מבחן ליחסים: הרצוג ייפגש עם ביידן, מזכ"ל האו"ם ושורת בכירי ממשל

נשיא המדינה פרסם את פרטי ביקורו הרשמי לוושינגטון, שם ינאם בפני שני בתי הקונגרס האמריקני וייפגש עם שורת בכירי הממשל האמריקני. לביקור תצטרף לאה גולדין, שתגיע לנאומו בקונגרס ולפגישתו עם מזכ"ל האו"ם גוטרש

הנשיא הרצוג, הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו
הנשיא הרצוג, הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

בעיתוי רגיש במיוחד וכאשר היחסים בין המדינות בשפל, נשיא המדינה יצחק הרצוג עדכן היום (ראשון) בפרטי ביקורו המדיני בארצות הברית אליו ייצא מחר בלילה. הרצוג צפוי להיפגש במסגרת הביקור עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועם שורת בכירי ממשל. בנוסף, הרצוג יינאם בפני שני בתי הקונגרס האמריקני במושב מיוחד. זהו ביקורו הרשמי השני של הרצוג במדינה. אל ביקורו תצטרף לאה גולדין, אימו של סגן הדר גולדין.

נאומו של הרצוג יהיה סביב ציון 75 שנה למדינת ישראל והוא משמעותי במיוחד לאור העובדה שהוא יהיה הנשיא השני בלבד שנואם בפני מושב משותף של בית הנבחרים והסנאט האמריקני. הנשיא הראשון שעשה זאת היה אביו, חיים הרצוג, לפני יותר מ-35 שנה.

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. ארכיון
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. ארכיון | צילום: רויטרס

בפגישתו עם הנשיא ביידן השניים צפויים לדון, על פי ההודעה הרשמית, "בשורת נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים". בחדשות 13 פורסם כי הרצוג גם צפוי לבדוק את נושא פגישת ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, הרצוג ייפגש עם סגנית הנשיא קמלה האריס וידון איתה ביוזמות משותפות סביב משבר האקלים. כמו כן, הוא צפוי להיפגש עם שורת בכירי ממשל נוספים, בהם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

עוד בביקורו, הרצוג יגיע למטה האו"ם בבניו יורק וייפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לאחר מכן ייפגש עם מושלת ניו יורק, קת'י הוקול, עם ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס ועם חברי הקהילה היהודית. מטרת הביקור הרשמית היא "לחזק את היחסים והשותפות בין ארה"ב לישראל, ולשקף את הקשרים העמוקים בין המדינות, הנמצאים מעל לכל מחלוקת".

אל נשיא המדינה תצטרף לאה גולדין, אמו של סגן הדר גולדין שנפל במבצע "צוק איתן" וגופתו מוחזקת בידי חמאס. היא תצטרף לפגישותיו בבית הנבחרים ועם מזכ"ל האו"ם גוטרש.

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן | צילום: קובי גדעון, לע''מ

הרצוג אמר לקראת הביקור כי הוא "נרגש לייצג כנשיא מדינת ישראל בפני נציגיו הנבחרים של העם האמריקני לציון 75 שנים למדינת ישראל. ארצות הברית היא ידידתה ושותפתה הקרובה והמשמעותית ביותר של ישראל. מערכת היחסים בין מדינותינו היא ייחודית בעוצמתה, מה שהפך אותה, ובצדק, לברית בלתי ניתנת לערעור".

"אדגיש את הצורך במאבק הנחוץ בשנאה ובטרור שאיראן מפיצה תוך כדי חתירתה לנשק גרעיני ובהרחבת מעגל השלום האזורי. בנאומי ובפגישותיי אתייחס למארחיי כשותפים קרובים בכל הנושאים שעל הפרק ובכלל זה האתגרים וההזדמנויות שלפתחה של החברה הישראלית. כחלק מפעולותיי לבניית גשרים וחיזוק היחסים בין ישראל ליהדות התפוצות, אשתתף באירוע דגל חשוב של הקהילה היהודית בצפון אמריקה, הגדולה שבקהילות היהודיות בתפוצות".

Whatsapp Image 2023 04 27 At 1
שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השבוע האחרון לווה בהרבה אירועים ואמירות שמלמדים מה בדיוק חושבים בבית הלבן, החל מאמירתו של הנשיא ביידן בתחילת השבוע על "הממשלה הישראלית הקיצונית ביותר", דרך השגריר האמריקני שדיבר על "ירידה מהפסים" של ישראל, הקריאה החריגה של הממשל האמריקני לכבד הפגנות, וכמובן מאמרו של תומאס פרידמן שדיבר על "הערכה מחודשת ביחסים", מה שלאחר מכן הוכחש.

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס יצטרף לביקורו של הנשיא הרצוג בבית הלבן, והוא ילווה את הנשיא הרצוג בפגישותיו עם בכירי הממשל, כולל הנשיא ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. במהלך הביקור צפוי הרצוג לנאום בפני הקונגרס. ב-21 ביולי, ועם סיום הביקור יעביר השגריר ניידס את סמכותו כשגריר ארה"ב בישראל לסגנית ראש הנציגות הנוכחית סטפני הלט.