ההסכם הימי אושר ונחתם: "לא כל יום מדינת אויב מכירה בישראל"

ההסכם הימי בין ישראל ולבנון אושר על ידי הממשלה בישיבה מיוחדת. רה"מ נשא דברים בפתח הישיבה: "הישג מדיני למול הקהיליה הבינלאומית. ישנו קונצנזוס במערכת הביטחון לגבי חיוניות ההסכם". בהמשך יתקיים טקס החתימה באנקורה

זמן צפייה: 08:59

ההסכם הימי בין ישראל לבין לבנון אושר ונחתם היום (חמישי) בישיבת ממשלה מיוחדת, ובעוד זמן קצר תצא המשלחת הישראלית לטקס באנקורה. ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים בפתח הישיבה, ובין היתר אמר כי "זהו הישג מדיני. לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית". עוד הוסיף כי ישנו קונצנזוס במערכת הביטחון ביחס לחיוניותו של ההסכם.

עוד אמר רה"מ בישיבת הממשלה: "זהו הסכם שמחזק ומבצר את ביטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול חיזבאללה והאיומים מצפון. שר הבטחון בני גנץ, צה"ל, מוסד, שב"כ והמל"ל, כולם כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לבטחון ישראל ולצרכים המבצעיים שלנו".  עוד הוסיף: "לא כל יום ארצות הברית וצרפת מתייצבות מאחורינו ומעניקות ערבויות בטחוניות וכלכליות להסכם".

לפיד התייחס גם לפן הכלכלי של ההסכם: "זהו הישג כלכלי. אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש. ישראל תקבל 17% מהרווחים של מאגר כאנה-צידון, המאגר הלבנוני, מה שיכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך וביטחון".

חתימת ההסכם הימי עם לבנון
חתימת ההסכם הימי עם לבנון | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

"הממשלה הניחה את ההסכם לפני 15 יום על שולחן הכנסת. נערך בכנסת הליך קפדני של ביקורת ופיקוח, רובו בוועדת החוץ והביטחון, כולל החלקים החסויים שהוצגו בוועדת המשנה למודיעין" הוסיף.

לפיד גם התייחס לביקורות שהושמעו כלפיו, על כך שבחר לאשר את ההסכם בממשלה, ולא להביאו לאישור בכנסת: "כידוע, התהליך שהובלנו אותגר בבג"ץ בטענות שונות. בית הדין העליון קבע פה אחד שהממשלה ניהלה הליך תקין, ראוי וחוקי. האחריות היא עלינו, ולפיכך הסמכות היא בידינו. בידה של הממשלה". לפני כשעה קלה התפרסמה בחשבון הטוויטר הנשיאותי בלבנון תמונתו של הנשיא מישל עאון חותם על ההסכם.

נשיא לבנון מישל עאון חותם על ההסכם הימי
נשיא לבנון מישל עאון חותם על ההסכם הימי | צילום: חשבון הטוויטר הנשיאותי בלבנון

כזכור, חברת אנרג'יאן הודיעה אמש על תחילת תהליך הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש. מהחברה נמסר כי "זוהי נקודת ציון משמעותית בקידום חזון התחרות במשק הגז הישראלי ובהגדלת בטחון אספקת האנרגיה והעצמאות האנרגטית של ישראל".

שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, התראיין לערוץ אלג'זירה והתייחס להסכם סימון הגבול עם ישראל: "הגענו להסכם. אנרג'יאן יכולה להתחיל להפיק גז משדה כריש. אין שום בעיה אחרי חתימת ההסכם".

כמו כן, ביום חמישי התנהל בבג"ץ הדיון המכריע על העתירות שהגישו כמה ארגוני ימין נגד ההסכם על הגבול הימי מול לבנון, ועל אי הבאתו לאישור הכנסת. במהלך הדיון שמתקיים ברגעים אלו, שופט העליון עוזי פוגלמן התייחס למועד החתימה על ההסכם וגרס כי "אם יש דבר שהוא חיוני לבטחון הלאומי, פני הדברים שונים לגבי ממשלת מעבר". לדבריו, "האחריות היא של הממשלה ולא של בית המשפט".

בשבוע שעבר הוגשה עמדת המדינה לפיה "ישנם טעמי דחיפות וחיוניות המצדיקים את הצורך לממש את חלון ההזדמנויות המאפשר בעת הנוכחית, וללא דיחוי, חתימה על ההסכם. לעמדת משיבי הממשלה, טעמים אלו מכריעים את הכף ומסיטים את נקודת האיזון מכף האיפוק והריסון לעבר כף העשייה והפעולה, ולפיכך מאפשרים לממשלה, למרות היותה ממשלת מעבר, והקשיים האמורים, לאשר את ההסכם ולחתום עליו גם בעיתוי הנוכחי".