"הישראלים מאושרים יותר בגלל החבר'ה מהשכונה ומהצבא"

ישראל במקום ה-11 במדד האושר העולמי, למרות המצב הביטחוני ויוקר המחייה. למומחים הסבר מעניין: "הישראלים מרגישים מלוכדים ומעורבים. לא משאירים פצוע בשטח"

היום מציינים ברחבי העולם את "יום האושר הבינלאומי" שנקבע על ידי האו"ם. במסגרת זו התפרסם היום מדד האושר השנתי לשנת 2017. בסקר השתתפו מעל 150 מדינות, עם 3,000 איש בכל מדינה. נורווגיה התברגה במקום הראשון, ואחריה דנמרק, איסלנד ושוויץ כשההבדלים ביניהן זניחים. עשרת המדינות המובילות נותרו זהות כבשנה שעברה, למרות שהיה ערבוב בתוך העשירייה. במקום ה-11 נמצאת ישראל.

ששת הגורמים שנבדקו במדד האושר הם תמ"ג לנפש, תוחלת חיים בריאים, תמיכה סוציאלית (האם לפרט יש מישהו לסמוך עליו בזמנים קשים), אמון (תפיסה של חוסר שחיתות בממשלה ובעסקים), תחושת החופש לקחת החלטות חשובות ונדיבות כשהחידוש העיקרי בדו"ח לשנת 2017 הוא המיקוד בתפקידם של גורמים חברתיים באושר.

עוד מצא המחקר שהאושר האמריקני נמצא בדעיכה, שלמרות המיקום הנמוך של מדינות אפריקה, האנשים שם אופטימיים ומאמינים כי המצב ישתפר בעתיד. בריאות נפשית מסבירה את השונות באושר במדינות מערביות יותר מאשר הכנסה. בנוסף, המחקר הראה בבירור כי לתעסוקה השפעה מכריעה על איכות חייו של אדם, שקשה להתרגל לאי תעסוקה גם כעבור זמן, וכי ההשפעה השלילית של אי תעסוקה נשארת לאורך זמן, גם לאחר שאדם חוזר לעבוד. עבודת כפיים על סוגיה מקושרת באופן שיטתי עם רמות נמוכות של אושר. בנוסף, מלבד הקשר הצפוי בין הכנסה גבוהה לרמת אושר גבוהה, מספר אספקטים נוספים בעולם העבודה משפיעים על אושר: איזון בין העבודה לחיים האישיים, אוטונומיה, גיוון, ביטחון תעסוקתי, הון חברתי וגורמי סיכון בריאותיים ובטיחותיים. הדו"ח הבא, שייצא ב-2018, יתמקד בסוגיית ההגירה.

איך מודדים אושר?

"אושר נתפס כדבר אמורפי ואידאי אבל אפשר לבדוק אותו - יש לו המון מדדים" מסבירה ד"ר פנינית רוסו-נצר, מרצה וחוקרת פסיכולוגיה חיובית ורווחה נפשית. "המדדים המרכזיים הם התפישה ההדוניסטית - אלו הנאה ורגשות חיוביים, שהם קצרי טווח ומיידיים. הרבה פעמים אנחנו חושבים שמשהו חיצוני כמו העלאה בשכר, מעבר דירה או ניתוח פלסטי יביאו לנו אושר – כשבפועל הם מביאים לתחושת "היי" זמנית, ובמהרה אנחנו מתרגלים וחוזרים לרמת הבסיס. המדד השני הוא משמעות - עד כמה אני חי "בהלימה לעצמי האמיתי, מרגיש שאני עושה משהו בעל ערך, שיש לי בשביל מה לקום בבוקר, מערכות יחסים, זה מעבר להנאה זמנית. אלה מדדים משלימים, אושר הוא דבר מורכב.

____________________________________

ספרו לנו בני כמה אתם, ואנחנו נבנה לכם לו"ז

(תו)בנות הזהב: מה חושבות בנות הגיל השלישי על נשים, זוגיות, תרבות וסקס

האם לנשים מגיעה חופשה מהעבודה בימי המחזור?

האם קריאת ספרים מאריכה את חיינו?

___________________________________

איך ישראל מדורגת גבוה כל כך?

"הסיבה שנראה לנו מוזר שהישראלים מאושרים היא תופעה שנקראת הטייה לכיוון שלילי" מסבירה ד"ר רוסו-נצר, "הדגש המשמעותי שאנחנו שמים לא תמיד משקף את המציאות אלא את מה שלא עובד. המח שלנו יותר רגיש לשלילי והוא נשאר לאורך זמן, בעוד שהחיובי הוא כמו טפלון- לא מחזיק מעמד. אם חווינו חוויה חיובית אנחנו מתרגלים ועוברים הלאה. אנחנו אוהבים להתלונן ותמיד יש מה לשפר אבל חשוב לראות למה אנחנו נותנים יותר תשומת לב כי יש גם דברים נפלאים שקורים בחברה שלנו. בנוסף, אושר לא בהכרח מותנה במצב החומרי שלנו – יש מדינות עשירות שמדורגות תחתנו. הרבה נובע ממצב מנטלי – איך אנחנו מתבוננים על המצב."

