לפיד בפורום ה-I2U2: "כל מדינה מביאה את החוזקות שלה לברית - זוהי רק ההתחלה"

במסגרת המפגש הויוירטואלי המשותף למנהיגי המדינות מהודו, איחוד האמירויות, ישראל וארה"ב, רה"מ אמר כי "אנחנו צריכים לשפר את היכולת לשתף פעולה מהר, למקסם יתרונות יחסיים, לחבר נכון טכנולוגיה מתקדמת עם משאבי טבע. כל אחת מהמדינות שלנו מביאה לשולחן הזה אתגרים שונים מאוד ויתרונות שונים מאוד, אבל זה מה שהופך את הפוטנציאל שלנו לגדול יותר"

654684

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פתחו היום (חמישי) את המפגש הווירטואלי I2U2, יחד עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. רה"מ לפיד אמר: "כל מדינה וכל שותפה מביאה את החוזקות של עצמה, כך שהביחד גדול מסך חלקיו. זוהי רק ההתחלה".

לפיד הוסיף: "הקבוצה הזו נולדה לפני כמה חודשים בארוחת ערב בביתו של שגריר האמירויות בוושינגטון. ישבנו סביב השולחן ודיברנו על כך שאחרי שנשתלט על המגיפה, מי שינסה לחזור למה שהיה קודם, ייכשל. מי שיבין שאנחנו חיים בעולם חדש עם אתגרים חדשים – יצליח וישגשג. מספר ימים לאחר מכן – קרוב לוודאי שיא עולמי בתחום היחסים הבינלאומיים – כבר היה במשרדי בירושלים, ידידי ד"ר ג'אישנקאר, שר החוץ ההודי. טוני בלינקן ושייח' עבדאללה בין זאיד עלו בזום, והוצאנו לדרך את הפסגה הראשונה של הפורום המרובע - פורום ה-I2U2".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ורה''מ יאיר לפיד במפגש ה-ה-I2U2
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ורה''מ יאיר לפיד במפגש ה-ה-I2U2 | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"נקודת המוצא שלנו היתה שבעולם החדש בו אנחנו חיים, אנחנו צריכים לשפר את היכולת לשתף פעולה מהר, למקסם יתרונות יחסיים, לחבר נכון טכנולוגיה מתקדמת עם משאבי טבע. לחשוב במושגים חדשים על אנרגיה, ביטחון מזון וטכנולוגיית מים, הגנה וסחר. כל אחת מהמדינות שלנו מביאה לשולחן הזה אתגרים שונים מאוד ויתרונות שונים מאוד, אבל זה מה שהופך את הפוטנציאל שלנו לגדול יותר. במאה ה-21 האתגרים הם מקומיים, אבל הפתרונות הם גלובליים", הוסיף לפיד.

לדבריו של לפיד "העולם כולו עסוק בימים אלה בסוגיות הקשורות לביטחון-מזון. השילוב בין משבר האקלים, המלחמה באירופה ומגיפת הקורונה יצרו חוסר ביטחון תזונתי גלובלי. יוזמה כמו "מסדרון המזון" בין הודו לאמירויות, שנולדה בקבוצה הזו, היא דוגמא מובהקת לפיתרון יצירתי לבעיה שכולם מתמודדים איתה. שינוע מהיר של מזון, טכנולוגיות של שימור מזון, היכולת לחבר יתרונות יחסיים ביחד - היא הפיתרון לבעיה. דוגמא נוספת, הוא הפרוייקט של אגירת אנרגיה סולרית ואנרגיית רוח. גם במקרה הזה, הרעיון הוא מיקסום של יכולות טכנולוגיות, חלקן עדיין בשלבי פיתוח, כדי להתמודד עם שוק אנרגיה שנמצא במשבר חמור".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ורה''מ יאיר לפיד במפגש ה-ה-I2U2
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ורה''מ יאיר לפיד במפגש ה-ה-I2U2 | צילום: אבישג שאר-ישוב / לע''מ

עוד הוא אמר: "מאז שפרצה המלחמה באוקראינה כל אחד מאתנו, נאלץ להתמודד עם המשבר הזה ברמה המקומית. ההשפעה על יוקר המחיה היא מיידית ודרמטית, ויש לזה כמובן השלכות פוליטיות. בשני הפרויקטים המדוברים, כבר שותפו רשימות של חברות מקומיות וטכנולוגיות רלוונטיות. המטרה היא, שהשוק הפרטי יהיה שותף מלא במיזם הזה. כולנו רוצים באותם הדברים: שלילדים שלנו יהיה חם בחורף, שיהיה להם אוכל על השולחן ומים נקיים מהברז, שהם יהנו מחינוך איכותי ומתשתיות מתקדמות של בריאות ותחבורה. אנחנו רוצים גם לצמצם את ההרס שגרם הדור שלנו לאקלים ולסביבה".

