האו"ם אישר: ביה"ד בהאג "יבחן את הכיבוש", הפלסטינים: "ניצחון"

העצרת הכללית של האומות המאוחדות אישרה את בקשתה של הרשות הפלסטינית בעזרת רוב של 87 מדינות, ובית הדין הבינלאומי בהאג יכריע בנוגע לסוגיה המשפטית של "הכיבוש" הישראלי. שליח ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר: "שום גוף בינלאומי לא יכול לקבוע שישראל כובשת". הפלסטינים חגגו: "ההצבעה משקפת את ניצחון הדיפלומטיה הפלסטינית"

זמן צפייה: 00:31

הפלסטינים בירכו וחגגו היום (שבת) על הצבעת העצרת הכללית של האו"ם בבקשה שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יכריע בנוגע לסוגיה המשפטית של "הכיבוש" הישראלי בשטחים הפלסטיניים. בהצבעה אמש 87 חברות באומות המאוחדות הצביעו בעד ההצעה, 24 התנגדו, ביניהן ישראל וארצות הברית, ו-53 נוספות נמנעו.

שליח ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, גינה את תוצאות ההצבעה, וכבר לפניה אמר כי "שום גוף בינלאומי לא יכול לקבוע שישראל כובשת את ארצה ואת בירתה ולבית דין שמקבל מנדט מגוף כה מעוות מוסרית כמו האו״ם- אין שום לגיטימציה".

שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן
שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן | צילום: רויטרס

משרד החוץ של הרשות הפלסטינית הוציא הבוקר את ההודעה הבאה בעקבות ההצבעה: "אנו מברכים על ההצבעה באו"ם נגד צעדיה של ישראל, אשר פוגעים בזכויות האדם של העם הפלסטיני באדמות הפלסטיניות הכבושות, כולל במזרח-ירושלים – זאת למרות הניסיונות הכושלים של הכיבוש הקולוניאלי הישראלי ושל בנות-בריתה מקרב המיעוט הלא-מוסרי באו"ם".

"משרד החוץ של הרשות הפלסטינית מדגיש את החשיבות שבהחלטה זו והפנייה למוסד הכי חשוב לסוגיית הצדק הבינלאומי – באה ביחד עם הגישה הפלסטינית המתבססת על החוק הבינלאומי ועל החוקים הבסיסיים של העם הפלסטיני", הוסיפו.

"אנו קוראים למדינות שלא תמכו בהחלטה, שיבחנו שוב את עמדותיהן על מנת שלא יעמדו בצד הלא נכון של ההיסטוריה הבינלאומית", הוסיפו ברשות הפלסטינית.

השליח הפלסטיני לאו''ם, ריאד מנסור
השליח הפלסטיני לאו''ם, ריאד מנסור | צילום: רויטרס

נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר: "הגיע הזמן שישראל תהיה כפופה לחוק, ותישא באחריות של פשעיה המתמשכים נגד עמנו". הפוליטיקאי הפלסטיני הבכיר, חוסיין א-שייח, הגיב לתוצאות ההצבעה באו"ם בעזרת ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כי "ההצבעה משקפת את ניצחון הדיפלומטיה הפלסטינית".

בית הדין הבינלאומי בהאג, הוא בית המשפט העליון של האו"ם העוסק בסכסוכים בין מדינות. פסיקותיו מחייבות, אף שאין לו סמכות לאכוף אותן.