פרסום ראשון: הנוסח המסתמן של "הצהרת ירושלים"

לפיד יאשר את המחויבות הישראלית לקידום איכות חיי הפלסטינים, ביידן ידבר על פתרון שתי המדינות, האמריקנים יצהירו על כוונתם לפעול לקידום פתרון הסכסוך וארה"ב תגנה את חמאס והפיגועים האחרונים: לידי חדשות 13 הגיע הנוסח המסתמן של "הצהרת ירושלים", שעליה יחתמו מחר ביידן ולפיד

זמן צפייה: 01:11

מחר (חמישי), ביום השני לביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד. השניים יחתמו על מסמך שנקרא "הצהרת ירושלים", שמעגן למעשה את שיתופי הפעולה הביטחוניים בין ישראל לבין ארה"ב. כפי שפורסם אתמול במהדורה המרכזית - בין היתר יעוגן בכתב חופש הפעולה הישראלי מול האיום האיראני.

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי בהצהרה הזו ישנה התייחסות לכמה סוגיות, גם לסוגיה הפלסטינית השנויה במחלוקת.

זה הנוסח המסתמן של ההצהרה:

לפיד יאשר את המחויבות הישראלית לקידום איכות חיי הפלסטינים, ביידן ידבר על פתרון שתי המדינות, תהיה הצהרה אמריקנית על כוונה לעבוד עם ישראל והרשות הפלסטינית לקידום פתרון לסכסוך וארה"ב תגנה את חמאס והפיגועים האחרונים נגד אזרחי ישראל. כמו כן, לא צפויה להישמע אמירה חד-משמעית נגד ההתנחלויות - אך אין הדבר אומר שלא תהיה כזאת בנאומים של השניים.

בתוך כך, מתאם הפעולות בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע אתמול כי בתום הערכת מצב ביטחונית אישר שר הביטחון בני גנץ שורת צעדים בוני אמון בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, זאת לאחר פגישתו של גנץ עם יו"ר הרשות אבו מאזן בשבוע שעבר, ולקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מחר בישראל.

הצעדים שאושרו כוללים רישום של 5,500 חסרי מעמד במרשם האוכלוסין הפלסטיני, בנוסף ל-12 אלף שכבר אושרו, וכן אישור 6 תוכניות מתאר לפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון. בנוסף, אושרה הגדלת מכסת הפועלים מרצועת עזה שרשאים להיכנס לעבודה ומסחר בישראל ב-1,500 פועלים נוספים, וסך כל המכסה תעמוד כעת על 15,500 פועלים.

בנוסף אושרה פתיחת מעבר חדש בצפון השומרון, שייקרא מעבר "סאלם", אשר יהווה מעבר רכוב לצורך כניסת ערביי ישראל לעיר ג'נין. צעדים בוני אמון נוספים נבחנים, ביניהם בקשת הפלסטינים לאפשר נוכחות פלסטינית סמלית במעבר אלנבי. יחידות דיור במזרח ירושלים שהיו אמורות להגיע לאישור ביום ראשון הקרוב נדחו, ושרת הפנים איילת שקד הודיעה כי הנושא יידחה בשבוע בלבד, למורת רוחו של ראש הממשלה יאיר לפיד.