כשבוקר פורים הופך למריבה עם הילדים

רק המחשבה על כמות הדברים שאנחנו, ההורים, צריכים לטפל בהם בפורים גורמת לכאב ראש. אז מה עושים כשפתאום, הילד החליט לא להתחפש?

מאת: דליה אילת

"משנכנס אדר מרבין בשמחה" ומשמגיע בוקר פורים, יש המרבין בדאגה..".

למה דאגה? כי רק המחשבה על כמות הדברים שאנחנו ההורים נצטרך לטפל בהם גורמת לכאב ראש שאפילו הכדור החזק ביותר לא יוכל למנוע. לראייה, רק חשבו על פרשיית התחפושות עוד טרם אותו בוקר - למה להתחפש? איך להתחפש? האם לקנות? לתפור? או להשאיל? האם התחפושת עלולה להיות חמה מידי, איזה נעליים מתאימות? וזה לא נגמר פה!

כי אל תשכחו את סוגית משלוח המנות בבתי הספר והשאלות שלא נגמרות כמו האם וועד בית הספר יקנה? האם כל ילד או ילדה יכינו ויביאו את משלוח המנות לכיתה? האם תהיה רשימה ברורה שתסביר להורים לפרוטרוט מה להביא? - ואל תשכחו שכל אלה רק ברמת התפעול הטכני.

חוץ מזה, בל נשכח את קשת הרגשות המעורבים בבוקר פורים עצמו בסוגיות שונות, כמו האם הילדה רוצה או לא רוצה את הכתר בתחפושת הנסיכה שאבא ואמא קנו, או האכזבה ממשלוח המנות שהתקבל, או האם הילד או הילדה רוצים או לא רוצים להתחפש באותו בוקר פורים, והרשימה רק מתארכת.

מה לעשות כשהילדה פתאום לא רוצה להתחפש?
מה לעשות כשהילדה פתאום לא רוצה להתחפש? | צילום: shutterstock

אז אחרי שתיארנו חלק לא קטן מחוויות בוקר פורים עם הילדים, לפניכם מספר פתרונות אפשריים:

1. נסו להקליל: עוד בשלב בחירת תחפושת, כדאי שהיא תהיה כבדה מידי, שתהיה נוחה. שולחן ממתקים לדוגמא זה רעיון מקורי, אבל איך לעזאזל יושבים עם זה?

2. זה התחפושת שלהם: אל תנסו לשכנע על תחפושת שנראית לכם כן ולהם לא. אם הילדה התחברה דווקא לתחפושת של קוף ולא רוצה להיות נסיכה, יש סכנה שבבוקר עצמו, תיזכר למה לא רצתה להיות נסיכה והקוף יצוץ משום מקום ואנחנו תקועים עם כתר, שמלה ושרביט ללא שימוש.

3. לא רק לפורים: שבועיים לפני, חודש, שנה, כל הזמן כיף להתחפש ולעשות שמח. מיותר בעיניי לקנות תחפושת ליום אחד ולפני זה לשמור מכל משמר. אז היא קצת תתלכלך, או תתקמט, אבל שעות של הנאה ומשחק לפני, יגבירו את הסיכוי, שביום עצמו לא תהיה התנגדות להתחפש.

כל הזמן כיף להתחפש ולעשות שמח. למה רק בפורים?
כל הזמן כיף להתחפש ולעשות שמח. למה רק בפורים?

4. משא ומתן: בבוקר עצמו, אם הילד מסרב ואינו משתכנע בקלות, אפשר להציע שילך רק עם החרב המוארת, החגורה הנוצצת או משהו סמלי ואת השאר לשים בתיק, למקרה שירצה בהמשך.

5. כבדו את דעתם: נסו לוותר על ההטפות, האיומים, הביקורת ותחושת האכזבה. סדר העדיפויות שלנו לפעמים מטשטש, כשהילד מביע דעתו, או שאולי מתבייש פתאום, מפחד או מתחרט, אל תתעניינו רק בעובדה שכבר קניתם ולכן מתחפשים. כמו שהייתם מצפים מבן\ בת הזוג, לכבד דעתכם בנושאים שונים, כך מגיע כבוד גם לדעתו של הילד. גם אם עמלנו שעות, אולי הוא יתרצה דווקא אחה"צ, ללבוש בנחת או סתם להצטלם למזכרת.

6. שתפו: הראו לילדכם תמונות שלנו מחופשים, מפעם, כשהיינו קטנים. שתפו אותם איך היה, ממה נהננו, ממה פחות, איך התגברנו על מבוכה שצצה, ועזרו לנרמל את ההרגשה של ההחמצה במקום לנסות להזיז אותה.

7.שלושת ה"אל": אל תכעסו עליהם, אל תתאכזבו, ואל תטיפו.

פורים שמח!

דליה אילת היא מנחה בכירה במכון אדלר.

עוד באסיפת הורים

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']

אחת ולתמיד: מה באמת צריך לחגוג - יום האם או יום המשפחה? [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-039' autoplay='0' credit='' kid='1_y34tvnob' duration='1929']

יש! אבא בבית: סדנה חדשה להעצמת אבות

אבא כאן בדיוק כמו שאמא כאן

6 כללים ללמד את ילדיכם לעזור במטלות הבית