השופט בדיון בג"ץ נגד ההסכם עם לבנון: "האחריות היא של הממשלה"

במהלך הדיון בעתירות נגד אי-הבאת ההסכם לאישור הכנסת, שופט העליון עוזי פוגלמן התייחס למועד החתימה על ההסכם וגרס כי "אם יש דבר שהוא חיוני לבטחון הלאומי, פני הדברים שונים לגבי ממשלת מעבר". השופט סולברג טען: "קשה לומר שהשיקול שחוות דעת ביטחוניות סודיות יהיו חשופות בכנסת הוא שיקול לא לגיטימי"

הדיון בבג"ץ על ההסכם עם לבנון
בג"ץ (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בבג"ץ החל הערב (חמישי) הדיון המכריע על העתירות שהגישו כמה ארגוני ימין נגד ההסכם על הגבול הימי מול לבנון, ועל אי הבאתו לאישור הכנסת. במהלך הדיון שמתקיים ברגעים אלו, שופט העליון עוזי פוגלמן התייחס למועד החתימה על ההסכם וגרס כי "אם יש דבר שהוא חיוני לבטחון הלאומי, פני הדברים שונים לגבי ממשלת מעבר". לדבריו, "האחריות היא של הממשלה ולא של בית המשפט".

עוד במהלך הדיון, שמשודר בשידור חי לכלל הציבור, מלמבד החלקים בו דיברו אנשי מעכת הביטחון, שופט העליון נועם סולברג טען כי "קשה מאוד לאמר שהשיקול שחוות דעת בטחוניות סודיות יהיו חשופות בכנסת הוא שיקול לא לגיטימי". עוד הוא טען: "הקושי הוא לקיים דיון גלוי בכנסת".

ח''כ איתמר בן גביר בדיון בבג''ץ
ח''כ איתמר בן גביר בדיון בבג''ץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כשהחל בטענותיו נגד ההסכם, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות זעמה על טענותיו של ח"כ איתמר בן גביר, על שאמר שב-24 ביוני, לאחר שהממשלה נפלה הגיע מתווך חדש: "לא הגיע מתווך חדש. זה אותו מתווך מאוקטובר 2020. אדוני ידייק". בן גביר הוסיף וטען כי אין לו ראייה המוכיחה את דבריו.

בהמשך, בן גביר טען כי לא הזמינו אותו לדיון בנושא בוועדת החות והביטחון של הכנסת. השופט סולברג שאל אותו מדוע לא עשה שימוש בכלים הפרלמנטריים שעומדים לזכותו מתוקף היותו חבר כנסת.

שרת האנרגיה קארין אלהרר בפגישה עם בכירי חברת טוטאל שתקדח במאגר צידון
שרת האנרגיה קארין אלהרר בפגישה עם בכירי חברת טוטאל שתקדח במאגר צידון | צילום: ברונו שרביט, לע''מ

יצוין כי מוקדם יותר היום, שרת האנרגיה קארין אלהרר קיימה פגישה עם בכירי חברת טוטאל שתקדח במאגר צידון. בין היתר, אלהרר נפגשה עם הסמנכ"ל לאזור המזרח התיכון בחברת טוטאל, לורן וויויה. במקביל, לאורך היום התנהלו פגישות בין צוות מקצועי ממשרד האנרגיה וצוות חברת טוטאל. אלהרר הדגישה כי בכל הסכם שיחתם מול החברה, "מדינת ישראל תקבל תגמול מלא על חלקה במאגר שבמחלוקת".

"מדינת ישראל תקבל תגמול מלא על חלקה במאגר צידון" הוסיפה. "אחרי יותר מעשור של סחבת וחוסר יציבות, ממשלת ישראל הביאה להסכם אדיר ששומר על האינטרסים של מדינת ישראל בכלל התחומים. ההסכם עם לבנון חשוב דווקא עכשיו כדי להבטיח שמירה על האינטרס הכלכלי, האנרגטי והבטחוני של מדינת ישראל".

ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא בדיון בבג''ץ
ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא בדיון בבג''ץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כפי שפורסם בחדשות 13, עמדת המדינה בדיון היא כי קיימים נימוקים ביטחוניים, מדיניים וכלכליים-אנרגטיים כבדי משקל התומכים באישור ההסכם, שקדם לו הליך ממשוך של משא ומתן משך שנים על ידי ממשלות שונות, לרבות בתקופת הבחירות.

ההסכם ודברי ההסבר הובאו בשבוע שעבר בכנסת לידיעת כל חברי הכנסת ועתידים להיות מוצגים בוועדת חוץ וביטחון. בהמשך יובא ההסכם לאישור הממשלה, בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת במשפטית באישור התהליך כולו.

רה''מ לפיד ונשיא לבנון עון על רקע אסדת כריש
רה''מ לפיד ונשיא לבנון מישל עאון על רקע אסדת כריש | צילום: חברת אנרגי'אן, רויטרס

לאחר שהממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם ואת ההצעה להניח אותו בכנסת, ראש הממשלה יאיר לפיד כינס מסיבת עיתונאים יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת האנרגיה קארין אלהרר, ואמר: "זהו הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל, ולכלכלת ישראל".

לשאלת חדשות 13 על הביקורת מצד האופוזיציה על כך שההסכם לא מובא לאישור בכנסת ענה רה"מ לפיד: "לאור ההתנהגות המופקרת באופוזיציה, החלטנו לא להביא את ההסכם לאישור הכנסת". לפיד הוסיף כי " מי שאחראי על פי החוק על הסכמים בינלאומיים זו הממשלה. מי שאחראי על ביטחון ישראל זה שר הביטחון ואני. לא נתחמק מאחריות שלנו. אנחנו אחראים לתוצאות. כולנו לפני בחירות".