ד"ר רוסו-נצר מסבירה כי יש 2 סיבות מרכזיות בגינן הישראלים מאושרים יותר: "המקום של לכידות חברתית מאוד חזק בישראל לעומת מדינות אחרות. יש בחברה תחושת קהילה בניגוד למדינות עשירות ושבעות שיש בהן הרבה בדידות וניכור. יש לנו ריטואלים שמחברים אותנו כמו קידוש, יש לנו חבר'ה מהשכונה והצבא, משפחה מורחבת זה דבר הדוק יותר פה מהמקובל במערב, האינטנסיביות של היחסים פה גבוהה ביחס לעולם. החוויה של אדם היא שהוא לא לבד. גם החברה תומכת בערכים של משפחתיות וקולקטביסטיות. האתוס שלא משאירים פצוע בשטח גובר על תועלת ועלויות. אחוזי האובדנות חזקים דווקא במדינות עשירות ושבעות במערב בהן יש בדידות וניכור. בארץ הסולידריות מגנה עלינו".

"לאחרונה פורסם בהארוורד מחקר של 75 שנה שהסיק שמערכות יחסים קרובות שומרות עלינו מאושרים ובריאים יותר. לא כסף, פרסום או תנאים חיצוניים, וגם לא כמות החברים אלא איכות מערכות היחסים. מחקר אחר השווה בין תגובות של ניו יורקרים לאסון התאומים לתגובות של ישראלים באינתיפדה השנייה. היו רמות גבוהות של תסמונת פוסט טראומטית בשני המקרים, אבל בארץ אחרי כמה חודשים הייתה התאוששות בזכות התמיכה, החוסן והלכידות החברתית. מדינות שיצאו מאסונות טבע והיו בהם גילויי נדיבות וקהילה עלו במדד האושר."

"הדבר השני הוא תחושת משמעות – בארץ יש תחושת איום קיומי וזה שם הכל באינטנסיביות יותר גבוהה. אתה מרגיש תחושת דחיפות להיות מעורב, לממש את עצמך כחלק מהמדינה, ליצור ולכן יש פה חדשנות ויצירתיות רחבה יחסית לגודל המדינה והתושבים. המתחים היום יומיים מהווים מוטיבציה לחיות חיים מלאים ולהיות חלק ממשהו גדול יותר שנותן תחושת משמעות – אמונה, קשרים ועבודה משמעותיים, סיבה לקום בבוקר, להביע את דעתי במדינה ולהיות חלק מעיצובה. במדינות אינדיבידואליסטיות בה יש רדיפה אחרי אושר אישי פחות רואים את זה."

פרופ' אהרון בן זאב, נשיא אוניברסיטת חיפה לשעבר ומומחה לחקר הרגשות, מחזק את הדברים: "האושר העמוק שנשאר לאורך זמן נובע ממשמעות שנוצרת מכך שמתגברים על קשיים. בישראל יש אסונות, מתחים, ואין תמיד הרגשה טובה, אבל הרגשה טובה זה לא מספיק – החיים זה לא פיקניק. בגלל שיש בארץ הרבה מאורעות משמעותיים ואנחנו מדינה קטנה ומתגברים על קשיים יחד אז מדד האושר הוא גבוה. באותה מידה, הרגשה טובה שנובעת מיחסי מין היא לא ערובה לנישואים ארוכים ועמוקים. זה לא מספיק. מה שחשוב זה התגברות על קשיים ביחד. כמובן שבנוסף חשוב שיהיו תנאים מינימליים לאיכות חיים, כמו מזון, חינוך ובריאות. תנאים אלה גבוהים בישראל. ובנוסף – יש את האתגרים שאנו עומדים בהם בהצלחה."

ואיך תהיו מאושרים יותר בחייכם? "הדבר הבסיסי ביותר היא היכולת שלנו להיות נוכחים" מסבירה ד"ר רוסו-נצר "לרוב אנחנו מתמקדים במה שהיה ומה שיהיה ולא באמת נוכחים בהווה. לכן אנחנו נהנים יותר מתכנון חופשה מאשר בחופשה עצמה. וזה גם קורה ביום יום. יש הרבה פוטנציאל מסביבנו לחוות אושר ואנחנו כבר לא רואים את זה. אני ממליצה לשים לב לדברים שכן קיימים בחיים, ולא להעריך דברים רק כשאנחנו מאבדים אותם. בין אם זה המזגן באוטו או בריאות ואנשים אהובים. לראות את מה שכבר עובד: מה החוזקות שלנו, מה אנחנו אוהבים בבני הזוג, מה היה טוב היום, על מה אנחנו מוקירים תודה. זה יכול להיות ריטואל בסוף יום. מאוד משתלם להיות מאושר יותר כי לפי מחקרים אנשים מאושרים חיים יותר שנים, מערכת החיסון שלהם טובה יותר, מערכות היחסים יותר חזקות והם יותר פרודוקטיביים. אפשר לעשות את זה על ידי החלטה והכנסת הרגלים חדשים, צמצום חשיפה לשליליות והגברת חיוביות".

עוד ברשת בריאות

איך להיגמל מהסמארטפון על ידי 3 הגדרות, גומייה לשיער ופתקית [brightcove_iframe video_id='health-articles-048' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_0kfb4xrg' duration='45']

הללויה: מחקר טוען כי שוקולד משפר ביצועים ספורטיביים [brightcove_iframe video_id='health-articles-047' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ge48rflo' duration='55']

רוצים חיים ארוכים? פתחו ספר

[brightcove_iframe video_id='health-articles-045' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_05kx6wvn' duration='50']

האפליקציה שתעזור לעיוורים "לראות"

[brightcove_iframe video_id='health-articles-037' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_apfl42a4' duration='106']

מה הגוף מסמן לך, זה הכל אזהרות ותסמינים