לפיד: "הסכם היסטורי שמחזק את הביטחון והכלכלה ויביא יציבות"

ראש הממשלה נשא דברים בהצהרה משותפת עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, ואמר כי ישראל "תהפוך לספק משמעותי של גז טבעי לאירופה בשעה שהעולם זקוק לכך נואשות". הוכשטיין: "היום זוהי רק ההתחלה, לא הסוף"

זמן צפייה: 06:09

ראש הממשלה יאיר לפיד נשא הערב (חמישי) הצהרה משותפת עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, לאחר חתימת ההסכם על הגבול הימי עם לבנון, ואמר כי "זהו הסכם היסטורי שמחזק את הביטחון והכלכלה הישראלית ויביא יציבות לאזור".

"תודה רבה לך על העבודה הנהדרת שעשית", פנה לפיד להוכשטיין, "זה לא היה אפשרי בלעדיך ובלי התמיכה של הנשיא ביידן שהיה שם בשבילנו לכל אורך הדרך. המחויבות שלו ושלך לתהליך מוערכת מאוד. ישראל התחילה להפיק גז מאסדת כריש, ותהפוך לספק משמעותי של גז טבעי לאירופה בשעה שהעולם זקוק לכך נואשות".אנחנו מלאי תודה על כך ואנחנו שמחים על כך, וכל חברי הממשלה שולחים את ברכתם ותודתם, אנחנו מאוד מעריכים את המחויבות שלך, עבדת על זה קשה מאוד לאורך חודשים ארוכים אז תודה רבה לך".

רה''מ יאיר לפיד והמתווך האמריקני עמוס הוכשטיין
רה''מ יאיר לפיד והמתווך האמריקני עמוס הוכשטיין | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בהמשך גם הוכשטיין נשא דברים ואמר: "ברכות לישראל. זהו יום היסטורי לשתי מדינות שמעולם לא סיימו את המלחמה ביניהן, להגיע להסכם שמגביר את ביטחונה ויציבותה של ישראל, ומבטיח שגשוג כלכלי בשני צדי הגבול, וימשיך את ההתפתחות והצמיחה הכלכלית בישראל ובלבנון, שם האנשים ראויים להצטרף למה שישראל כבר עשתה, ומה ששאר מדינות המזרח התיכון עשו".

עוד אמר הוכשטיין: "זהו יום ראשון שמסמל יותר שיתוף פעולה, יותר אינטגרציה של ישראל באזור - מה שהיה בעדיפות עליונה עבור הנשיא ביידן. אנחנו בארצות הברית שמחים כמובן מאוד שאנחנו יכולים לשחק תפקיד בכך ולתמוך בביטחונה של ישראל, ביציבות ובשגשוג כלכלי. כפי שאמרתי בלבנון מוקדם יותר היום - היום זוהי רק ההתחלה, לא הסוף. ההתחלה של מה שקורה הלאה, של הדרכים בהן מעמיקים את שיתוף הפעולה, מרחיבים את השגשוג הכלכלי".

חתימת ההסכם הימי עם לבנון
המשלחת הישראלית לחתימת ההסכם הימי עם לבנון | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

ההסכם הימי בין ישראל לבין לבנון נחתם היום בנאקורה, מעבר לגבול עם לבנון בסמוך לראש הנקרה, בין נציגי שתי המדינות ובהשתתפות המתווך הוכשטיין. הצדדים עברו על המסמכים לראות שהכל לראות עיניהם. הוכשטיין חתם ובירך "מזל טוב יש הסכם", ובעקבות כך נשמעו מחיאות כפיים.

אמנם לא נראו לחיצות ידיים בין המשלחות והנציגים לא דיברו ביניהם, אבל המשלחות ישבו זו לצד זו. ראש המשלחת הישראלית ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה, הודה להוכשטיין ולנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר: "זה יום משמעותי, קובעים גבול ימי. פיתרון הוגן וקבוע לסכסוך הימי עם לבנון. ההסכם משרת את שני הצדדים ויסייע ביציבות באזורנו".

ראש המערך המדיני אסטרטגי במשרד החוץ' עליזה בן נון, אמרה: "הסכם היסטורי. הסכם קבוע והוגן. פעם ראשונה שמדינת אויב מכירה בגבול של ישראל. ביכולתו של ההסכם לקדם הסכמים עם מדינות אחרות. גם מדינות המזהת תומכות בהסכם. אנחנו ממצבים עצמנו כגורם מייצב במזרח התיכון. הוא מחזק את ביטחון יישובי הצפון ומשמר את ההרתעה הישראלית. ישראל רוצה בלבנון יציבה ומשגשגת שאינה נסמכת על חיזבאללה ואיראן".

אנרג'יאן מעדכנת על חיבור האסדה הצפה
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרג'יאן

ההסכם אושר מוקדם יותר הבוקר בישיבת ממשלה מיוחדת. ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים בפתח הישיבה, ובין היתר אמר כי "זהו הישג מדיני. לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית". עוד הוסיף כי ישנו קונצנזוס במערכת הביטחון ביחס לחיוניותו של ההסכם.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם היום בפני תומכיו ואמר: "עם חתימת המסמכים והשלמת הצעדים הטכניים, לבנון תסיים את השלב הזה. בכל מה שקשור להתנגדות ובכל מה שקשור לדברים תחת אחריותה המשימה הושלמה. כל הצעדים והכוננות שחיזבאללה היה בהם - אני מודיע רשמית כי הם הסתיימו. מודה ללוחמים של ההתנגדות ואומר כי המשימה הושלמה".

עוד הוסיף נסראללה בנאומו כי "לא מדובר בהכרה או נורמליזציה עם ישראל. אתם תראו שהישראלים יודו בזה שהם לא השיגו שום ערבויות בטחוניות ואין בהסכם שום סידורים ביטחוניים".