גנץ ימריא לביקור בטורקיה: "מזהים שינוי אינטרסים אצל ארדואן"

שר הביטחון ימריא לאנקרה ויפגוש את שר ההגנה הטורקי, במטרה לחדש קשרים ביטחוניים בין המדינות. על פי גורם ביטחוני בכיר, טורקיה פועלת על מנת לסכל פעולות טרור המופנות נגד ישראל: "הגישה הטורקית מאוד חיובית, הם רואים את ישראל כמעצמה במזרח התיכון"

שר הביטחון בני גנץ
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ | צילום: חדשות 13

שר הביטחון בני גנץ ימריא הערב (רביעי) לביקור ביטחוני ראשון באנקרה, ושם יפגש עם שר ההגנה הטורקי במטרה לחדש את הקשרים הביטחוניים בין המדינות. גורם ביטחוני בכיר אמר שנשיא טורקיה, רג'פ ארדואן, בבסיסו עדיין עוין את ישראל, מחזיק בתפיסת עולם איסלאמית ותומך בפלסטינים ובחמאס - אך כי במקביל ניתן לזהות שינוי באינטרסים שלו, וכי הוא פועל נגד פעולות טרור המופנות כלפי ישראל: "הכל מתכנס להסתכלות הראיה האסטרטגית למול איראן כאתגר שלנו"

"זה ביקור היסטורי לחידוש הקשרים הביטחוניים עם טורקיה, בהמשך לביקור הנשיא הרצוג לפני כמה חודשים" מסר אותו גורם. "אנחנו מחדשים את הקשר אחרי הרבה מאוד שנים, למעלה מעשור", אמר והוסיף "הכניסה למרחב הביטחוני היא מאוד מאוד עדינה, בצעדים מאוד מדודים, לכן לא צריך לצפות פה עכשיו לאיזה מרוץ רכש וקניות בעניינים בהיבט הביטחוני, אנחנו מאוד מאוד מקפידים ללכת בצעדים מאד מדודים וזהירים"

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן לאחר פגישתם | צילום: חיים צח/לע''מ

עוד טען כי הנושא המרכזי לחידוש הקשרים הוא איראן, וציין כי בזמן האחרון מדינתו של ארדואן סייעה בסיכול תשתית טרור איראנית שתכננה לפגוע בישראלים בטורקיה. ביחס לרצון של הנשיא הטורקי לחדש קשרים ביטחוניים עם ישראל אמר כי "יש לו את השיקולים שלו". "טורקיה היא מעצמה מזרח תיכונית וים תיכונית עם נוכחות בסוריה" הוסיף. עוד ציין כי מדובר בצעד רציני בעייני האיראנים, שמגיע על רקע הסכם המים הכלכליים עם לבנון.

"בשנים האחרונות העמקנו קשרים עם יוון וקפריסין. אין במגעים עם טורקיה כדי לפגוע ביחסים עם מדינות אלה. הם קיבלו הודעה מראש על חידוש הקשרים" אמר הגורם הביטחוני, "צריך לזכור שטורקיה על מורכבותה היא מדינה בנאט"ו ויש לזה רגישות גם לטורקים, מעבר לאינטרס שלהם מול ישראל. בעיניהם, זה חלק מהתפיסה שמחזקת את העוצמה הישראלית וצריך לזכור שגם הם צריכים אותנו בהקשרים האמריקניים ואת האינטרסים שלהם אני לא אפרט".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ

"אנחנו לא רצים לחיבוקים אינטימיים עם הטורקים" אמר אותו גורם, וציין כי מדובר בתהליך עדין, כשהמרחב הביטחוני נמצא תמיד מאחורי הנושא הכלכלי והנושא המדיני. עם זאת אמר: "הגישה הטורקית מאוד חיובית. זו מדינה בנאט"ו, וגם הם רואים את ישראל כמעצמה במזרח התיכון". עוד הוסיף כי ישראל תקיים עם טורקיה שיח לגבי נוכחות חמאס במדינה.

לבסוף סיכם הגורם הבכיר: "זה עוד שלב ונדבך בארכיטקטורה הישראלית במזרח התיכון. אין כרגע עסקאות על הפרק, יש דברים שעלו וייבחנו".