בזמן נאום נתניהו בקונגרס: עימותים בין שוטרים למפגינים

מאות מאבטחים ושוטרים הוצבו, מחסומים נפרסו ורחובות נחסמו לקראת נאום ראש הממשלה מול שני בתי הקונגרס - אך דבר זה לא מנע ממפגינים פרו-פלסטינים לנסות לפרוץ לאזור מתוחם. המשטרה הגיבה בפיזור גז פלפל. 128 סנאטורים דמוקרטים לא שהו בקונגרס בזמן הנאום. הפגנות בישראל ובארה"ב למען עסקה ונגד הממשלה

זמן צפייה: 02:20

כוננות שיא: לקראת נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו מול שני בתי הקונגרס, כוחות אבטחה ושיטור רבים הוצבו הערב (רביעי) סביב גבעת הקפיטול בוושינגטון, ברקע ניסיון ההתנקשות במועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. 128 חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית לא שהו במליאה בזמן הנאום - חלקם באופן מחאתי.

מחסומים רבים הוצבו בקרבת בניין הקונגרס, לקראת הפגנות פרו-פלסטיניות, בהם משתתפים אלפי מוחים. עם זאת, המפגינים ניסו לפרוץ לאזור מתוחם - והמשטרה הגיבה בפיזור גז פלפל. משטרת הקפיטול הכריזה על כוננות גבוהה, ופתחה במבצע אבטחה - מספר שעות לפני הנאום. כוחות שיטור הועברו מניו יורק לעיר הבירה האמריקנית, ורחובות רבים נסגרו לתנועה.

המשטרה מתיזה גז פלפל לעבר מפגינים פרו-פלסטינים, מחוץ לבניין הקפיטול
המשטרה מתיזה גז פלפל לעבר מפגינים פרו-פלסטינים, מחוץ לבניין הקפיטול | צילום: רויטרס
מוחים פרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, מול בניין הקונגרס
מוחים פרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, מול בניין הקונגרס | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2407242013' autoplay='0' credit='גיל תמרי' desc='נאום נתניהו בקונגרס, החששות וההפגנות' poster='' kid='1_fn4me52w' duration='184']

הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבניין הקונגרס, בזמן נאום נתניהו
הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבניין הקונגרס, בזמן נאום נתניהו | צילום: רויטרס
הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבניין הקונגרס, שעות לפני נאום נתניהו
הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבניין הקונגרס, שעות לפני נאום נתניהו | צילום: רויטרס

אמש, מאות מפגינים פרו-פלסטינים מטעם הארגון "Jewish Voice For Peace" פרצו לבניין בוושינטגון, בו משרדים של חברי בית נבחרים, והתבצרו בכניסה לבניין. כוחות השיטור החלו במעצרים רבים, והארגון, אשר תומך בהפסקת המלחמה, טען כי נעצרו כ-400 מוחים.

הפגנה פרו-פלסטינית בוושינגטון, ערב נאום נתניהו
הפגנה פרו-פלסטינית בוושינגטון, ערב נאום נתניהו | צילום: רויטרס
מעצר מפגינים פרו-פלסטינים במחאה בוושינגטון, ערב נאום נתניהו
מעצר מפגינים פרו-פלסטינים במחאה בוושינגטון, ערב נאום נתניהו | צילום: רויטרס

כמו כן, הפגנה מטעם משפחות חטופים ומוחים נגד הממשלה תוכננה להתקיים בזמן נאום נתניהו, אך הוקדמה ונערכה ערב לפני קיומו. המשטרה המקומית הודיעה למטה המשפחות בארה"ב שהם נאלצים להרחיק אותם שני רחובות רחוק יותר מהקפיטול ובתגובה המשפחות החליטו לקיים את המפגן יום קודם.

בני המשפחות והקהל החזיקו את תמונותיהם של 120 החטופים שעדיין בשבי וקראו: "Bring Them Home Now". במהלך המחאה נשאו דברים החטופה המשוחררת אביבה סיגל, אשתו של החטוף קית' סיגל; אלון גת, אחיה של החטופה כרמל גת; מיכאל לוי, אח של אור לוי וכרמית פלטי-קציר, אחותו של החטוף אלעד קציר שנחטף בחיים, נרצח בשבי וגופתו הוחזרה לישראל על ידי כוחות צה"ל.

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב ברקע נאום נתניהו בקונגרס | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

אביבה סיגל אמרה: "הגעתי לוושינגטון כדי לשמש כקולו של קית' אהובי, כי לקית' אין קול. ל-120 בני הערובה שנותרו בעזה אין קול. אין להם אוויר לנשימה, מים לשתות או אוכל לאכול. אני יודעת את זה - כי הייתי שם. כי זו מציאות שאסור לנו לעצום מולה עיניים. אני כאן כדי להטיל על ראש הממשלה נתניהו דין וחשבון, לבצע את עבודתו ולשחרר את החטופים. הדבר היחיד שאני רוצה לשמוע ממנו בנאומו הוא שנחתמה העסקה וקית' חוזר הביתה".

אלון גת הוסיף: "אחותי כרמל גת חטופה כבר 291 ימים. ב-7 באוקטובר נחטפתי אני ביחד עם אשתי ובתי בת ה-3, אמי נחטפה ונרצחה ואחותי נחטפה ועודנה מוחזקת בשבי. בתי גפן ואני הצלחנו להימלט מהמחבלים ואשתי ירדן הוחזרה אלינו בנובמבר במהלך עסקת השחרור לאחר 54 ימים מסויטים. אנחנו צריכים עסקה עכשיו. אנחנו יודעים בוודאות שזה אפשרי ואנחנו זקוקים לעסקה הזאת באופן מיידי".