ביקור ביידן ביד ושם: הנשיא שוחח עם ניצולות שואה - ומחה דמעה

אחרי קבלת הפנים בנמל התעופה בן גוריון, הגיעה שיירת הנשיא האמריקני לביקור במוזיאון יד ושם בירושלים. נשיא ארה"ב שוחח עם שתי ניצולות שואה - ומחה דמעה. מוקדם יותר, במהלך טקס קבלת הפנים שנערך לכבודו, אמר הנשיא ביידן: "זה כבוד להיות כאן שוב עם חברים ולבקר במדינה היהודית"

זמן צפייה: 01:26

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע הערב (רביעי) לסיור במוזיאון "יד ושם" בירושלים, זאת לאחר שקודם לכן התקבל בטקס קבלת הפנים בנתב"ג. במהלך האירוע, שוחח ביידן עם שתי ניצולות שואה - ומחה דמעה. מוקדם יותר, במהלך טקס קבלת הפנים שנערך לכבודו, אמר הנשיא ביידן: "זה כבוד להיות כאן שוב עם חברים ולבקר במדינה היהודית. הנשיא ניקסון היה הנשיא האמריקני הראשון שביקר בישראל ב-1974. אני ביקרתי בהיותי סנאטור ב-1973, כמה שבועות לפני מלחמת יום כיפור".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1307222023' autoplay='0' credit='' desc='ביידן שוחח עם ניצולות שואה - ומחה דמעה' poster='' kid='1_sxnqhh7y' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207131820' autoplay='0' credit='' desc='נשיא ארה"ב משוחח עם שתי ניצולות השואה ב"יד ושם" ' poster='' kid='1_lv2cn85h' duration='']

מתוך הדברים שכתב הנשיא ביידן בספר האורחים של יד ושם: "זה כבוד גדול שלוב בחזרה לבית האמוציונלי שלי. אל לנו, לעולם, לשכוח, בגלל שהשנאה לעולם לא מובסת, היא רק מסתתרת. עלינו ללמד את דורות ההמשך שזה יכול לקרות שוב, אלא אם נזכור. זה מה שאני מלמד את ילדיי ונכדיי. לעולם לא לשכוח".

64463874
הנשיא ביידן ב''יד ושם'' לצד רה''מ לפיד והנשיא הרצוג

עוד אמר ביידן: "הייתה לי הזכות להיפגש עם גולדה מאיר ויצחק רבין. אני אמרתי אז ואומר גם היום: לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. זהו ביקורי העשירי בישראל. כל הזדמנות לחזור לכאן לארץ שבה שורשים יהודיים עוד מימי התנ"ך זה מבורך. הקשר בין העם הישראלי לעם האמריקני הוא עמוק בעצם. אנחנו חולמים ביחד. אני הייתי חלק מזה כסנאטור, כסגן נשיא ואפילו כילד שחונכתי כנוצרי. אני זוכר שהייתי בן 8 ואבא שלי סיפר על השואה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-1307221558' autoplay='0' credit='' desc='נאום נשיא ארה"ב ג′ו ביידן' poster='' kid='1_06u3ky7x' duration='']

הנשיא הוסיף: "כנשיא אני גאה שהיחסים בינינו עמוקים וחזקים מאשר היו אי פעם. חיזקנו את המחויבות שלנו למען ביטחון ישראל. מכאן אני הולך לראות את תצוגת היכולות של המערכות הביטחוניות של ישראל מכיפת ברזל ועד קרן הלייזר. אנחנו נעמיק את היחסים שלנו בחדשנות ובמדע. פתרון 2 המדינות הוא עדיין הפתרון הטוב ביותר לישראל ולפלסטינים".

רה''מ לפיד נושא דברים בטקס קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב''ג
רה''מ לפיד נושא דברים בטקס קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב''ג | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

קודם לכן נשא דברים ראש הממשלה יאיר לפיד: "אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, ואחרי קבלת הפנים בנמל התעופה בן גוריוןגם ביקור מאוד אישי. ‏‎היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר ה-UNBREAKABLE בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה.

