יום לפני החתימה על ההסכם: החלה הפקת הגז ממאגר כריש

חברת אנרג'יאן הודיעה כי תהליך הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש החל, וזרם הגז הולך וגובר באופן יציב. מנכ"ל אנרג'יאן: "הפרוייקט מהווה נקודת ציון משמעותית עבור ישראל והאיזור, מבטיח תחרות למשק הגז הישראלי, מגביר את הבטחון האנרגטי במזרח התיכון, ומביא אנרגיה נקיה"

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרגי'אן

חברת אנרג'יאן הודיעה היום (רביעי) על תחילת תהליך הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש. מהחברה נמסר כי "זוהי נקודת ציון משמעותית בקידום חזון התחרות במשק הגז הישראלי ובהגדלת בטחון אספקת האנרגיה והעצמאות האנרגטית של ישראל".

אנרג'יאן מדווחים כי הגז מופק כרגע מבאר "כריש מרכז 2", וזרם הגז הולך וגובר באופן יציב. במקביל, מתקדמות ההכנות להזרמת הגז במערכת הצינורות אל החוף, ומכירתו ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. באר "כריש מרכז 1" צפויה להפתח בעוד כשבועיים, ובאר "כריש מרכז 3" בעוד כארבעה שבועות. בתוך כך, המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, צפוי להיפגש עם שר הביטחון בני גנץ לאחר שיחזור מטיסתו לטורקיה.

שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, התראיין לערוץ אלג'זירה והתייחס להסכם סימון הגבול עם ישראל: "הגענו להסכם. אנרג'יאן יכולה להתחיל להפיק גז משדה כריש. אין שום בעיה אחרי חתימת ההסכם".

המשך הפיתוח של מאגר כריש צפון, ופיתוחן של מערכות נוספות לטיפול בנוזלים והולכת גז, מתקדמים על פי לוחות הזמנים ויושלמו לקראת סוף 2023. השלמת הפרוייקטים הללו תאפשר לאנרג'יאן להפיק את הכמות המקסימלית בהיקף של 8 BCM בשנה. מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן אמר היום: "אני שמח לאשר שאנרג'יאן החלה בתהליך הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש. הפרוייקט מהווה נקודת ציון משמעותית עבור ישראל והאיזור, מבטיח תחרות למשק הגז הישראלי, מגביר את הבטחון האנרגטי במזרח התיכון, ומביא אנרגיה נקיה, במחירים נוחים, שתסייע להחליף את הפקת החשמל באמצעות פחם".

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: משרד האנרגיה

אנרג'יאן היא חברה ציבורית בריטית, שנוסדה בשנת 2007 ועוסקת בחיפוש והפקה של גז טבעי בישראל, יוון, הים התיכון והים הצפוני באמצעות שותפויות וחברות בנות. החברה נכנסה לשוק הישראלי בשנת 2016, עם רכישת רישיונות הפיתוח למאגרים כריש ותנין במטרה לייצר תחרות במשק הגז הישראלי כחלק ממתווה הגז. לאנרג'יאן הסכמים חתומים למכירת גז טבעי עם עשרות לקוחות ישראלים, בהיקף הכולל את מלוא פוטנציאל הגז של מאגר כריש. במרץ 2021, גייסה החברה גיוס ענק בשווקים העולמיים ובת"א בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר.

הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש מתבצעת באמצעות מתקן צף Floating Production Storage and Offloading (FPSO) הממוקם כ-80 ק"מ מחופי ישראל. כחלק מתוכניות החברה פועלת אנרג'יאן להרחיב את פעילותה באזור, ובתוך כך מבצעת בימים אלה קמפיין קידוח לאיתור מקורות גז טבעי נוספים במים הכלכליים של ישראל.

ח''כ איתמר בן גביר בדיון בבג''ץ
ח''כ איתמר בן גביר בדיון בבג''ץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, ביום חמישי התנהל בבג"ץ הדיון המכריע על העתירות שהגישו כמה ארגוני ימין נגד ההסכם על הגבול הימי מול לבנון, ועל אי הבאתו לאישור הכנסת. במהלך הדיון שמתקיים ברגעים אלו, שופט העליון עוזי פוגלמן התייחס למועד החתימה על ההסכם וגרס כי "אם יש דבר שהוא חיוני לבטחון הלאומי, פני הדברים שונים לגבי ממשלת מעבר". לדבריו, "האחריות היא של הממשלה ולא של בית המשפט".

עוד במהלך הדיון, ששודר בשידור חי לכלל הציבור, מלמבד החלקים בו דיברו אנשי מעכת הביטחון, שופט העליון נועם סולברג טען כי "קשה מאוד לאמר שהשיקול שחוות דעת בטחוניות סודיות יהיו חשופות בכנסת הוא שיקול לא לגיטימי". עוד הוא טען: "הקושי הוא לקיים דיון גלוי בכנסת".

כשהחל בטענותיו נגד ההסכם, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות זעמה על טענותיו של ח"כ איתמר בן גביר, על שאמר שב-24 ביוני, לאחר שהממשלה נפלה הגיע מתווך חדש: "לא הגיע מתווך חדש. זה אותו מתווך מאוקטובר 2020. אדוני ידייק". בן גביר הוסיף וטען כי אין לו ראייה המוכיחה את דבריו.

בהמשך, בן גביר טען כי לא הזמינו אותו לדיון בנושא בוועדת החות והביטחון של הכנסת. השופט סולברג שאל אותו מדוע לא עשה שימוש בכלים הפרלמנטריים שעומדים לזכותו מתוקף היותו חבר כנסת.