מדובר במצב נדיר. המצב נראה גם אצל תאומיי "תמונת מראה". סוג זה של תאומים מתרחש כאשר עובר מופרה מתפצל מאוחר מהרגיל במהלך ההריון. תאומים של תמונת מראה יכולים להיות גם הפכים בדברים כמו ידיים, תכונות א-סימטריות ודומיננטיות מוחית-חצי כדור.

גוף האדם
האיברים הפנימיים ממוקמים בצד ההפוך בגוף - סיטוס אינברסוס | צילום: shutterstock

לסיטוס אינברסוס שני תת-סוגים עיקריים: דקסטרוקרדיה ולבוקרדיה. אומרים על אדם שיש לו דקסטרוקרדיה אם נקודת הלב בצד ימין. אומרים על אדם שיש לו לבוקרדיה אם הלב בצד שמאל, אולם האיברים האחרים מתהפכים. תת-סוג אחר הוא סיטוס דו-משמעי. זה קורה כאשר כמה איברים נמצאים במצבים לא תקינים, אך לא בתבנית שהוגדרה בקלות.

עוד ב"בריאות"

חכמים בשמש: כך תשתמשו בקרם ההגנה שקניתם בצורה נכונה

וידיים, רחצתם? בואו לבדוק אם אתם עושים את זה נכון

הקול שלהם: תערוכת Photo-voice של משפחות מתמודדי נפש

סימפטומים, אבחנה ודרכי טיפול

מכיוון שהאיברים יכולים להיות פונקציונליים בסיטוס אינברסוס, לאדם אין סיבוכים. חולים אחרים יכולים לחוות תפקוד לקוי של הלב או מצב ריאות הנקרא דיסקינזיה ראשונית של הרירית (PCD), הגורמת להצטברות ריר בריאות. זה יכול להוביל לברונכיטיס כרונית וסינוסיטיס.

רופא יכול לאבחן סיטוס אינברסוס על ידי התבוננות באיברים באמצעות צילום רנטגן, סריקת C.T, סריקת MRI או אולטרה סאונד. מכיוון שהמצב גורם לעיתים נדירות לתופעות והוא כה נדיר, ייתכן שאדם בכלל לא יודע שיש לו את זה וייתכן שזה לא יתגלה עד לביקור אצל רופא מסיבה רפואית אחרת.

בדיקת רופא
בדיקת רופא עשויה לגלות אם גם לכם יש סיטוס אינברסוס | צילום: shutterstock

דרך נוספת שניתן לגלות סיטוס אינברסוס היא כאשר רופא מקשיב לדופק הלב של המטופל. פעימות הלב בדרך כלל הכי חזק בנקודה התחתונה של הלב בצד שמאל של האדם, אבל לאדם עם סיטוס אינברסוס יכול להיות לב שמצביע ימינה,
כך שדופק הלב יהיה הכי חזק מצד זה. עבור חולים רבים, סיטוס אינברסוס אינו גורם לתסמינים אחרים. אם לאדם עם סיטוס אינברסוס יש סיבוכים כמו מום בלב, הרופא יטפל בתסמינים. בדרך כלל לא מומלץ לבצע ניתוח להיפוך מיקום האיברים. חשוב לדעת אם יש לך סיטוס אינברסוס אם אתם עתידים לעבור הליך כירורגי אחר.

הכתבה תורגמה מאתר healthline