האיחוד האירופי: "קוראים להמשיך בניסיון להגיע לקונצנזוס רחב"

אחרי שהגיעו התגובות מהבית הלבן ומחלק ממדינות אירופה, בהודעה רשמית נמסר כי "האיחוד האירופי עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל", וכי ההפגנות המתמשכות מעידות כי חלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל מודאג מהחקיקה המשפטית. "יחסי האיחוד האירופי-ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת המשפט העצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים"

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

התגובות לחקיקה החד-צדדית של ביטול עילת הסבירות ביום שני ממשיכות להגיע גם מגופים מעבר לים, והיום (רביעי) האיחוד האירופי פרסם את הודעתו למהלך, בה הוא "קורא לממשלה ישראל להמשיך בניסיון להגיע לקונצנזוס רחב".

"האיחוד האירופי עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה השיפוטית", נכתב באתר האינטרנט הרשמי של האיחוד. "יחסי האיחוד עם ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת משפט עצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים".

"בעוד שההסדרים הספציפיים הקשורים לרפורמה המשפטית והקיפה ייקבעו על ידי הישראלים, חשוב שיישמרו ערכי הליבה עליה מושתתת השותפות שלנו", נטען על ידי האיוד, שכאמור מבקש להגיע להסכמה רחבה: "חשוב להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על אזרחי ישראל ועל המפלגות הפוליטיות".

באיחוד המשיכו והתייחסו לחילוקי הדעות בקרב העם ולמחאות המתמשכות נגד החקיקה: "הוויכוחים וההפגנות המתמשכים מעידים על כך שחלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל מודאג מהרפורמה, וגם על כך שישראל היא דמוקרטיה תוססת".

הדגל בשגרירות בריטניה בישראל הורד לחצי התורן
שגרירות בריטניה בישראל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נזכיר כי אמש בריטניה הפכה למדינה האירופית הראשונה שמגיבה על אישור החקיקה החד-צדדית לביטול עילת הסבירות, ובהודעתה נקטה בקו דומה לאיחוד האירופי, והביעה מורת רוח משמעותית מהמהלך הישראלי.

"היחסים בין בריטניה לישראל היו מאז ומתמיד מבוססים על ערכים דמוקרטיים משותפים", נמסר, "למרות שהעניינים החוקתיים בישראל הם עניינם של הישראלים, אנחנו קוראים לממשלת ישראל להגיע לקונצנזוס, להימנע מפילוג ולהבטיח שמערכת האיזונים והבלמים ועצמאותה של  מערכת המשפט נשמרים".

ההודעה הבריטית מגיעה בעקבות הודעת הבית הלבן ביום שני. הממשל האמריקני לא הסתפק רק בדרישה להגעה להסכמות רחבות בעניין החקיקה, אלא דרש מהרשויות וגורמי אכיפת החוק לתת למוחים להמשיך ולהפגין, ולא לעצרו בעדם.