הסוגיה האיראנית: לפיד דורש אופציה צבאית - ביידן דבק בדיפלומטיה

ביום השני לביקורו בישראל נועד נשיא ארצות הברית עם ראש הממשלה, והיו גם חילוקי דעות. בזמן שלפיד טוען כי עברה שנה מהניסיונות לחזור להסכם הגרעין והגיע הזמן לאופציה צבאית - ביידן ענה שכרגע אין דדליין

זמן צפייה: 02:34

היום השני לביקורו החגיגי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל היה עמוס, ובתחילתו נפגש ביידן עם ראש הממשלה יאיר לפיד. לא בכול רואים השניים עין בעין, והערב (חמישי) דיווחנו במהדורה המרכזית על חילוקי הדעות העיקריים ביניהם.

בזמן שראש הממשלה לפיד מדבר על כך שצריך להציב אופציה צבאית אמינה מול איראן, הנשיא ביידן אומר כי הם תומכים בדיפלומטיה, וככל הנראה שבחדרים הסגורים הדברים די דומים - לפיד אומר שאין זמן, ושעברה שנה מהניסיונות לחזור להסכם, לכן הגיע הזמן לאופציה צבאית, אך ביידן ענה שאין כרגע דדליין.

גם בעניין הפלסטיני לא צפויה מחר הפתעה לישראלים כשביידן יגיע לרשות הפלסטינית. נשיא ארה"ב צפוי להכריז על מחוות נוספות לרשות, אך אין התבטאויות חדשות על עניין ההתנחלויות גם בהצהרת ירושלים שפורסמה היום, בה יש התייחסות לפתרון שתי המדינות שרק ביידן חתום עליה.

ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתחילת פגישתם בארבע עיניים
ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתחילת פגישתם בארבע עיניים | צילום: קרדיט: קובי גדעון/ לע''מ

הנשיא ביידן מעוניין לחזור להסכם הגרעין של 2015 ולא מכיר בשום נייר אחר, אך הוא מניח את הכדור אצל האיראנים כדי להחליט אם הם רוצים לחזור להסכם. הנשיא ביידן בשום אופן לא יפעיל כוח צבאי, אבל כאשר ראש ממשלת ישראל עומד לצידו ואומר פעם אחר פעם שישראל שומרת על חופש פעולה וישראל תפעל כדי להגן על עצמה, והנשיא האמריקני מעין מאשר זאת, זה מבצר את העמדה הישראלית שיש לה חופש פעולה מול איראן.

הערב נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני כי בתדרוך מול הנשיא ביידן הציג שר הביטחון גנץ את ההסכמים הביטחוניים שחתמה ישראל עם מדינות מחוץ להסכמי אברהם, כאשר הכוונה בעיקר לסעודיה וקטר, אך יש מדינות נוספות. גנץ חשף בפני ביידן את כל הטכנולוגיות וההסכמים הצבאיים והבטחוניים שנחתמו מול המדינות האלה.

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת | צילום: רויטרס

ב"הצהרת ירושלים" שנחתמה מוקדם יותר היום ישנה רמיזה שארה"ב תרתום את כל משאביה הלאומיים לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. במעמד החתימה אמר רה"מ לפיד: "הדרך היחידה לעצור את איראן היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. במדינת ישראל, הרגליים מתפללות בכל יום. שום דבר בחיינו אינו מובן מאליו. העובדה שאני עומד כאן היום, לא קרתה מעצמה. למדנו את הלקח אדוני הנשיא".

"מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון", הוסיף ראש הממשלה, "היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. בשנה האחרונה היתה לי הזכות לפתוח שגרירויות ונציגויות באיחוד האמירויות, בבחריין ובמרוקו, לבקר את נשיא מצרים א-סיסי בארמונו בקהיר ואת מלך ירדן בארמונו בעמאן".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן אמר בהצהרה עם לפיד: "אני גאה לחזור לכאן לבירת ישראל. היה תענוג להיפגש איתך ולהכיר אותך טוב יותר. אני חוזר לכאן בפעם העשירית, הפעם כנשיא ארה"ב. לא אשכח את מה שאמרה לי גולדה מאיר, שבועות לפני מלחמת יום כיפור, והיא ראתה שאני מודאג. היא הסתכלה עליי ואמרה: "אל תיראה כל כך מודאג. לישראל יש נשק סודי. אין לנו לאן ללכת. אני לעולם לא אשכח את מה שהיא אמרה. האיומים היו אז והם כאן גם היום".

ביידן הוסיף: "היום דיברנו על המחויבות האמריקנית שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני. אני אומר לכל העולם: הדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר ונמשיך לעבוד עם ישראל על האיום האיראני גם בדמות איום הטרור דרך שלוחותיה בהן חיזבאללה. משיך לפתח את הסכמי אברהם משום שזה פיתח את ישראל למקומות נוספים בעולם. סיימנו כעת את הוועידה המשותפת עם איחוד האמירויות והודו כדי להעמיק את היחסים הכלכליים ולהתמודד עם אתגרים גלובליים כמו מזון וטכנולוגיה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התכנס המפגש הווירטואלי I2U2, בו השתתפו רה"מ לפיד והנשיא ביידן יחד עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. רה"מ לפיד אמר: "כל מדינה וכל שותפה מביאה את החוזקות של עצמה, כך שהביחד גדול מסך חלקיו. זוהי רק ההתחלה".