חמשת הקטעים האומנותיים הזכורים ביותר מהאירוויזיון

זה לא סוד שההצבעה היא החלק המותח ביותר בתחרות האירוויזיון, אבל מה שמגיע לפני זה חשוב לא פחות. החלק האומנותי מציג את הפן התרבותי של המדינה המארחת, וכל אחת בוחרת לשים זרקור על משהו אחר במטרה לשבות את לב הצופים. מה היו חמשת הקטעים אומנותיים שנחקקו בזיכרון יותר מכל השאר?

זמן צפייה: 00:47

ריברדאנס (אירלנד, 1994)

קטעי ריקוד מסורתיים הם דבר שכיח בחלק האומנותי באירוויזיון, כשבדרך כלל מביאים כמה עשרות רקדנים בתלבושות מסורתיות שמפזזים לצלילי מוזיקת פולקלור שממלאת את תפקידה – מעבירה את הזמן עד לחלק המותח של התוצאות. בשנת 1994, כשהאירוויזיון נערך באירלנד, הקטע האומנותי הוקדש לריקוד הריברדאנס, סוג של סטפס אירי בו הרגליים זזות מהר בזמן שהידיים נשארות צמודות לגוף. זה לא נשמע מבטיח במיוחד, אבל המופע האומנותי הזה גרם לריקוד להפוך לסנסציה עולמית עם מסעי הופעות רבים מסביב לעולם. מייקל פלטלי וג'ין בטלר, שני הרקדנים הראשיים, עשו את הבלתי יאומן והכניסו את המופע לספרי ההיסטוריה. אגב, הנעימה המקורית שהולחנה במיוחד עבור האירוויזיון שהתה 17 שבועות במקום הראשון במצעד הסינגלים האירי ובזכות ההופעה עשרות אלפי ילדים אירים החלו ללמוד אותו, קצת כמו מה שקרה עם הג'ודו והאולימפיאדה בישראל. המופע ריברדאנס הגיע גם לישראל והפך לאחת ההצלחות הגדולות על הבמה.

עוד במדור המוזיקה:

שריי אדר: "גם ביונסה לא ישבה רגל על רגל כדי להגיע לאן שהיא הגיעה"

כל מה שצריך לדעת לקראת אירוויזיון 2022

ויוה אירוויזיון: פלייליסט שירי האירוויזיון בסגנון לטיני

ג'סטין טימברלייק (שבדיה, 2016)

בשנת 2016, כששבדיה אירחה את התחרות, החליט ערוץ הטלוויזיה המקומי שהיה אחראי עליה להזמין את ג'סטין טימברלייק לשיר בקטע האומנותי. המטרה היתה ליצור עניין גדול יותר בתחרות בקרב אנשים שלא צפו בה באופן קבוע, והתוצאה הצליחה קצת יותר מהצפוי. טימברלייק התחיל עם ביצוע קצר לאחד משיריו הישנים כשלפתע התחלפה המוזיקה והכוכב הבינלאומי הופיע בחשיפה ראשונה עם השיר "Can't stop the feeling" שהפך לשיר המצליח ביותר באותה שנה. החשיפה המסיבית לשיר, עם קהל של כמאתיים מיליון צופים, הזניקה אותו לראש המצעדים בכל העולם, כולל ארצות הברית. ישראל נסתה מהלך דומה בשנת 2019 כשהבאנו את מדונה להופיע בגמר האירוויזיון. בסופו של דבר כולם זוכרים את ההופעה שלה אבל מהסיבות הלא נכונות.

 

פלאש מוב (נורבגיה, 2010)

זוכרים את טרנד הפלאש מוב שתפס את העולם בשנת 2010? הטרנד כלל אנשים שונים במקום אחד שמתחילים לרקוד בצורה זהה לצלילי שיר כזה או אחר. מיליוני סרטונים של פלאש מוב עלו לרשתות החברתיות וכדי להישאר עדכניים, רשות הטלוויזיה הנורבגית החליטה לקחת את זה צעד אחד קדימה ולעשות פלאש מוב עולמי בחלק האומנותי של גמר האירוויזיון שנערך באוסלו. להקת Madcon הנורבגית, שהתפרסמה שלוש לפני כן עם החידוש לשיר "Beggin" (אותו שיר שלהקת מונסקין שזכתה השנה באירוויזיון חדשה גם כן וזכתה להצלחה אדירה), נבחרה לשיר את השיר "Glow" בזמן שאנשים מכל רחבי העולם השתמשו בשיר לריקוד פלאש מוב גלובלי. זהו אחד הרגעים שבאמת הנציחו את המהות של האירוויזיון – לחבר את אירופה ביחד.

קצת הומור עצמי (שבדיה, 2016)

זה לא סוד ששבדיה אימצה את האירוויזיון לחיקה וזה אחד האירועים הגדולים של השנה במדינה הקרה, אבל השבדים ידועים בחוש הומור בריא והם לא מפחדים לצחוק קצת גם על מה שהם אוהבים. באירוויזיון 2016, אותו אחד שהביא לכם את טימברלייק, שרו שני המנחים (מונס זלמרלוב, שזכה בשנה הקודמת באירוויזיון, ופטרה מידה, קומיקאית ומנחת טלוויזיה מוכרת) שיר בשם "Love love peace peace" שלקח את כל הדברים המגוחכים באירוויזיון והפך אותם לשלאגר מטורף שיכול לזכות בתחרות, לכאורה. ההופעה כללה זוכי אירוויזיון מהעבר שזכורים בזכות גימיק, אפקטים מיוחדים שהיו על הבמה ודמויות זכורות שעשו קאמבק מרשים.

 

דנה אינטרנשיונל (ישראל, 1999)

יש הרבה דברים זכורים מתחרות האירוויזיון, אבל כמעט בכל רשימה תמצאו את דנה אינטרנשיונל והשיר "דיווה". ההופעה ההיסטורית הכניסה את דנה ואת ישראל לספרי ההיסטוריה ושנה מאוחר יותר, כשישראל ארחה את האירוויזיון בפעם השנייה בירושלים, דנה עשתה את זה שוב עם החלק האומנותי הראשון בתולדות האירוויזיון שצולם מראש. הלוגיסטיקה המטורפת בביצוע השיר "Free" (במקור של סטיבי וונדר) עם עשרות רקדנים שלבושים בהשראת בגדים תימניים היה שאפתנית מאוד ואילצה את ההפקה לצלם את הקטע מראש בחוצות ירושלים. החדשנות השאירה רושם מטורף על כל מי שצפה בתחרות באותה שנה וקבלה שבחים רבים. ההופעה הזו עזרה לקבע את מעמדה של דנה בתעשיית הבידור העולמית, אבל לא עזרה לה להעפיל לגמר האירוויזיון בשנת 2011 כשיהא חזרה לתחרות עם השיר "דינג דונג".

 

"אקס פקטור לאירוויזיון" - ימים ראשון, שלישי וחמישי ברשת 13.
תחרות האירוויזיון תשודר בכאן 11 בתאריך 14 במאי.