כל מה שצריך לדעת לקראת אירוויזיון 2022

תחרות האירוויזיון לשנת 2022 תערך בחודש מאי בשנה הבאה, ועד אז נדאג להשאיר אתכם מעודכנים עם כל מה שאתם צריכים לדעת לקראתה. והשבוע: פסטיבל סן רמו האיטלקי עובר מתחית פנים קלה לקראת בחירת הנציג לאירוויזיון, קרואטיה, אוסטרליה ונורבגיה מתכוננות לקדם האירוויזיון שלהן ומה היה הקליפ הנצפה ביותר מתחרות האירוויזיון בחודש אוקטובר? כל התשובות בכתבה

זמן צפייה: 00:43

פסטיבל סן רמו באיטליה עובר מתיחת פנים קלה

איטליה מתכוננת לא רק לקראת תחרות האירוויזיון שתתקיים בעיר טורינו בחודש מאי 2022, אלא גם לקראת פסטיבל סן רמו שהזוכה בו ייצג את המדינה בגמר האירוויזיון. זו השנה ה- 72 שהפסטיבל שהיווה את ההשראה לתחרות האירוויזיון מתקיים ולאורך השנים הזוכה בו קיבל את ההזדמנות להגיע לאירוויזיון. פסטיבל סן רמו נמשך חמישה ימים באופן מסורתי וגם השנה יש מספר שינויים קלים בתהליך בחירת הזוכה.

השנה ישתתפו 24 זמרים בתחרות, כש-22 מהם מוכרים לקהל הצופים ושני זמרים לא מוכרים יצטרפו אליהם מתחרות מיוחדת שתערך בחודש הבא. הדבר אומר שהפסטיבל לא יכלול השנה מסלול נפרד לאומנים מוכרים ויתרכז רק בקטגוריה הראשית.

פסטיבל סן רמו ייערך בצורה הבאה:
בערב הראשון יבצעו 12 זמרים את השיר שלהם ובערב השני יבצעו 12 הזמרים הנותרים את השיר שלהם. בערב השלישי כל הזרמים יבצעו שוב את השיר שלהם ובערב הרביעי יבצע כל זמר כיסוי לשיר מוכר משנות ה-60, 70 או ה-80, כשהשנה השירים יכולים להיות מבוצעים באיטלקית או בשפה אחרת לבחירתם. בערב החמישי הזמרים יבצעו את השירים שלהם פעם שלישית ואחרונה ואחרי שקלול ההצבעות מארבעת הימים הראשונים, שלושה מהם יתקדמו לסופר גמר ומהם ייבחר הנציג הבא של איטליה באירוויזיון.
איטליה השתתפה לראשונה בתחרות האירוויזיון בשנת 1956 והיא נחשבת לאחת משבע המדינות שייסדו את התחרות. איטליה השתתפה ברציפות באירוויזיון עד שנת 1993, שם הם הופיעו בפעם האחרונה עד שנת 2011 (למעט הופעה אחת בשנת 1997). מאז שארץ המגף חזרה לאירוויזיון היא סיימה בעשירייה הראשונה שמונה פעמים מתוך עשר השתתפויות. איטליה זכתה באירוויזיון שלוש פעמים (1964, 1990, 2021) עד היום.
צפו בסרטון שמסכם את ההיסטוריה של איטליה באירוויזיון:

קרואטיה הכריזה על קדם האירוויזיון לשנת 2022

המדינה האקס יוגוסלבית הכריזה שהתחרות Dora, המשמשת לבחירת הנציג הקרואטי לאירוויזיון, תשמש אותה גם השנה. רשות השידור הקרואטית עדכנה שהשנה יתמודדו 14 מתחרים על הזכות לייצג את המדינה באירוויזיון. גם כאן ישנם כמה שינויים קלים בחוקים כמו החזרה לעד שישה אנשים על הבמה בזמן ביצוע השיר (בגלל הקורונה הגבילו הקרואטים את המספר לחמישה בלבד בשנה שעברה), כמו שמותר באירוויזיון. השנה מגבילה רשות השידור הקרואטית את הזמרים מלשנות את הפקת השיר מהרגע שהוא זוכה בתחרות ועד לאירוויזיון. כזכור, "Set me free" של עדן אלנה עבר שינוי מהותי מרגע החשיפה שלו ועד לתחרות והדבר נפוץ בקרב שירים רבים. הקרואטים החליטו להגביל את הדבר הזה והחוק החדש קובע שהאופן בו יבוצע השיר בקדם אירוויזיון יהיה זהה לחלוטין לאופן ביצוע השיר על במת האירוויזיון. אפשר יהיה לבצע בשיר תיקונים קלים בלבד עם אישור רשות השידור בלבד. כמו בן, גם השנה יאפשרו לזמרים לבחור את השפה בה הם ישירו בקדם אירוויזיון, אם כי הם יכולים לבחור ב"אחת מהשפות האירופאיות".
עדיין לא ידוע תאריך הגמר אבל ידוע שהוא ייערך מתישהו בחודש פברואר 2022.

