הסטטיסטיקה לא משקרת: עד כמה הצלחנו באירוויזיון ביחס לשיטת בחירת הנציג הישראלי?

אחרי כמעט 50 שנות השתתפות באירוויזיון וארבע שיטות בחירה שונות, הגיע הזמן לבדוק איזו שיטה נתנה לישראל את ההישגים הטובים ביותר בתחרות מבחינה סטטיסטית. אחרי שהוצאנו מחשבון והשווינו בין השיטות – יש לנו כמה בשורות בשבילכם

זמן צפייה: 01:00

קשה לפצח את סוד ההצלחה של שיר באירוויזיון. למען האמת, אף אחד לא ממש הצליח לעשות את זה אחרת היו זוכים בכל שנה אותם האנשים. יש כמה אנשים הצליחו באירוויזיון בצורה יוצאת דופן, כולל ג'וני לוגאן שעד היום נשאר הזמר היחיד שזכה פעמיים באירוויזיון וזכה פעם נוספת ככותב ומלחין השיר מאירלנד, אבל יש יותר מדי גורמים שתלויים במזל, במפיקים של התחרות ובטעם הרע של תושבי אירופה כדי להבטיח זכייה שנה אחרי שנה. למרות כל זה, פסטיבל המוזיקה הגדול בעולם ממשיך למשוך אליו כל שנה עשרות אלפי אנשים שמנסים לקחת בו חלק כבר למעלה מ-65 שנה.

ג'וני לוגן
ג'וני לוגן

ישראל הצטרפה לתחרות בשנת 1973 ומאז שלחנו לתחרות 46 שירים שניסו להביא את הזכייה לארץ הקודש. לאורך השנים השתמשנו בארבע שיטות שונות כדי לשלוח את הנציג הישראלי לאירוויזיון – החל מוועדה שבחרה את הזמר והשיר, דרך קדם אירוויזיון רגיל, קדם אירוויזיון פרטי לזמר ספציפי ועד לתוכנית ריאליטי, שגם בה היו שלוש שיטות שונות לבחור את הנציג.

חילקנו את השירים הישראליים לאירוויזיון לארבע הדרכים השונות בהן נבחרו הנציג והשיר, לקחנו את התוצאה באירוויזיון וחילקנו אותה במספר הפעמים שישראל שלחה שיר באותה שיטה לתחרות וקיבלנו מיקום ממוצע. כמו ששרה דפנה דקל  – "זה רק ספורט", וכמו בכל ספורט אחר, גם פה יש הרבה סטטיסטיקות לעבור עליהן. שנתחיל?

דפנה דקל באירוויזיון
דפנה דקל באירוויזיון

עוד במדור המוזיקה:

הכוכבים הבינלאומיים שהגיעו לאירוויזיון

חידון האירוויזיון הגדול

ישראל דוז פואה? חמשת השירים הישראליים מהאירוויזיון שהיינו מחליפים בשמחה

 

וועדה

עשר פעמים ישראל בחרה את הנציג שלה לתחרות האירוויזיון דרך וועדה שבחרה את הנציג והשיר ביחד. למען האמת, חמשת השירים הראשונים ששלחנו לתחרות הגיעו דרך השיטה הזו.

אלה השירים שנשלחו לאירוויזיון דרך הוועדה: "אי שם" (73), "נתתי לה חיי" (74), "את ואני" (75), "אמור שלום" (76), "אהבה היא שיר לשניים" (77), "שרה ברחובות" (90), "דיווה" (98), "יום הולדת" (99), "שמח" (00), ו-"Time" של להקת איזבו שהיה השיר האחרון שנבחר בשיטה הזו בשנת 2012.

אחרי שמחשבים את המיקום אליו הגיע כל שיר ומחלקים בכמות הפעמים שהשתתפנו בתחרות מקבלים ממוצע של מקום 12. זה לא נשמע מבטיח במיוחד, אבל זו תוצאה נפלאה גם ביחס לשאר המדינות. ישראל הצליחה לזכות באירוויזיון פעם אחת דרך השיטה הזו (דנה אינטרנשיונל עם "דיווה") ולהגיע פעמיים נוספות לחמישייה הראשונה ("אי שם" ו-"יום הולדת"). ראוי לציין שרוב הפעמים בהן השתמשנו בשיטת הוועדה קרו בשנות השבעים, בתחילת שנותינו בתחרות, כשלא הרבה מדינות השתתפו בה והמספר הממוצע של מדינות שהשתתפו באותן שנים באירוויזיון עומד על 22.5. למעשה, השיר היחיד שכלל אנגלית (יותר משורה אחת) הוא "Time" של להקת איזבו וזה גם השיר שזכה למיקום הנמוך ביותר באירוויזיון מביניהם (35 מתוך 42 מדינות).

