לפיד מאשר כי ישראל תצטרף לגינוי נגד רוסיה: "נהיה בצד הנכון של ההיסטוריה"

כפי שפורסם בחדשות 13, שר החוץ הודיע כי ישראל תצביע בעד הגינוי בעצרת הכללית של האו"ם, לאחר שמועצת הביטחון החליטה על קיום מושב חירום מיוחד של העצרת הכללית בנושא אוקראינה. "יש לנו חובה מוסרית, חובה היסטורית ומחוייבות ערכית להיות חלק מהמאמץ"

זמן צפייה: 03:12

כפי שפורסם בחדשות 13: שר החוץ יאיר לפיד אישר היום (שני) כי ישראל תצביע בעד הגינוי לרוסיה בעצרת הכללית של האו"ם. "ישראל היתה ותהיה בצד הנכון של ההיסטוריה", אמר שר החוץ בתדרוך לכתבים במשרד החוץ.

"ישראל בוחנת בקפידה את משמעות הסנקציות על רוסיה", אמר לפיד, "הקמנו צוות בין משרדי שיבחן את ההשפעות וההשלכות של הסנקציות על הכלכלה הישראלית ועל המדיניות שלנו. במקביל ישראל תהיה חלק ממאמץ הסיוע הכלל עולמי לתושבי אוקראינה. יש לנו חובה מוסרית, חובה היסטורית ומחוייבות ערכית להיות חלק מהמאמץ".

יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד | צילום: ניב מוסמן, לע''מ

"היום ומחר ייצאו לאוקראינה שלושה מטוסים מישראל עם מטען גדול של סיוע חירום", הוסיף שר החוץ, "אלפי מעילים, שמיכות, שקי שינה, ציוד רפואי, אוהלים ציוד לטיהור מים, אלה ערכינו. בעלת הברית המרכזית שלנו היתה ותהיה ארצות הברית, אבל גם שותפינו האמריקאים מבינים שיש שתי נקודות שמחייבות אותנו לזהירות ושיקול דעת".

הראשונה, במובנים רבים לישראל יש גבול בטחון עם רוסיה", המשיך השר, "רוסיה היא הכוח הצבאי המשמעותי ביותר בסוריה, ומנגנון שיתוף הפעולה שלנו איתם מסייע במאבק הנחוש שלנו נגד התבססות האיראנים בגבולנו הצפוני. הנקודה השניה, היא שמאוקראינה יצאו כבר כ-4,000 ישראלים, בסיוע אנשי משרד החוץ, אבל יש שם עדיין אלפי ישראלים, וכ-180 אלף זכאי חוק השבות".

פליטים אוקראינים מגיעים למעבר הגבול עם הונגריה
פליטים אוקראינים מגיעים למעבר הגבול עם הונגריה | צילום: רויטרס

"אוקראינה היא איזור קרבות קשה, אבל אנחנו מחוייבים לעקרון קדוש - נעשה הכל כדי לא להשאיר אף ישראלי מאחור, אף יהודי מאחור", הוסיף לפיד, "בשביל זה קיימת מדינת היהודים. זו המחוייבות שלנו. זה לא פשוט. יש פקקי ענק במעברי הגבול, יש קריסות של מערכות התקשורת, יש לא מעט אינפורמציה לא מדוייקת. הישראלים והיהודים הם חלק מגל פליטים של מאות אלפי אנשים, והוא גדל כל יום".

לסיום אמר לפיד: "משרד החוץ מנהל בחמשת הימים האחרונים את אחד המבצעים המסובכים בתולדות המדינה. היתה לי שיחה עם אחד מאנשי המשרד במעבר מדיקה, בגבול פולין-אוקראינה, הוא לא ישן 48 שעות רצופות והוא לא היחיד. זה מאמץ ארגוני אדיר, זה מאמץ דיפלומטי ומדיני, וזה אירוע מתגלגל שרחוק מאוד מסיום, אבל העקרון המסדר ברור: אנחנו דואגים לישראלים, אנחנו דואגים ליהודים, ליבנו עם אזרחי אוקראינה".

מועצת הביטחון של האו''ם בהצבעה על הגינוי לרוסיה
מועצת הביטחון של האו''ם בהצבעה על הגינוי לרוסיה | צילום: רויטרס

כזכור, אמש החליטה מועצת הביטחון של האו"ם על קיום מושב חירום מיוחד של העצרת הכללית בנושא אוקראינה, כאשר 11 מדינות הצביעו בעד ורק רוסיה התנגדה. שלוש מדינות נמנעו - סין, הודו ואיחוד האמירויות. מכיוון שההחלטה הייתה פרוצדורלית, לא ניתן היה להטיל עליה וטו.