הפגנות מחאה ואבטחה של 3,000 שוטרים: לקראת ביקור רה"מ בגרמניה

המלון בו ישהה ראש הממשלה נתניהו בברלין צפוי להיות מאובטח "ברמה הגבוהה ביותר", כמו גם האתרים והמקומות בהם יבקר. לאורך הביקור צפויות להתקיים הפגנות בבירה הגרמנית נגד המהפכה המשפטית - והחשש הגרמני נובע בין היתר מהמחאה נגד נתניהו

רה"מ המיועד בנימין נתניהו לצד קנצלר גרמניה אולף שולץ
רה"מ בנימין נתניהו לצד קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

משטרת גרמניה הודיעה היום (שלישי) כי לפחות 3,000 שוטרים יאבטחו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת פמלייתו בעת הביקור המתוכנן במדינה. לפי הפרסומים בתקשורת הגרמנית, ייתכן שכמות השוטרים אף תגדל ל-4,000. במשטרה המקומית טרם החליטו סופית על הכמות ורק לקראת נחיתתו של רה"מ - המספר הסופי ייקבע.

לא זו בלבד, המלון בברלין בו ישהה ראש הממשלה צפוי להיות מאובטח "ברמה הגבוהה ביותר" כמו גם האתרים והמקומות בהם יבקר. במשטרת ברלין מתכננים לחסום כמה כבישים מרכזיים כדי לאפשר לשיירתו של ראש הממשלה לעבור בבטחה. לאורך ביקורו של נתניהו בגרמניה, צפויות להתקיים הפגנות ומחאות בבירה הגרמנית נגד המהפכה המשפטית, בדיוק כפי שאירעו בימים האחרונים באיטליה, אנגליה, ארה"ב ועוד. לפי דיווחים שונים, אלפי בני אדם צפויים להשתתף במחאות נגד נתניהו בגרמניה, והחשש הגרמני נובע בין היתר מאותן מחאות ומפגינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד מקבילתו מאיטליה ג'ורגיה מלוני
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד מקבילתו מאיטליה ג'ורגיה מלוני | צילום: רויטרס

קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

כשגל המחאה נגד ההפיכה המשפטית בעיצומו, בחר ראש הממשלה נתניהו לצאת מהארץ פעמיים, בהפרש של פחות משבוע, ראשית לאיטליה ואז לגרמניה. באיטליה, נתניהו נפגש עם ראש הממשלה ג'ורג'יה מלוני, ובגרמניה ייפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. במהלך הפגישה עם מלוני, השניים דנו בסוגייה האיראנית בהרחבה, ובנוסף לכך נתניהו העביר לאיטלקים את הבקשה לפיה ישראל מעוניינת להעביר את השגרירות האיטלקית מתל אביב לירושלים.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לפגישתם של נתניהו ומלוני ברומא
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לפגישתם של נתניהו ומלוני ברומא | צילום: רויטרס

שולץ, קנצלר גרמניה, מנהיג שמאל מן המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, דואג באופן מסורתי לתמוך בישראל כמעט בכל נושא בשל המטען ההיסטורי של השואה. בפגישותיו השונות בגרמניה, נתניהו צפוי להבהיר למקבילו הגרמני כי "אין חשש לדמוקרטיה הישראלית בעקבות הרפורמה. אנחנו בסך הכול מחזירים את האיזון למערכת שיצאה מכלל שליטה". מסרים שנתניהו דואג לטפטף גם פה.

הוא יעטר את המסרים הללו בחידוד לשון באנגלית ש"הפכנו" ממדינת חוק (Law) למדינה של עורכי דין (Lawyers). בעוד רה"מ איטליה מלוני חייכה בנימוס למשמע הטיעונים של נתניהו, שולץ ככל הנראה יחייך פחות ממנה. מצידו, נתניהו צפוי להרגיע את המנהיג הגרמני ולטעון כי הרפורמה דווקא תביא לשגשוג הכלכלה הישראלית.

ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי לצד ראש סבא''א רפאל גרוסי
ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי לצד ראש סבא''א רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

על הפרק, בראש ובראשונה, נמצא הנושא האיראני, כשהודות לכך שדחף ודירבן את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לצאת מהסכם הגרעין - איראן נמצאת כרגע במרחק של ימים ספורים, מרגע שתחליט על כך, מהעשרת אורניום לרמה שיכולה לשמש לייצור נשק גרעיני. סביר כי נתניהו יציין שוב את הקו האדום של 90% העשרת אורניום, על אף שלבני שיחו, כמו גם לאיראנים, ברור שכרגע אין לישראל אופציה צבאית אמינה לעצור את הרפובליקה האיסלאמית. מנגד, ישראל פועלת ותמשיך לפעול בזירה האיראנית בתחום הסייבר ובניסיונות לפגוע ביציבות המשטר שם.

איראן נהנית כיום מהברית המתהדקת עם רוסיה וסין - שתי מדינות השותפות להסכם הגרעין. רוסיה עשויה, ואולי אפילו צפויה, לספק לאיראן מערכות הגנה אוויריות מתקדמות - כמו גם מטוסי קרב. בזירה הדיפלומטית הן לא ימהרו להטיל על איראן סנקציות בינלאומיות כואבות במסגרת מועצת הבטחון של האו"ם.

ההתפרעויות בחווארה
ההתפרעויות בחווארה | צילום: רויטרס

עוד על הפרק יעמוד העניין הפלסטיני, כששולץ יביע את דאגתו מההתדרדרות המואצת בסוגיה הפלסטינית, יזכיר את אירועי חווארה ואת החלטות הבנייה של הממשלה בשטחים. נתניהו ישוב על ההבטחה שלא יהיה סיפוח. הוא אמר את זה גם לנשיא צרפת עמנואל מקרון וגם לשר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. הוא ידגיש כי לא יהיה שינוי כלשהו בסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים שנמצאים בפיקוח הווקף הירדני.

כל זה יקרה בחדר הסגור וכמו תמיד יהיה מעניין לראות, מה מתוך שלל הנושאים האלה, ייאמר פומבית או יודלף, כשברקע האמירה המהדהדת מביקוריו האחרונים של נתניהו באירופה, לרבות זה בצרפת, אז הנשיא המקומי מקרון אמר לו ש"אם הרפורמה המשפטית תתממש כפי שהיא, צרפת תאלץ להסיק כי ישראל התנתקה מהתפיסה הרווחת של הדמוקטיה".

נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר
נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר | צילום: רויטרס

יוזכר כי ביום שישי האחרון, בעת ביקורו של נתניהו באיטליה, נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר הביע את דאגתו מהמפכה המשפטית המתוכננת בישראל. "הארגון מחדש של מבנה שלטון החוק המתוכנן של הממשלה בישראל מעורר בי דאגה", אמר שטיינמאייר בטקס קבלת הפנים לאגודת ידידי אוניברסיטת חיפה, שנערך אתמול בארמון בלוו שברלין. "אנחנו הגרמנים תמיד הסתכלנו בהערצה על שלטון החוק החזק והתוסס בישראל. גרמניה יודעת עד כמה שלטון החוק החזק והתוסס הזה - נחוץ באזור", הוסיף הנשיא. לדברי של שטיינמאייר, גרמניה יכולה "לסמוך על קולו החכם והמאזן של הנשיא הרצוג".

ביקורת גלויה שכזו הנשמעת מפי נשיא גרמניה הינה חריגה בנוף, כיוון שבאופן מסורתי, נשיאים בגרמניה, שלא כמו הקאנצלרים - נוטים להתרחק מהפוליטיקה היומיומית. את הדברים אמר הנשיא, כך יוזכר, ימים לקראת ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בגרמניה, אליה יגיע לביקור מדיני ראשון מאז שב למשרד ראש הממשלה.