קדם אירוויזיון

הפעם הראשונה שנערך קדם אירוויזיון היה בשנת 1978. אז עוד קראו לזה פסטיבל הזמר והפזמון, אבל מטרת התחרות היתה לבחור את הנציג הבא לתחרות. הפעם הראשונה בה הוצג השם קדם אירוויזיון היתה בשנת 1982. דרך השיטה הזו בחרה ישראל 19 נציגים לתחרות האירוויזיון, כשהפעם האחרונה היתה בשנת 2013.

אלה השירים שנשלחו לאירוויזיון דרך הקדם אירוויזיון: "אבאניבי" (78), "הללויה" (79), "הלילה" (81), "הורה" (82), "חי" (83), "עולה עולה" (85), "יבוא יום" (86), "שיר הבטלנים" (87), "דרך המלך" (89), "כאן" (91), "זה רק ספורט" (92), "שירו" (93), "אמן" (95), "שלום עולם" (96), "אין דבר" (01), "השקט שנשאר" (05), "זה הזמן" (06), "דינג דונג" (11) ו-"רק בשבילו" של מורן מזור היה השיר האחרון שנבחר בשיטה זו בשנת 2013.

אחרי שמחשבים את המיקום אליו הגיע כל שיר ומחלקים בכמות הפעמים שהשתתפנו בתחרות מקבלים ממוצע של 13.68. ישראל הצליחה לזכות פעמיים דרך השיטה הזו (יזהר כהן עם "אבאניבי" ולהקת חלב ודבש עם "הללויה") ולהגיע חמש פעמים נוספות לחמישייה הראשונה. גם כאן ראוי לציין שרוב הפעמים בהן השתמשנו בשיטה זו קרו בשנים המוקדמות שלנו בתחרות כשלא השתתפו הרבה מדינות. המספר הממוצע של מדינות שהשתתפו באותן שנים באירוויזיון עומד על 25.47.

יש לציין שהשיר הכי פחות מצליח מהשיטה הזו הוא "שלום עולם" ששרה גלית בל בקדם אירוויזיון 1996. באותה שנה 30 מדינות רק להשתתף בתחרות והיה מקום רק ל-23 מדינות (זו תקופה קדומה לשיטת חצאי הגמר שאנחנו מגירים היום). נורבגיה ארחה את התחרות ולכן השתתפותה הובטחה מראש, ו-29 מדינות נלחמו על 22 מקומות. ישראל הגיעה למקום הלפני האחרון ולכן לא זכתה להשתתף באירוויזיון באותה השנה. שני שירים נוספים שכשלו במשימה היו "דינג דונג" של דנה אינטרנשיונל שלא הצליח לעלות לגמר וסיים במקום 35 מתוך 43 מדינות, והשיר "רק בשבילו" שגם הוא לא עלה לגמר וסיים במקום 32 מתוך 39 מדינות. שלושה שירים מהרשימה כללו עברית ואנגלית ביחד. הראשון היה "השקט שנשאר" בביצוע שירי מימון  שהגיע למקום הרביעי והמכובד. השניים האחרים היו "דינג דונג" שכשל ו"זה הזמן" של אדי בטלר שהסתפק במקום הלפני האחרון (כמו "שלום עולם", אבל השיר הזה הגיע לגמר).

קדם אירוויזיון פרטי

הפעם הראשונה שישראל בחרה את הנציג שלה לתחרות האירוויזיון דרך קדם אירוויזיון פרטי לזמר ספציפי היתה בשנת 1988. ירדנה ארזי, שכבר הופיעה באירוויזיון 1976 כחלק משלישיית שוקולד מנטה מסטיק עם השיר "אמור שלום" והנחתה את התחרות בשנת 1979, נבחרה להציג ארבעה שירים. הקהל בבית החליט ש"בן אדם" ייצג אותנו באירוויזיון, שם הוא הגיע למקום השביעי.

אלה עשרת האומנים שזכו לקדם אירוויזיון פרטי: ירדנה ארזי (88), שרית חדד (02), ליאור נרקיס (03), דוד ד'אור (04), טיפקס (07), בועז מעודה (08), אחינועם ניני ומירה עווד (09), הראל סקעת (10), מיי פיינגולד (14) ועדן אלנה (20 ו-21).