לפיד סיים דבריו ואמר: "העולם מסתכל על המפגש שלנו. הוא משדר שמשהו מיוחד קורה כאן. שיתוף פעולה כלכלי ואיזורי מסוג חדש, גמיש ומותאם יותר לבעיות עימן אנו מתמודדים. התוצאות המדיניות והכלכליות שייצאו מהמפגש הזה, ידגישו את המחוייבות של כולנו לסוג חדש של שיתוף פעולה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: אבישג שאר-ישוב / לע''מ

מוקדם יותר היום, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד נפגשו במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים. השניים שוחחו על איראן וסעודיה. בתום הפגישה אמר ביידן: "ארצות הברית מחויבת לביטחון ישראל". לפיד אמר כי השניים דנו בפגישה ב"בניית קואליציה של מדינות מתונות מול איראן" במטרה להיאבק בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.  לפיד הוסיף: "אל תחזרו להסכם הגרעין. צריך ללכת למועצת הביטחון". ביידן הוסיף: "אנחנו מנסים להגיע להסכם, אבל גם לזה יש מתישהו דד-ליין". בנושא הפלסטיני ביקש ביידן: "אל תפתיעו אותנו".  בהמשך היום השניים יחתמו על "הצהרת ירושלים" ויצאו בהצהרה משותפת.

בתוך כך, רה"מ לפיד, הנשיא ביידן והצוותים דנו בסוגיות אזוריות, ובראשם איראן והסכם הגרעין. לפיד הודה לנשיא ביידן על החלטתו שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, והדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) ואת הצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207141316' autoplay='0' credit='' desc='היום השני לביקור ביידן בישראל' poster='' kid='1_buq574zl' duration='']

עוד הדגישו המנהיגים, את חשיבות פורום הנגב, וכן את הצורך בקידום שיתופי פעולה במסגרת "הארכיטקטורה האזורית", והשאיפה להרחבת מעגל מדינות הנורמליזציה. בנוסף, רה"מ לפיד והנשיא ביידן החליפו דעות בסוגיה הפלסטינית. ראש הממשלה הציג בפני הנשיא את פעולות ישראל לשיפור מרקם החיים הפלסטיני בתחומים השונים.

כמו כן, המנהיגים בירכו על שתי ההצהרות המשותפות בין המדינות ביניהן "הצהרת ירושלים" שתיחתם היום, וכן על ההצהרה המשותפת בנושא שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הטכנולוגיות המתקדמות. כמו כן, הם ברכו על המפגש הצפוי של פורום מנהיגי I2U2 בראשותם. בנוסף, המנהיגים הנחו את הדרג המקצועי להשלים את תהליך הפטור מוויזה בהקדם.

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
פגישת הצוותים במלון ''וולדורף אסטוריה'' בירושלים | צילום: קובי גדעון / לע''מ

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר בתדרוך לכתבים כי ביידן צפוי לומר ללפיד שיש לסייע לאוקראינה נוכח התוקפנות הרוסית, וכי קיימים מספר "צרכים ספציפיים" שצפויים להיות נדונים. בעניין "הצהרת ירושלים" שתיחתם היום בתום הפגישות בין המנהיגים, צפויה ארה"ב להבהיר כי לעולם לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני. בתוך כך, בהצהרה - כפי שפורסם אמש בחדשות 13 - ישנה רמיזה שארה"ב תרתום את כל משאביה הלאומיים לעצירת תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, ובישראל רואים בחתימה עדות לנכונות מסוימות אף לפעילות צבאית בנושא.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן ונשיא המדינה, יצחק הרצוג
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ונשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

בהמשך היום, ימשיך הנשיא ביידן לבית הנשיא, לפגישה עם הנשיא הרצוג, ואז גם עם יו"ר האופוזיציה נתניהו. בכל מה שקשור לפלסטינים, ביידן לא הגיע לישראל עם בשורה - הוא ממשיך לדבוק בפתרון שתי המדינות, אבל לא ייתן לו משקל רב ביומיים הקרובים.

בכירים בירושלים אומרים כי בכל הקשור להתפתחות ביחסים בין ישראל וסעודיה, מדובר ב"צעדי תינוק בדרך לנורמליזציה". בתוך כך, הרבה מאוד תלוי במה יקרה במהלך ביקורו הצפוי של הנשיא בסעודיה, כאשר מה שיקרה שם ישפיע על המהלכים והתהליכים שיוכרזו עם הסעודים.

הכעבה במכה, סעודיה
הכעבה במכה, סעודיה | צילום: רויטרס

על רקע ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן בישראל, מקורות יודעי דבר מסרו לרשת האמריקנית "CNN" כי סעודיה צפויה להכריז השבוע כי תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי שלה. כמו כן, הממלכה צפויה לאשר את קיומן של טיסות שכר ישירות מישראל לסעודיה, עבור מוסלמים שירצו לקחת חלק בעלייה לרגל למקומות הקדושים שבממלכה.

לפי הדיווח, טרם ביקורו של הנשיא בישראל, פקידים אמריקניים פעלו כדי להעמיק את התיאום הביטחוני בין ישראל ומדינות ערב, וגם בין ישראל וסעודיה. כזכור, בכירים בממשל ביידן, ביניהם גם היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבאן, התבטאו ואמרו שנורמליזציה מלאה בין המדינות "צפויה לקחת זמן".