בעקבות פרשת NSO: כך ינסו בישראל למנוע שימוש לא חוקי בתוכנות ריגול

משרד הביטחון הודיע כי יהדק את הפיקוח על יצואני סייבר ומערכות מודיעין. כעת, מדינה שתרכוש את טכנולוגיה תתחייב להגביל את השימוש במערכת הסייבר לחקירה ומניעה של פעולות טרור ופשעים חמורים בלבד

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס

פרשת NSO נמשכת: במטרה למנוע שימוש לא חוקי בתוכנות ריגול בארץ, אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון הודיע היום (שני) כי יהדק את הפיקוח על יצואני סייבר, לצד פרסום נוסח מעודכן ל"הצהרת משתמש סופי" - שעליה נדרשת לחתום כל מדינה כתנאי למתן רישיון ליצוא מערכות סייבר ומודיעין.

לפי ההצהרה המעודכנת - מדינה שרוכשת מערכת מהסוג האמור, מתחייבת להגביל את השימוש בה לחקירה ומניעה של פעולות טרור ופשעים חמורים בלבד. ההגדרות לפשעים חמורים ופעולות טרור חודדו במסגרת הצעד הנוכחי, במטרה למנוע טשטוש גבולות בהקשר זה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"במקומות הכי אינטימיים": קרובת משפחתו של הקצין המצלם גילתה שגם היא תועדה

בכיר בחמאס: "בוחנים אופציות להסלמה מול ישראל"

בית מלאכה הפך למחרטה של כסף: ארבעה נעצרו בחשד לזיוף מטבעות

פעולות טרור הוגדרו בין היתר כפעולות שנועדו לאיים על אוכלוסייה ועלולות להביא לתוצאה של מוות, פציעה, לקיחת בני ערובה ועוד. במסגרת ההצהרה גם הובהר באילו נסיבות חל אסור בהפעלת מערכת הסייבר, ושקיימת אפשרות להטלת סנקציות במקרה של הפרת ההוראות, כולל הגבלת מערכת הסייבר וניתוקה.

זאת לאחר שרק בשבוע שעבר, רשת רויטרס דיווחה כי על פי גורמים מחברת אפל, לפחות תשעה מכשירים סלולריים השייכים לעובדי מחלקת המדינה של ארצות הברית נפרצו באמצעות תוכנות ריגול מתוחכמות - שפותחו על ידי קבוצת NSO, שבסיסה בישראל. מהחברה נמסר שלא ברור מי עומד מאחורי הפריצות שהתרחשו בחודשים האחרונים, ופגעו בפקידים אמריקנים הנמצאים בשליחות באוגנדה או התמקדו בעניינים הנוגעים למדינה המזרח אפריקנית. כזכור, מדובר הפריצות הנרחבות ביותר עד כה על פקידים אמריקנים באמצעות טכנולוגיית NSO.

לפני כחצי שנה חשפו הגרדיאן ו-16 גופי תקשורת גדולים נוספים כי החברה מקושרת לריגול אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם ובכירים בעולם. זאת, למרות שבחברה הישראלית טוענים באופן קבוע כי התוכנה שפיתחו מיועדת לשימוש נגד טרוריסטים ופושעים. בין היתר, התוכנה יכולה, ללא ידיעת בעלי הטלפון, להוציא מהטלפון מידע כמו תמונות והודעות, להקליט שיחות ולהפעיל את המיקרופון מרחוק.

לא ברור אם כל הטלפונים שמספריהם נחפשו נפרצו על ידי התוכנה או רק סומנו כיעד, אך בחלק קטן מהם זוהו עקבות של התוכנה. בין היתר, היו טענות לפיהן בעזרת טכנולוגיית NSO הצליחו בעבר לפרוץ למכשירו הנייד של נשיא צרפת עמנואל מקרון.