בהשתתפות משלחות מישראל ומלבנון: נחתם ההסכם הימי

לאחר שאושר באופן סופי בממשלה, חברי המשלחת הישראלית והמשלחת הלבנונית חתמו בנאקורה על ההסכם ללא לחיצות ידיים. המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין חתם ובירך: "מזל טוב יש הסכם"

רה"מ לפיד ונשיא לבנון עון על רקע אסדת כריש
רה"מ לפיד ונשיא לבנון מישל עאון על רקע אסדת כריש | צילום: חברת אנרגי'אן, רויטרס

ההסכם הימי בין ישראל לבין לבנון נחתם היום (חמישי) בנאקורה, מעבר לגבול עם לבנון בסמוך לראש הנקרה, בין נציגי שתי המדינות ובהשתתפות המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. הצדדים עברו על המסמכים לראות שהכל לראות עיניהם.

המתווך הוכשטיין חתם ובירך "מזל טוב יש הסכם", ובעקבות כך נשמעו מחיאות כפיים. אמנם לא נראו לחיצות ידיים בין המשלחות והנציגים לא דיברו ביניהם, אבל המשלחות ישבו זו לצד זו. ראש המשלחת הישראלית ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה, הודה להוכשטיין ולנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר: "זה יום משמעותי, קובעים גבול ימי. פיתרון הוגן וקבוע לסכסוך הימי עם לבנון. ההסכם משרת את שני הצדדים ויסייע ביציבות באזורנו".

ראש המערך המדיני אסטרטגי במשרד החוץ' עליזה בן נון, אמרה: "הסכם היסטורי. הסכם קבוע והוגן. פעם ראשונה שמדינת אויב מכירה בגבול של ישראל. ביכולתו של ההסכם לקדם הסכמים עם מדינות אחרות. גם מדינות המזהת תומכות בהסכם. אנחנו ממצבים עצמנו כגורם מייצב במזרח התיכון. הוא מחזק את ביטחון יישובי הצפון ומשמר את ההרתעה הישראלית. ישראל רוצה בלבנון יציבה ומשגשגת שאינה נסמכת על חיזבאללה ואיראן".

חתימת ההסכם הימי עם לבנון
חתימת ההסכם הימי עם לבנון | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

ההסכם אושר מוקדם יותר הבוקר בישיבת ממשלה מיוחדת. ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים בפתח הישיבה, ובין היתר אמר כי "זהו הישג מדיני. לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית". עוד הוסיף כי ישנו קונצנזוס במערכת הביטחון ביחס לחיוניותו של ההסכם.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם היום בפני תומכיו ואמר: "עם חתימת המסמכים והשלמת הצעדים הטכניים, לבנון תסיים את השלב הזה. בכל מה שקשור להתנגדות ובכל מה שקשור לדברים תחת אחריותה המשימה הושלמה. כל הצעדים והכוננות שחיזבאללה היה בהם - אני מודיע רשמית כי הם הסתיימו. מודה ללוחמים של ההתנגדות ואומר כי המשימה הושלמה".

עוד הוסיף נסראללה בנאומו כי "לא מדובר בהכרה או נורמליזציה עם ישראל. אתם תראו שהישראלים יודו בזה שהם לא השיגו שום ערבויות בטחוניות ואין בהסכם שום סידורים ביטחוניים".

חתימת ההסכם הימי עם לבנון
חתימת ההסכם הימי עם לבנון | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

נשיא לבנון מישל עאון חותם על ההסכם הימי
נשיא לבנון מישל עאון חותם על ההסכם הימי | צילום: חשבון הטוויטר הנשיאותי בלבנון

מפרטי ההסכם הכלכלי מול חברת הגז הצרפתית "טוטאל" עולה כי ישראל צפויה לקבל תשלום ראשון בגובה 35 אחוזים מהשווי הישראלי במאגר. התשלום יגיע בטווח של 3 עד 6 שנים. בימים הקרובים ייחתם הסכם עקרונות מול חברת "טוטאל" ולאחר מכן תחל בדיקה (אורכה 4-2 שנים) כדי לגלות כמה גז יש בשטחו של המאגר.

ישיבת הממשלה על ההסכם מול לבנון
ישיבת הממשלה על ההסכם מול לבנון | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

לאחר מכן יבדקו האם ישנה היתכנות כלכלית להפקה מכמות הגז שנמצאה עד כה. בדיקה זו אורכת בין שנה לשנתיים נוספות. רק בשלב זה, ייחתם באופן סופי ההסכם בין הצדדים, שיכלול את גובה הפיצוי בדולרים, בהתאם לעקרונות שנקבעו עתה. כעת מדובר במזכר הבנות בין ישראל לבין חברת הגז.

חשוב לציין, כי לישראל יש וטו על זהות החברים בקונצורזיום של "טוטאל". הקונצורזיום מורכב משלוש חברות שונות, ולאחר פרישתה של החברה הרוסית, לישראל יהיה וטו על זהות החברה החדשה.

לפיד התייחס מוקדם יותר בישיבת הממשלה לפן הכלכלי של ההסכם: "זהו הישג כלכלי. אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש. ישראל תקבל 17% מהרווחים של מאגר כאנה-צידון, המאגר הלבנוני, מה שיכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך וביטחון".