בתמיכת 143 מדינות: האו"ם אישר את ההצעה לשדרוג מעמד הפלסטינים

העצרת הכללית אישרה ברוב עצום את בקשת הרשות הפלסטינית - שתהנה מעתה משלל הטבות בארגון הבינלאומי. 9 מדינות בלבד התנגדו להחלטה, 25 נעדרו. ארדן גרס את אמנת הארגון על במת העצרת: "סינוואר מודה לכם".אבו מאזן: "נמשיך עד להשגת חברות מלאה באו"ם" | אלו ההשלכות

זמן צפייה: 03:29

בתמיכת 142 מדינות לעומת 9 מתנגדות, העצרת הכללית של האו"ם אישרה הערב (שישי) את בקשת הרשות הפלסטינית להרחיב את זכיותיה בארגון הבינלאומי. ההחלטה סמלית בעיקרה, אך יש לה השלכות בינלאומיות. לאחר ההצבעה, ממנו נעדרו 25 מדינות, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הודיע: "פלסטין תמשיך במאמציה להשגת חברות מלאה באו"ם".

הפלסטינים צפויים "לשדרג" את המעמד שלהם באו"ם ולקבל הטבות שונות שרק מדינות זכאיות להן, כגון הזכות להשתתף בוועידות ובפורומים בינ"ל או הזכות להצביע עבור החלטות מסוימות המועלות באו"ם. עם זאת, נדגיש כי לא מדובר בהכרה במדינה פלסטינית, מהלך שניתן לבצע רק דרך מועצת הביטחון - בה יש וטו מהצד האמריקני.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405101819' autoplay='0' credit='' desc='ארדן גורס את אמנת האו"ם מעל במת העצרת הכללית' poster='' kid='1_8thwy25r' duration='50']

במהלך הדיון, שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן קרע את אמת האו"ם על בימת העצרת הכללית, ותקף: "היום אתם גם מעניקים זכויות למדינת הטרור העתידית של חמאס. פתחתם את האו"ם לנאצים של ימינו. לרוצחים ג'יהאדיסטים המחויבים להקמת מדינה אסלאמית במקום ישראל והאזור ולרצח כל גבר אישה וילד יהודים. זה מעורר בחילה".

"בשנים שיבואו תצטרכו להסביר כיצד, בניגוד למוסר ולצ'רטר האו"ם, עשיתם כל מה שיכולתם כדי להעניק מדינה לקבוצה של רוצחי המונים, להיטלר של ימינו, "הוסיף ארדן, "אני אציג לכם את התוצאה שתהיה להצבעה שלכם היום: יחיא סינוואר, הנשיא המיועד, עריץ מדינת החמאס. והוא חב את תודתו העמוקה לכם – העצרת הכללית".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

עם אישור בקשת הפלסטינים באו"ם, אותה כינה "מהלך מעוות", שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב: "התיאטרון הפוליטי ששמו האו"ם קיבל החלטה מלאכותית שמעניקה פרס למחבלי חמאס ופוגעת במו"מ לשחרור החטופים. ההחלטה הנואלת שהתקבלה היום בעצרת הכללית מציגה לעיני כל את העיוות המובנה של מוסד האו"ם ואת הסיבות שבגינן הוא הפך את עצמו, תחת הנהגתו של מזכ"ל האו"ם גוטרש, לגוף לא רלוונטי".

עוד הוסיף כ"ץ: "המסר שהאו"ם שולח לאזורינו רווי הכאב - האלימות משתלמת. ההחלטה לשדרג את מעמד הפלסטינים באו"ם היא פרס למחבלי החמאס אחרי שביצעו את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה ואחרי שביצעו את פשעי המין המחרידים ביותר שראה העולם".

"ההחלטה מהווה אף רוח גבית לחמאס בעיצומו של המו"מ לשחרור 132 החטופים ולהפוגה הומניטרית ומקשה עוד יותר על השגת עסקה", המשיך כ"ץ, והוסיף לסיום: "הפלסטינים, כידוע לכל, כלל אינם עומדים בסטנדרטים של מדינה. ההחלטה גם מפרה את כללי הפרוצדורה של האו"ם עצמו, שאינם מאפשרים לעצרת הכללית לקבל החלטה כמו שהתקבלה. אבל כשמדובר במהלך אנטי-ישראלי האו"ם מרשה להפר גם את הכללים".