שגריר ישראל בוורשה: "אנטישמים לא משתנים" ; נשיא פולין: "מזועזע מדבריו"

משבר דיפלומטי עם פולין: ברקע גינויי הפולנים את הרג עובדי הסיוע בעזה, ביניהם אזרח המדינה, השגריר הישראלי טען כי "אנטישמים תמיד יישארו אנטישמים". הנשיא אנדז'יי דודה ביקר אותו בחריפות, ותיאר אותו כ"בעיה הגדולה ביותר ביחסי ירושלים-ורשה". השגריר זומן לשיחה נזיפה במשרד החוץ הפולני

נשיא פולין, אנדז'יי דודה
נשיא פולין, אנדז'יי דודה | צילום: רויטרס

משבר ביחסי ישראל-פולין: נשיא פולין אנדז'יי דודה תקף היום (חמישי) את השגריר הישראלי במדינתו, יעקב ליבנה, טען שדבריו בנושא הרג שבעת עובדי ארגון הסיוע ההומניטרי הבינלאומי "World Central Kitchen" ברצועת עזה "מזעזעים", ותיארו כ"בעיה הגדולה ביותר ביחסי המדינות". בנוסף, משרד החוץ בוורשה הצהיר שיזמן את השגריר לשיחה.

השגריר ליבנה התייחס בציוץ בטוויטר לפני יומיים להרג אנשי ארגון הסיוע בעזה, בהם אזרח פולני, וטען כי "אנטישמים תמיד יישארו אנטישמים. וישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית שנלחמת עבור קיומה, גם לטובת העולם המערבי כולו".

"בימין ובשמאל הקיצוני בפולין תוקפים את ישראל בעקבות מותם הטראגי", הוסיף ליבנה. "הגדיל לעשות סגן יו"ר הפרלמנט הפולני קז'יסטוף בוסאק שטען כי ישראל מבצעת 'פשעי מלחמה' ופוגעת בארגוני סיוע כדי להרעיב חפים מפשע. אזכיר כי זהו אותו בוסאק שעד היום סירב לגנות את טבח ה-7 באוקטובר, ושחבר מפלגתו מהימין הקיצוני כיבה עם מטף חנוכייה שהדלקנו בפרלמנט בוורשה".

דברי הנשיא דודה מגיעים לאחר שראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, קרא לשגריר ליבנה לחזור בו ולהתנצל. כמו כן, טען טוסק כי ישראל צריכה להתנצל על מות הפעילים ברצועה, ולספק מידע מלא על מה שאירע. עוד טען טוסק כי ישראל צריכה לשלם פיצויים על מותו של העובד הפולני.

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

כזכור, בליל שלישי נהרגו שבעה עובדי סיוע מטעם הארגון ההומניטרי "World Central Kitchen" בתקיפה אווירית בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה, בעת נסיעה ברכבם. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל החל בתחקור מעמיק של האירוע על ידי הדרגים הבכירים ביותר, לשם הבנת כלל הנסיבות של התקרית". בבית הלבן הביעו קראו לישראל לחקור את האירוע במהירות, ואמרו כי "עובדי סיוע הומניטרי צריכים לזכות בהגנה".