"מפולת מוסרית": התגובות להחלטת בית הדין בהאג

הרוחות בישראל סוערות לאחר שבית הדין בהאג הורה על הפסקת הלחימה ברפיח. בניגוד להנחייתו של נתניהו, שקרא לא להגיב להחלטה, שרים בממשלה מיהרו לתקוף את בית הדין: "לא נפסיק את המלחמה, לחמם את המגרסות". לפיד: "אסון ערכי". הרשות הפלסטינית וחמאס בירכו

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

בית הדין הבינלאומי בהאג הורה על הפסקת הלחימה ברפיח "באופן שיכול לגרום לרצח עם", והתגובות בישראל ובעולם סוערות: מספר שרים תקפו את החלטת הטריבונל, על אף שהונחו שלא להגיב לכך; הרשות הפלסטינית חמאס ודרום אפריקה בירכו את ההחלטה - וביקשו ממועצת הביטחון של האו"ם לאכוף את הצו.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, תקף את ההחלטה: "לצו הלא רלוונטי של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת: כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס המוחלטת - עד השגת הניצחון המלא במלחמה". השרה מאי גולן הוסיפה: "מיד עם פרסום החלטת בית הדין בהאג - הוריתי לצוות משרדי לחמם את המגרסות".

שר נוסף שהפר את הנחיית הממשלה הוא שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שמסר: "מדינת ישראל במלחמה על קיומה. בתקופות עצובות בהיסטוריה לא יכולנו לעמוד על נפשנו. כיום יש לעם היהודי עצמאות ויכולת להגן על חייו. מי שדורש ממדינת ישראל להפסיק את המלחמה, דורש ממנה לגזור על עצמה להפסיק להתקיים. לא נסכים לכך. אם נניח את נשקנו, האוייב יגיע למיטות ילדינו ונשותינו בכל הארץ. אנחנו ממשיכים להילחם למעננו ולמען העולם החופשי כולו. ההיסטוריה תשפוט את מי שעמד היום לצד הנאצים של חמאס דאעש".

סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר בני גנץ בהצהרתו
השר בני גנץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חבר הקבינט המצומצם, השר בני גנץ, אמר בתגובה להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג: "מדינת ישראל יצאה למערכה צודקת ומחויבת המציאות, אחרי שארגון טרור אכזרי ביצע טבח באזרחינו, אנס את נשותינו, חטף את ילדינו וירה טילים על מרכזי הערים שלנו. מדינת ישראל מחויבת להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופיה ולהבטיח את ביטחון אזרחיה, בכל זמן ובכל מקום - גם ברפיח.

גנץ, ששוחח הערב עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על החלטת בית הדין, המשיך ואמר: "נמשיך לפעול לפי הדין הבינלאומי ברפיח ובכל מקום שבו אנו פועלים, ולעשות מאמץ להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית. לא בגלל בית הדין בהאג - אלא קודם כל בגלל מי שאנחנו".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "שופטי בית הדין בהאג מוזמנים להגיע לעזה ולשכנע את החמאס להחזיר את החטופים והחטופות שלנו הביתה. ‏עד שזה לא קורה, ברור שאין שום אפשרות להפסיק את הלחימה ברפיח. הפסקת הלחימה תהיה יריקה בפרצופם של החטופים, שעוברים גיהנום ותופת יום-יומי כשהדרך היחידה להציל אותם היא רק על ידי לחץ על חמאס".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף גם הוא את החלטת בית הדין בהאג: "העובדה שבית המשפט בהאג לא קשר בפסיקה שלו בין הפסקת הלחימה ברפיח להחזרת החטופים וזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור - היא מפולת מוסרית ואסון ערכי. ישראל היא זו שהותקפה באופן ברוטלי מעזה ונאלצה להגן על עצמה מול ארגון טרור מזוויע שרצח ילדים, אנס נשים ויורה עדיין רקטות על אזרחים תמימים. אין מדינה בעולם שלא היתה מגיבה בכוח על מתקפה כזו. את פסק הדין הזה ניתן וצריך היה למנוע".

לפיד תקף גם את הממשלה, וטען כי לא התנהלה נכון בנושא: "ממשלה שפויה ומקצועית היתה מונעת התבטאויות שרים מטורפות, עוצרת עבריינים ששורפים משאיות סיוע, ומקיימת עבודה מדינית שקטה ויעילה. בניהול נכון, יכולנו להיות כבר עם הסכם נורמליזציה עם הסעודים, עם קואליציה איזורית שנכנסת לעזה, ועם תמיכה בינלאומית רחבה במאבקנו הצודק נגד ארגון טרור רצחני. עם הממשלה הזו לא ננצח".

Whatsapp Image 2023 08 26 At 1
ח"כ אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ אביגדור ליברמן הגיב גם הוא: "כפי שהזהרתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להתייצב בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הייתה טעות חמורה ונפילה למלכודת עם סוף ידוע מראש. ההחלטה של בית הדין מהיום, מוכיחה שמוסדות האו״ם למיניהם וגם בית הדין הפלילי בהאג, הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם וכל תפקידם הוא להרתיע מדינות דמוקרטיות במאבקם מול ארגוני הטרור".

בעולם הגיבו גם כן על החלטת בית הדין בהאג: שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר כי "האיחוד האירופי יצטרך לבחור בין תמיכה בבית הדין - לבין תמיכה בישראל". סגנית ראש ממשלת קנדה, כריסטיה פרילנד, אמרה בתגובה להכרעת בית הדין כי "קנדה מצפה מכל הצדדים לכבד את החוק הבינלאומי". דרום אפריקה בירכה על הוצאת הצו "פורץ הדרך" להפסקת הלחימה ברפיח, וקראו לישראל לדבוק בו. כמו כן, הם מסרו כי "יפנו למועצת הביטחון של האו"ם, על מנת שיאכוף את קיום הצו".

מטעם הרשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה, וטענו כי היא "מייצגת הסכמה בין-לאומית". בחמאס בירכו גם כן, אך טענו כי ציפו מבית הדין לדרוש את הפסקת הלחימה בכלל עזה. כמו כן, הם קראו לקהילה הבינלאומית ולאו"ם ללחוץ על ישראל - כדי לחייב אותה באופן מיידי לקיים החלטה זו.