"האו"ם הופך את עצמו לארגון BDS"

לקראת פרסום "הרשימה השחורה" של חברות זרות הפועלות מעבר לקו הירוק שמגבש האו"ם, בישראל חוששים מפני אפקט "כדור שלג" שעלול להיווצר ושייפגע גם בחברות ישראליות

חברות שפועלות מעבר לקו הירוק ייפגעו? (עמוס בן גרשום, לע"מ)

לא רק בארצות הברית פועלים בתקופה האחרונה כדי למנוע את פרסום "הרשימה השחורה" של חברות בינלאומיות הפועלות ביהודה ושומרון, ירושלים והגולן, כפי שפורסם השבוע בוושינגטון פוסט. בממשלה חוששים מאוד מפני פרסום הרשימה שהכינו במועצת זכויות האדם של האו"ם ועתידה להתפרסם בסוף השנה, וגורמים במשרד לעניינים אסטרטגיים מבהירים: "משמעות פרסום הרשימה היא שהאו"ם הופך את עצמו לארגון BDS".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המאמצים להרחיב את החרם נגד חברות בינלאומיות שפועלות מעבר לקו הירוק אינם חדשים: בממשלה מתמודדים עם המצב בשנים האחרונות בהצלחה לא מועטה. מאז שנת 2015 מספר קרנות בינלאומיות (בעיקר מאירופה) שרצו למשוך את השקעותיהן מחברות שפועלות בשטחים נתקלו במאמצים רבים שהופעלו מטעם הממשלה, לרבות המשרד לעניינים אסטרטגיים שמוביל את המאבק נגד פעילות ה-BDS - וסחף החרמות נבלם.

עם זאת, גורמים במשרד צופים כי הרשימה החדשה תהיה מקיפה ומרחיקת לכת בממדים שישראל לא הכירה עד כה בפעילות של גורמי ה-BDS נגד ישראל - ומעריכים שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לסכל את פרסומה. השר גלעד ארדן וגורמים נוספים שעוסקים בבלימת תנועת החרם, ולא רק ביהודה ושומרון, מתייחסים למהלך האחרון של מועצת זכויות האדם כפעולת BDS מובהקת.

הפגנת תמיכה בחרם על ישראל, ארכיון (רויטרס)
הפגנת תמיכה בחרם על ישראל, ארכיון (רויטרס)

לחצים יופעלו על ירדן לבלימת הרשימה?

לדברי הגורמים במשרד, מרגע שהאו"ם קובע כי הרשימה כוללת כל חברה שיש לה פעילות מכל סוג שהוא מעבר לקו הירוק ולא רק חברות שנמצאות פיזית בשטחים, צפוי להיגרם נזק חסר תקדים לא רק לחברות בינלאומיות שפועלות באזור - אלא גם לשורה ארוכה של חברות ישראליות. לטענתם, אי בלימת פרסום הרשימה עלול לחולל אפקט "כדור שלג" שיוביל להרחבת החרם גם נגד חברות ישראליות רבות הפועלות מעבר לקו הירוק - בהם גם בנקים וקופות חולים למשל.

בשל כך, בממשלה פועלים כעת במספר מישורים, גלויים וסמויים כאחד, בניסיון לטרפד את פרסום הרשימה: במישור הדיפלומטי, במשרד החוץ ובשגרירות הישראלית באו"ם צפויים להפעיל לחץ על חלק מהמדינות החברות במועצה כדי שיפעלו נגד פרסומה.

סימון יין מההתנחלויות, ארכיון
סימון יין מההתנחלויות, ארכיון

מאמץ נוסף מתכוונים לרכז בישראל ובארה"ב בנציב זכויות האדם של האו"ם, ומי שמוביל את גיבוש הרשימה, זייד ראאד אל-חוסיין הירדני. גורמים במשרד החוץ אומרים כי לא ברור כמה ישראל מתכוונת להעמיד את יחסיה עם ירדן במבחן נוסף בשל הרשימה השחורה, ודאי לא אחרי משבר השגרירות.

עם זאת, שוקלים במשרד צעדים משמעותיים שיפעילו לחץ על בית המלוכה, במטרה שזה יפעל בעצמו להנמיך את המוטיבציה של נציגו הפועל במרץ להוביל את החרם נגד ישראל.

''החלטה מבישה''. ארדן (יונתן סינדל / פלאש 90)
''החלטה מבישה''. ארדן (יונתן סינדל / פלאש 90)

"עומק הצביעות של האו"ם נחשף"

בנוסף, ישראל תומכת פומבית בתהליכי חקיקה בנושא במדינות שונות, ובהן ארה"ב: מדובר בחקיקה שמטרתה לאסור על השתתפות בחרם נגד ישראל במסגרת ארגונים בינלאומיים. במקביל, במשרד לעניינים אסטרטגיים צפויים לדרוש מספר צעדים מעשיים שיינקטו נגד גופים באו"ם שיאמצו את הרחבת "הרשימה השחורה", כגון שלילת אשרות עבודה בישראל לנציגים של אותם גופים, וכן שקילה מחדש של שיתוף הפעולה עם אותם גופים.

כמו כן ישנן פעולות שמתבצעות מול גורמים מדיניים באירופה ובצפון אמריקה - בניסיון שאלה יתנו את המשך המימון לאו"ם ושלוחותיו בהפסקת האפליה נגד ישראל.

"ההחלטה המבישה של נציב האו"ם לזכויות אדם להפיץ 'רשימה שחורה' של חברות הפועלות ביהודה ושומרון חושפת שוב את עומק הצביעות ואובדן הדרך של הארגון", הבהיר השר ארדן. "בזמן שבסוריה, אירן ומדינות נוספות נרמסות זכויות האדם הבסיסיות ביותר, ובאירופה משתולל הטרור, הנציב לזכויות אדם בוחר לקדם חרמות דווקא נגד ישראל. לשמחתי, היום יותר ויותר מקבלי החלטות בעולם מתחילים להבין את האופי האנטישמי של תנועת החרם, ולקדם חקיקות נגדה".