ביום הזיכרון: דיון באו"ם על הפלסטינים; ארדן נטש: "בושה"

חרף הפצרותיו של שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן לשנות את עיתוי הדיון, מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדון בסוגייה הפלסטינית. ארדן אמר כי הוא מסרב לקחת חלק בדיון "בשם 24,213 הנופלים", הקריא את שמות הנרצחים בפיגועים השנה - ועזב

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן (ארכיון) | צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם מקיימת היום (שלישי), יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, דיון בנושא הפלסטיני. הדיון נערך חרף פניותיו של שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן לשנות את מועד הדיון ולא לקיימו במועד הנוכחי. את הדיון מנהל שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ושר החוץ הפלסטיני משתתף בו. ארדן זעם: "הדיון היום חצה את כל הגבולות. אני עצוב מאוד. זהו אחד הימים הקדושים ביותר בישראל, שבו אנו זוכרים את הנופלים שהגנו בחייהם על המולדת".

הוא הוסיף: "הסיבה היחידה שהקונפיקלט הזה טרם נפתר היא הסירוב התמידי של הפלסטינים לקבל את הקיום של מדינה יהודית, תוך שטיפת מוחות ילדיהם והטפה לשנאה. בושה". לדברי ארדן, "בשם 24,213 הנופלים אני מסרב לקחת חלק בדיון".

מועצת הביטחון של האו''ם. ארכיון
מועצת הביטחון של האו''ם. ארכיון | צילום: רויטרס

תור ונסלן, השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון, אמר: "ההכשרה של המאחזים לא חוקית מבחינת החוק הבינלאומי. אני מודאג מההתנהלות של המשטר בישראל". הוא הוסיף: "אני מודאג מהמצב, אני קורא למקבלי ההחלטות בישראל לנקוט בצעדים קונקרטיים להורדת המתיחות באזור ולהגיע להסדר עם הפלסטינים".

שגריר הרשות הפלסטינית ריאד אל-מאלכי אמר: "הגעתי לכאן עם מסר ברור. לפני 75 העם שלנו עבר את הנכבה. כמעט תוך לילה חלק ניכר מהעם שלנו הפך לפליטים. זהו הזמן להביא לקץ הנכבה. אנו חיים במשבר הפליטים הגדול בעולם רווי בהכחשה. הכיבוש המתמשך החזק ביותר בעת המודרנית - אז למה זה נמשך? הקהילה הבינלאומית עדיין סובלנית לכיבוש ולכוחנות. לקהילה הבינלאומית יש לא רק את הדרך להבטיח לשמור על החוקים, יש לה גם את האחריות לעשות זאת. יש לגנות את הפרת החוק שנמשכת כל העת".