החלטת האו"ם, הסנקציות נגד הרשות הפלסטינית - והתגובות

הקבינט המדיני-ביטחוני הכריז על צעדים נגד הרשות הפלסטינית, שיינקטו בתגובה לפנייתה לבית הדין הבינלאומי בהאג. ברשות הפלסטינית ובחמאס מיהרו לגנות את הסנקציות: "משקפים את תוכניותיה של ממשלת נתניהו הגזענית"

זמן צפייה: 01:54

הקבינט המדיני ביטחוני פרסם היום (שישי) שורת צעדים שיינקטו בתגובה לפניית הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג. זאת, לאחר שאתמול, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, נערך דיון בעניין ובו נשקלו צעדים נגד בכירי הרשות או הרשות עצמה. בין היתר, תחול הקפאה של תוכניות בנייה בשטחי C והעברת מיליוני שקלים מכספי הרשות למשפחות נפגעי טרור.

הצעדים שהוחלט כוללים סנקציות כלכליות על הרשות הפלסטינית וכן סנקציות אישיות נגד בכירים ברשות. ראשית, הוחלט על העברה של כ-139 מיליון ש"ח מכספי הרשות הפלסטינית לנפגעי טרור לפי פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות שנרצחו בפיגועי טרור פלסטיני. כמו כן, הוחלט על החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022.

אבו מאזן במסיבת העיתונאים בברלין
יו''ר הרשות הפלסטיני אבו מאזן | צילום: רויטרס

צעד נוסף יהיה הקפאת תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C, אשר לפי הודעת הממשלה הם "בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרשות, בניגוד להסכמים הבינלאומיים".

במישור אחר, יוטלו סנקציות אישיות על בכירים ברשות וישללו הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל. בנוסף, ינקטו פעולות מול ארגונים ביהודה ושומרון שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל במהלך הפרות סדר ביהודה ושומרון
פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל ביהודה ושומרון. ארכיון | צילום: רויטרס

ההחלטה הסופית על העיצומים נגד הפלסטינים התקבלה בפורום שרים מצומצם בראשות נתניהו, ביניהם גם השרים דרמר, גלנט וכהן. לפי שרים בקבינט, במהלך הדיון הועלו גם דעות שסברו שיש להטיל צעדים חריפים עוד יותר נגד הרשות הפלסטינית.

שר החוץ אלי כהן מסר בהמשך להחלטת הקבינט: "הרש"פ לא מעוניינת בפיתרון וגם לא מעוניינת בשיפור אמיתי במצבם של הפלסטינים. כל עניינה הוא פגיעה בישראל. שורת הצעדים עליהם החליטה ישראל נועדו להבהיר - שישראל תגבה מחיר על כל ניסיון לפגוע בישראל בזירה הבינלאומית".

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

התגובות על הסנקציות לא איחרו להגיע, כאשר משרד החוץ הפלסטיני גינה את הצעדים ומסר בתגובה על הצעדים: "צעדים אלו של ממשלת ישראל משקפים את תוכניותיה של ממשלת נתניהו האימפריאליסטית והגזענית נגד העם הפלסטיני, מהווים הפרה ברורה של התחייבויותיה של ישראל ככוח כובש ומהווים גם המשך של המרד של ישראל בחוקים הבינלאומיים ובהסכמים שנחתמו".

נביל אבו-רדיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, מסר בתגובה: "נשיאות הרשות הפלסטינית מגנה את כל הצעדים עליהם הכריזה ממשלת ישראל – בין אם מדובר בקיזוז הכספים או כל צעד אחר".

עוד הדגיש אבו-רדיינה: "הזכויות של הפלסטינים לא ניתנים למו"מ וכי העם הפלסטיני והנהגתו מסוגלים להגן על זכויות הפלסטינים, שאושרו בהחלטות בינלאומיות – יהיה המחיר אשר יהיה". כמו כן, אבו-רדיינה ציין כי הם "ימשיכו במאבקם המדיני, הדיפלומטי והמשפטי לסיום הכיבוש, לדבריו, ודרש מהקהילה הבינלאומית שתפעל לעצירת האיומים מכיוונה של ישראל".

אבו-רדיינה הוסיף גם כי ממשלת ישראל פועלת להסלמה שתגרור את האיזור לקראת פיצוץ וכי ממשלת ישראל מתעלמת מהחוק הבינלאומי.

אבו מאזן נואם באו''ם
אבו מאזן נואם באו''ם, ארכיון | צילום: רויטרס

גם ארגון חמאס גם כן גינה את הצעדים ומסר: "חמאס מגנה בתוקף את צעדי הענישה שהטילה ממשלת הכיבוש הפאשיסטית נגד הפלסטינים ונגד הרשות הפלסטינית, במיוחד צעדי גניבת הכספים המיועדים למשפחות שהידים ואסירים ובמיוחד האיסור על הפלסטינים לבנות על אדמותיהם. צעדים אלו מהווים פשע והשתלטות בכוח של ישראל על הזכויות הטבעיות של הפלסטינים ומהוות ניסיון להשפיע על החלטת האו"ם בפנייתה אל בית הדין הבינלאומי לצדק. אנחנו קוראים לרשות הפלסטינית שלא תיכנע לאיומים ולסחיטות האלה, שתתקדם קדימה ברדיפתה אחר הכיבוש הציוני בפני בתי-הדין הבינלאומיים ושתחזק את החזית הלאומית הפנימית במסגרת המאבק ביהירותה של ישראל ובממשלה הפאשיסטית של ישראל".

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס לישיבתו הראשונה ודן בהטלת עיצומים על הרשות הפלסטינית בעקבות הפנייה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שאושרה בסוף השבוע באו"ם. לשרים הוצגו שני מסלולים לסנקציות: האחד הוא מסלול אישי שמתמקד בעיצומים מול בכירים בהנהגה הפלסטינית - ומסלול כלכלי שנוגע לצעדים כלכליים אזרחיים המשפיעים על הציבור כולו.

הכניסה לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
הכניסה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

במערכת הביטחון אמרו אתמול לחדשות 13 כי אין לנקוט בצעדים שישפיעו ישירות על הציבור הפלסטיני, אלא לכוון את האש לעבר ההנהגה הפלסטינית - שהיא זו שקידמה את המהלך נגד ישראל. גורם ביטחוני העריך שגם אם ישראל תבחר לנקוט את הצעד הזה - הוא יהיה באופן מדוד.

בסוף השבוע, נזכיר, האו"ם אישר החלטה פלסטינית נגד ישראל, שלמעשה פונה לבית הדין בהאג ומבקשת לחקור את ההתנהלות הישראלית ביהודה ושומרון. השרים הוחתמו על סודיות בפתיחת הישיבה, ונתניהו הבהיר שהוא מתכוון לפעול בתקיפות נגד הדלפות בממשלה הנוכחית.