אחרי שמחשבים את המיקום אליו הגיע כל שיר ומחלקים בכמות הפעמים שהשתתפנו בתחרות מקבלים ממוצע של 19.4. זו השיטה היחידה שלא רק שלא הביאה את המקום הראשון לישראל באירוויזיון, אלא המקום הכי טוב שהגענו אליו היה המקום השביעי עם ירדנה ארזי. בממוצע השתתפו 33.7 מדינות בשנים בהן שלחנו שיר שנבחר דרך קדם אירוויזיון פרטי, ויש לציין שזה לא כבוד גדול. רוב השירים כללו אנגלית אבל דווקא אלה בעברית הצליחו יותר.

תוכנית ריאליטי

משנת 2015 ועד שנת 2021 הנציג הישראלי לתחרות האירוויזיון נבחר דרך תוכנית ריאליטי. בכל הפעמים הצלחנו להעפיל לגמר האירוויזיון (קובי מרימי היה היחיד שהשתתף אוטומטית בגמר אחרי ניצחונה הסוחף של נטע ברזילי שנה לפני כן). שש פעמים נבחר הנציג הישראלי דרך תוכנית ריאליטי. כאמור, שיטה זו הצליחה להביא לישראל ניצחון אחד באירוויזיוןעם השיר "Toy".

אלה הזמרים שנשלחו לאירוויזיון דרך תוכנית ריאליטי: נדב גדג' (15), חובי סטאר (16), אמרי זיו (17), נטע ברזילי (18), קובי מרימי (19) ועדן אלנה (21).

אחרי שמחשבים את המיקום אליו הגיע כל שיר ומחלקים בכמות הפעמים שהשתתפנו בתחרות מקבלים ממוצע של 14.5 אבל אם לוקחים בחשבון שממוצע המדינות שהשתתפו באותן שנים עומד על 41.1, מדובר בהישג מרשים למדי. כל השירים האלה הושרו בשפה האנגלית, כשחלקם תובלו בכמה מילים בשפות אחרות.

יש לציין שגם בתוכנית הריאליטי בחרו את הנציג והשיר בשלוש שיטות שונות. עם נדב גדג', אמרי זיו, נטע ברזילי וקובי מרימי היתה זו ועדה פרטית שבחרה את השיר עבור הזמר. עם חובי סטאר היו אלה צופי התוכנית שבחרו את הזמר יחד עם השיר. עדן אלנה זכתה לקדם אירוויזיון פרטי אחרי זכייתה בתוכנית הריאליטי.

לפי הסטטיסטיקה השיטה הזו נחשבת לאחת הבטוחות עבור ישראל כשזה נוגע לבחירת נציג לאירוויזיון וגם השנה ייבחר הנציג הישראלי לאירוויזיון דרך תוכנית ריאליטי, כשהפעם מדובר ב"אקס פקטור לאירוויזיון" שתשודר ברשת 13 בקרוב.

עוד קצת סטטיסטיקות ועובדות על ישראל באירוויזיון:

  1. ישראל זכתה ארבע פעמים בתחרות, דבר שמציב אותה במקום השביעי בטבלת שיאניות הזכייה.
  2. מאז שיטת חצאי הגמר (2004) ישראל העפילה לגמר האירוויזיון תשע פעמים מתוך 15 ניסיונות, כלומר 60 אחוזי הצלחה.
  3. כל השירים הישראליים שהגיעו לשלישייה הראשונה באירוויזיון הכילו מילה אחת בלבד בכותרת השיר.
  4. מאז שישראל החלה להשתתף באירוויזיון היא נעדרה ממנו חמש פעמים בלבד.
  5. הפעם הראשונה ששיר מישראל כלל פזמון באנגלית באירוויזיון היתה בשנת 1993, כששרהל'ה שרון ולהקת שירו קיבלו היתר מיוחד עם השיר "שירו", למרות שחוק השפה עדיין היה בתוקף.
  6. שישה ישראלים ייצגו מדינות אחרות לאורך השנים. הראשונה היתה אסתר עופרים עבור שוויץ בשנת 1963 והאחרון היה עמיר חדד עבור צרפת בשנת 2016.
  7. המדינה שקיבלה הכי הרבה נקודות מישראל בגמר לאורך השנים היא שבדיה.
  8. המדינה ממנה קיבלנו הכי הרבה בגמר האירוויזיון היא צרפת.
  9. ישראל היתה המדינה השנייה בתולדות התחרות ששלחה מנצחת על התזמורת (נורית הירש). המנצחת הראשונה הגיעה מפינלנד והיא הקדימה את ישראל בכמה שירים בלבד (שתיהן ניצחו על התזמורת בשנת 1973).
  10. ישראל היא המדינה היחידה בתולדות התחרות שזכתה בה ולא השתתפה שנה לאחר מכן (1980).

"אקס פקטור לאירוויזיון" תשודר ברשת 13 בקרוב.
תחרות האירוויזיון תשודר בכאן 11 במאי.