"נמאס לי, אני רוצה להתגרש!"

הימים שאחרי ההכרזה "אני רוצה להתגרש", נעים בין זעם נוראי לבין הרצון להחזיר את הזמן אחורה. איה שמידט מסבירה איך מתמודדים עם גירושים

מאת: איה שמידט

"נמאס לי , נמאסת עלי, אני לא יכול יותר, אני רוצה להתגרש!", צרח יוני. בידיים רועדות תפס את התיק וטרק את הדלת אחריו. צלילם של המילים שהתרוצצו בראשו תקופה ארוכה נשמע זר, מפחיד ומרגיע כאחד.

מיכל צנחה על הספה. היא הייתה בשוק. אך איכשהו, למרות ההפתעה, זחלה בה תחושה שזה עמד להגיע. היא הרגישה כאילו בדיקות שעשתה חזרו מהרופא ואיששו את הכל. יש גידול סרטני. הגידול הסרטני צומח לו בהיחבא בתוך הגוף, שולח סימנים שבדרך כלל נדחקים לפינה. כשההשפעה שלו מתפרצת החוצה, אי אפשר להתעלם ממנו. כזה הוא שבר בנישואים.

אבל רגע לפני שאנחנו מאשימים את יוני בהרס הנישואין שלהם, כדאי שנדע שנישואים לא מתפרקים בין לילה. הסדקים מבעבעים מתחת לפני השטח. ההבנה שמשהו משתבש, זוחלת לתודעה מבלי משים. חוסר סיפוק וכעסים נערמים. רבים, משלימים, יוצרים קבצים של הנהלת חשבונות עם טורי טענות והאשמות, מטאטאים מתחת לשטיח את הקשיים ומחפשים פתחי מילוט.

למרות שיוני היה זה ששם את קלפי הגירושין על השולחן, הוא לא באמת תכנן כך את חייו. גם התקוות והחלומות שלו התנפצו. קשר נבנה על ידי שני אנשים, ואינו מתפרק באשמתו של אחד מהם בלבד.

גירושים: תהליך התמודדות עם אבל

הימים הבאים עברו על מיכל כמו מתוך חלום. היא נעה בין זעם נוראי ורצון שיוני יעוף מהבית, לבין הצהרות שהיא מוכנה לעשות הכל רק שיחזור בו. כי מה שעובר על מיכל, ולמרבה הפלא גם על יוני, הוא חלק מתהליך של התמודדות עם אבל - על מה שהיה ולעולם לא יהיה עוד.

גירושים הם תהליך של התמודדות עם אבל - על מה שהיה ולעולם לא יהיה עוד
גירושים הם תהליך של התמודדות עם אבל - על מה שהיה ולעולם לא יהיה עוד

במודל שפרסמה אליזבט קובלרוס, פסיכיאטרית שוויצרית, בשנת 1969, מתוארים חמישה שלבים בהתמודדות עם אבל ושכול.

שלב 1 הלם והכחשה: "לא יכול להיות, זה לא קורה". ההכחשה וההלם הם סוג של מנגנון השהייה שעוזר לאדם להתמודד עם רגשות קשים כמו פחד, כעס, אשמה וצער. המנגנון הזה עוזר לאדם להתארגן בתוכו ולקבל את ההבנה שהנישואין הגיעו לסוף דרכם ומתו.

שלב 2 – כעס: ההכחשה מפנה את מקומה לזעם אשר צובע את כל התהליך והוא מכוון בעיקר לבן הזוג אשר נהיה "נציגו של כל המין השני" - הרע, האגואיסט, הנרקיסיסט ועוד. מה שאנחנו לא תמיד יודעים, זה שמתחת לכעס יש המון פחד. איך ממשיכים כלכלית, משפחתית, חברתית, מי אני עכשיו כשאני לא אשתו/ בעלה של? בשלב זה יש מאבק עיקש מול בן הזוג, התקשחות של עמדות ורצון לנקמה.

שלב 3 – שלב המאבק והמיקוח: מאבק פנימי בין ההיגיון והרגש. מצד אחד מנסים להתמקח כדי למנוע את הבלתי נמנע ואומרים: "אני אעשה הכל! אני אשתנה! רק אל תעזוב אותי! בא נציל ביחד את הקשר." אך מצד שני נאבקים קשות בבן הזוג.

שלב 4- שלב הדיכאון והעצב : " הכל נראה אבוד, נגמרו החיים". עצב ודכאון הם חלק מכל תהליך של פרידה. יש תחושה חריפה של אובדן. העצב, תחושת ההחמצה והכישלון נהיים בני לוויה קבועים בשגרת החיים. האדם מתחיל להבין שהמציאות הכואבת הזאת, זו המציאות שלו. אין יותר "אנחנו" אלא יש אותי לבד. בשלב הזה בדרך כלל מתחילה הזהות העצמית שנפגמה להיבנות מחדש.

שתהליך הפרידה הוא תהליך ארוך ומפותל שמסתיים זמן רב אחרי שנפרדים באופן רשמי.
שתהליך הפרידה הוא תהליך ארוך ומפותל שמסתיים זמן רב אחרי שנפרדים באופן רשמי.

שלב 5 – השלמה וקבלה: הקבלה היא נקודת התפנית בתהליך. עם הקבלה מתגברת היכולת להתאושש ולהחלים. מתחילים להיות ערים לכוחות ולמשאבים ונעים קדימה. ההשלמה עם המצב נותנת תחושה מחודשת של שליטה בחיים, מתחילים לתכנן תכניות לטווח ארוך, יש תקווה ואופטימיות. בשלב הזה אפשר להיפרד רגשית ופיזית.

מה שמיכל לא ידעה זה ששניהם עוברים את אותם התהליכים רק בקצב ובעוצמות שונות. יוני למעשה עבר חלק מהם לפני שהכריז על רצונו להתגרש. אך מה שיוני לא ידע, זה שהשלבים הללו אינם באים ברצף קבוע, אלא עולים וצפים בזיגזג, ביחד ולחוד. ואנחנו, חשוב שנבין, שתהליך הפרידה הוא תהליך ארוך ומפותל שמסתיים זמן רב אחרי שנפרדים באופן רשמי.

איה שמידט היא פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית.

עוד באסיפת הורים

איך יוצרים תחרות בריאה בין האחים? [brightcove_iframe video_id='boker_16032017_06' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_7t0mbjbt' duration='258']

מחקר: לימודי השפה מתחילים כבר ברחם [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-043' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_i0wtsqf6' duration='1929']

צפו בתיעוד נדיר של תינוק שנולד בתוך שק מי השפיר [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-042' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6wa505xv' duration='1929']

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']

אחת ולתמיד: מה באמת צריך לחגוג - יום האם או יום המשפחה? [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-039' autoplay='0' credit='' kid='1_y34tvnob' duration='1929']

אבא כאן בדיוק כמו שאמא כאן