‏‎"בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית. לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמיתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב. ברוך בואך לישראל, אדוני הנשיא".

הנשיא הרצוג נושא דברים בטקס קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב''ג
הנשיא הרצוג נושא דברים בטקס קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב''ג | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

הנשיא הרצוג פתח את טקס קבלת הפנים ואמר: "עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית. כמו יוסף התנכ"י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל".

הרצוג אמר עוד כי "ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל ושל עם ישראל לאורך ימי חייך".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207131620' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו' poster='' kid='1_y11qpch3' duration='']

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזציה, ח"כ בנימין נתניהו, אמר בהצהרה לתקשורת בנתב"ג בקבלת הפנים לנשיא ארה״ב ג׳ו ביידן: "כדי לעצור משטרים כמו איראן לא די בסנקציות כלכליות, לא די בסנקציות מדיניות, אין דרך לעצור את איראן בלי איום צבאי אמין והאיום הצבאי האמין אתה מקווה שהוא ירתיע ואם הוא לא ירתיע אין לך ברירה אלא להפעיל אותו".

ראש הממשלה יאיר לפיד מקבל את נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הגעתו לישראל
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג מקבלים את נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הגעתו לישראל | צילום: קובי גדעון /לע''מ

היום השני לביקור יחל בפגישה בארבע עיניים ובהצהרות עם ראש הממשלה לפיד, ולאחר מכן תיערך שיחת ועידה של ביידן ולפיד עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות. לפנות ערב ייערך טקס בבית הנשיא, בו יקבל ביידן את עיטור הנשיא מידיו של הרצוג. ביום שישי יסייר ביידן ברשות הפלסטינית, ייפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן, וייתכן שגם יערוך ביקור במזרח ירושלים. בצהרי יום שישי ימריא הנשיא לסעודיה.

מעל 16 אלף שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יפעלו במהלך ביקור הנשיא, והם יתפרסו בשטח על מנת לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה. המבצע הלאומי שנקרא "מגן כחול 3" כולל את היערכות המשטרה במרחב נתב"ג, ירושלים והצירים הראשיים המובילים לבירה. בנוסף לפריסת הכוחות בשטח, יפעלו מרכזי שליטה ומוקדי משטרה על מנת להבטיח פיקוד ושליטה אפקטיביים לאורך כל המבצע.

המחסומים ברחובות ירושלים לקראת ביקור הנשיא ביידן
המחסומים ברחובות ירושלים לקראת ביקור הנשיא ביידן | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

לפי נתוני חברת Waze, עומס כבד נרשם בין היתר ברחוב מלכי ישראל, ברחוב חטיבת ירושלים סמוך למלון המלך דוד וברחוב עמק רפאים. אחר הצהריים נרשם  עומס כבד מאוד ברחוב דרך יריחו עד רחוב סולטאן סולימאן. עומס כבד דווח גם ברחוב דרך רבין ובדרכים המובילות למלון המלך דוד. כמו כן, עומס נרשם בכניסה לירושלים ברחוב יפו סמוך לתחנה המרכזית וכן ברחוב יגאל ידין עד צומת הגבעה הצרפתית.

כביש 1, כאמור, ייחסם בשני הכיוונים ממחלף שפירים, מחלף לוד, מחלף ענבה, מחלף לטרון, מחלף שער הגיא, מחלף שורש, מחלף הראל ומחלף מוצא. גם היציאה לכביש 1 מכביש 6 במחלף בן שמן וממחלף נשרים תיחסם. התנועה תופנה לכבישים 44, 444 ו-443.

חסימת כביש 1 לירושלים לאחר הגעת ביידן לישראל
חסימת כביש 1 לירושלים לאחר הגעת ביידן לישראל | צילום: פלאש 90