מנהיג הרוב בסנאט: "נתניהו איבד את הדרך, על ישראל ללכת לבחירות"

הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר ביקר בחריפות את ראש הממשלה ואמר כי הוא "איבד את הדרך, מהווה מכשול משמעותי בדרך לשלום ומתכופף לדרישות הקיצוניים בממשלתו". הוא קרא לישראל ללכת לבחירות וטען: "ממשלת נתניהו אינה מתאימה יותר לצרכי ישראל לאחר 7 באוקטובר", בליכוד הגיבו בחריפות: "ישראל היא לא רפובליקת בננות, מצופה מסנאטור שלא יחתור תחת הממשלה הנבחרת"

זמן צפייה: 05:31

מנהיג הרוב בסנאט האמריקני, הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, תקף היום (חמישי) את ראש ממשלת ישראל בנאום בסנאט: "בנימין נתניהו איבד את הדרך. הוא מהווה מכשול משמעותי בדרך לשלום ומתכופף לדרישות הקיצוניים בממשלתו, ביניהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כדי לשמור על שלמותה. על מדינת ישראל ללכת לבחירות - ממשלת נתניהו אינה מתאימה יותר לצרכי ישראל לאחר 7 באוקטובר".

הפוליטיקאי היהודי-אמריקני הוסיף: "אם ממשלת נתניהו תישאר בשלטון בתום המלחמה - ארצות הברית תפעל בצורה רחבה כדי לקדם שלום נרחב באזור". הוא התייחס למלחמה מול חמאס: "על ישראל לשנות אסטרטגיה בעזה - ולנסות להימנע מפגיעה באזרחים ככל הניתן. האזרחים לא צריכים להיפגע עקב חטאי חמאס".

שומר, הצהיר כי הוא תומך בהפסקת אש זמנית "שתאפשר השבת חטופים לישראל וסיפוק סיוע הומינטרי לישראל", אך עם זאת, הוא מתנגד להפסקת אש קבועה שתאפשר לחמאס להתארגן מחדש ולהתכונן לתקיפות חוזרות על ישראל. לטענתו, "פתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר, אך לא יהיה ניתן להגיע אליו כאשר חמאס בשלטון".

שומר תקף גם את הנהגת הרשות הפלסטינית - שמונעת התקדמות דיפלומטית לדעתו: "לא שמעתי מספיק מנהיגים פלסטינים מביעים צער על המתקפה של חמאס נגד ישראל. אבו מאזן הוא מכשול לשלום. כדי שתהיה תקווה לשלום בעתיד, על אבו מאזן לפרוש מתפקידו ולהחליפו בדור חדש של מנהיגים פלסטינים שיפעלו להשגת שלום עם מדינה יהודית".

מנהיג הרוב בסנאט, הסנטור צ'אק שומר נפגש עם חבר קבינט המלחמה, בני גנץ
שומר נפגש עם גנץ, במהלך ביקורו בארה"ב בשבוע שעבר | צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הקבינט המצומצם, בני גנץ, שנפגש עם הסנאטור שומר במהלך ביקורו בארצות הברית בשבוע שעבר, הגיב: "ארצות הברית וישראל חולקות ערכים ואינטרסים משותפים, ואזרחי ישראל והנהגתה מוקירים תודה גדולה על התייצבותה של ארה״ב לצד מדינת ישראל ברגעיה הקשים והמורכבים. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר הוא ידיד ישראל, שמסייע לה רבות גם בימים אלו, אך הוא שגה בהתבטאותו. ישראל היא דמוקרטיה חזקה, ורק אזרחיה יקבעו את הנהגתה ועתידה. כל התערבות חיצונית בנושא אינה נכונה ואינה מקובלת".

מפלגת הליכוד הגיבה בחריפות על דברי הסנאטור הדמוקרטי: "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה".

עוד נכתב בהודעתם: "נתניהו מוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם. בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה".

יש עתיד תקפה את הודעת הליכוד: "הדבר היחיד שיש לו רוב עצום בעם, הוא שנתניהו צריך ללכת כי על שמו רשום האסון הגדול בתולדות העם היהודי מאז השואה. גם היום הוא עסוק רק בהישרדות פוליטית והוא ייכשל גם בזה". שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אותו שומר תיאר כ"קיצוני", הגיב על דבריו בציוץ קצר בטוויטר: "מצפים מהדמוקרטיה הגדולה בעולם לכבד את הדמוקרטיה הישראלית".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר בתגובה על דברי שומר: "הוא עדכן מראש את הבית הלבן על דבריו בנאום זה. אנו נותנים לשומר לדבר בעד עצמו ומכבדים את זכותו להגיד ככל שהוא רוצה בסנאט. נמשיך להתמקד בכך שלישראל יהיה מה שאפשר כדי להגן על עצמה, אנחנו עדיין מנסים להביא להפסקת אש זמנית ולעסקת חטופים".

שגריר ישראל בארצות הברית, מייקל הרצוג, הגיב על דברי שומר בסנאט: "ישראל היא דמוקרטיה ריבונית. זה לא יועיל לה להתייחס למלחמות הפוליטיות הפנימיות של בעלת הברית הדמוקרטית ארצות הברית - וודאי בזמן מלחמה מול חמאס. דבר זה נוגד את המטרות המשותפות שלנו".

השגריר מייק הרצוג
שגריר ישראל בארצות הברית, מייק הרצוג
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בבית המשפט
בנט: "מתנגדים להתערבות פוליטית חיצונית" | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הצטרף גם הוא למבול הגינויים על דברי שומר: "ללא קשר לעמדתנו הפוליטית, אנחנו מתנגדים בצורה נחרצת להתערבות פוליטית חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו עם עצמאי, לא רפובליקת בננות. סכנת הטרור בדרך למערב, טוב יהיה אם יסייעו לישראל במלחמתה הצודקת, ויגנו בכך גם על עצמם".

אלוף במיל׳ וסגן הרמטכ״ל לשעבר יאיר גולן, דווקא צודד בדברי מנהיג הרוב בסנאט: "דבריו הנוקבים, הכואבים וחסרי התקדים של שומר משקפים את התחושות של הציבור הישראלי. ממשלת ישראל והעומד בראשה מובילים אותנו לבידוד מדיני, לשבר חסר תקדים ביחסים עם בעלת הברית האסטרטגית שלנו, ולכישלון מוחלט במלחמה. כל הכוחות הדמוקרטיים בישראל חייבים להתאחד, לצאת לרחובות ולהפיל את הממשלה הגרועה בתולדותינו. זה בנפשנו".

לפני כחודשיים צ'אק שומר אמר לכתבים כי הסיעה הדמוקרטית בוחנת הצבת תנאים לישראל בתמורה להמשך הסיוע שנשלח אליה מארצות הברית. עם זאת, היום דווח ב-Jewish Insider האמריקני כי שומר עצמו מתעקש לא לתמוך בהתניית הסיוע לישראל.