קרואטיה החלה להשתתף בתחרות האירוויזיון בשנת 1993 ועד היום ההישג הכי טוב שלה היה המקום הרביעי (1996, 1999). בשנת 1989 יוגוסלביה זכתה באירוויזיון עם השיר "Rock me" שבוצע על ידי להקת Riva הקרואטית, ולכן התחרות בשנה שלאחר מכן נערכה בזאגרב שבקרואטיה. בשנה שעברה אלבינה ייצגה את קרואטיה עם השיר "Tick-tock" שסיים במקום ה-11 בחצי הגמר הראשון ולכן נשאר מחוץ לגמר. הפעם האחרונה שקרואטיה סיימה בעשירייה הראשונה בגמר האירוויזיון היתה בשנת 2001.
צפו בהישג הטוב ביותר של קרואטיה באירוויזיון, כשדוריס שרה את "מריה מגדלנה" בתחרות שנערכה בירושלים בשנת 1999:

שלושת המתמודדים הראשונים בקדם אירוויזיון באוסטרליה נחשפו

בואו נבהיר דבר אjד לפני הכל: כן, אוסטרליה רשאית להשתתף בתחרות האירוויזיון למרות שהיא לא באירופה. למעשה, כל מדינה שחברה באיגוד השידור האירופאי יכולה באופן תיאורטי להשתתף באירוויזיון. תחרות האירוויזיון הפכה לפופולרית ביבשת הרחוקה כבר לפני 30 שנה, ובגלל הבדלי השעות אוסטרלים רבים מתעוררים לפנות בוקר כדי לצפות בתחרות בשידור חי. אוסטרליה הוזמנה להשתתף לראשונה באירוויזיון 2015 לציון 60 שנה לתחרות, ומאז היא מוזמנת מדי שנה להתחרות בה. המקום הכי גבוה אליו היא הגיעה היה המקום השני בשנת 2016.

תחרות קדם האירוויזיון האוסטרלית תערך בתאריך 26 בפברואר בה ייבחר הנציג הבא לתחרות וכבר עכשיו מתחילים לטפטף את שמות המתמודדים. שלושה שמות נחשפו עד כה ושלושתם מוכרים לקהל האוסטרלי. השם הראשון הוא אייזיאה פיירברייס, מי שזכה בעונה השמינית של "אקס פקטור אוסטרליה" וכבר הספיק לייצג את המדינה באירוויזיון 2017, שם הוא הגיע למקום התשיעי עם השיר "Don't come easy". השם השני שייך לג'גואר ג'ונז שהשתתפה בקדם אירוויזיון האוסטרלי לפני שנתיים, שם היא הגיעה למקום השישי. השם השלישי שנחשף שייך לפאוליני, זמרת שהתפרסמה לראשונה בתוכנית "איידול אוסטרליה" בשנת 2003 שם היא סיימה במקום הרביעי. מאז היא הגיעה למקום הראשון במצעד האלבומים ובמצעד הסינגלים האוסטרלי.
צפו בביצוע של אייזיאה פיירברייס מתוך אירוויזיון 2017:

נורבגיה נערכת לבחירת הנציג שלה לאירוויזיון

המדינה הנורדית מכינה את עצמה לבחירת הנציג הבא שלה לאירוויזיון דרך תחרות קדם האירוויזיון המצליחה שלה, אבל גם כאן צפויים כמה שינויים. במקום ארבעה חצאי גמר צפויים להיות חמישה חצאי גמר כשכל אחד מהם יכלול חמישה שירים, מהם שניים יעלו לגמר. שינוי נוסף שלא נחשף עד הסוף הוא שינוי שיטת ההצבעה על מנת להפוך אותה למותחת יותר. בניגוד לשנים הקודמות, בהן הקהל היה היחיד שבחר את הנציג דרך טלווטינג, השנה שולקים להוסיף צוות שיפוט שיהפוך את ההצבעה דומה יותר למה שקורה באירוויזיון. בניגוד לשנה שעברה, השנה הקהל צפוי לחזור לתחרות, אם כי לא יותר מ-1,200 צופים יוכלו לצפות בתחרות בכל שבוע. הגמר הגדול צפוי להערך בתאריך 19 בפברואר.
נורבגיה השתתפה לראשונה בתחרות האירוויזיון בשנת 1960. למרות שהיא זכתה בתחרות שלוש פעמים (1985, 1995, 2009), המדינה הצפונית סיימה במקום האחרון יותר מכל מדינה אחרת – 11 פעמים!
צפו בזכייה הראשונה של נורבגיה בשנת 1985 עם בוביסוקס והשיר "La det swinge":

עשרת המבוקשים לחודש אוקטובר

כמדי תחילת חודש מפרסם איגוד השידור האירופאי (EBU) את עשרת השירים מהאירוויזיון שנצפו הכי הרבה בערוצים הרשמיים של התחרות. גם החודש הזה הובילה להקת Little Big הרוסית את הרשימה עם השיר "Uno" שהיה אמור לייצג את רוסיה בתחרות בשנת 2020, לפני שהיא התבטלה. ארבעה שירים מהתחרות השנה נמצאים ברשימה, כולל השיר האיטלקי של להקת מונסקין שזכה באירוויזיון (מקום 3). ישראל נמצאת במקום השישי ברשימה תודות לנטע ברזילי והשיר "Toy" שממשיך להדהד בכל העולם יותר משלוש שנים אחרי הזכייה שלה.

 

"אקס פקטור לאירוויזיון" - מה קרה באודישן של ספיר סבן? יום חמישי, 4.11 ברשת 13
תחרות האירוויזיון תשודר בכאן 11 בתאריך 14 במאי.