ניו יורק טיימס: "הערכה מחדש של יחסי ישראל-ארה"ב בלתי נמנעת"

ברקע המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית ועל רקע השסע הפנים-ישראלי, כתב תומס פרידמן כי "הערכה מחודשת" של יחסי ישראל וארצות הברית מצד וושינגטון "תהיה בבחינת 'אהבה קשוחה', אבל הכרח אמיתי - לפני שישראל באמת תרד מהפסים"

זמן צפייה: 00:32

תומס פרידמן, הפרשן הבכיר של "ניו יורק טיימס", פרסם הבוקר (רביעי) את טורו, שבו כתב כי ברקע המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית והשסע הפנים-ישראלי, כמו גם הרכב הממשלה - "הערכה מחודשת" של יחסי ישראל וארצות הברית מצד וושינגטון היא "בלתי נמנעת".

פרידמן התייחס בדבריו לביקורו הצפוי של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שצפוי להמריא לוושינגטון בקרוב ולנאום בפני הקונרס. "הנשיא ההגון והמתון של ישראל, שהתחנן לסגת מכפיית כל שינוי במערכת המשפט ולעשות זאת רק בהסכמה לאומית, ייפגש עם ביידן בוושינגטון בשבוע הבא. זו דרכו של ביידן לאותת שהבעיה שלו היא לא עם העם הישראלי, אלא בממשלה הקיצונית של ביבי". לדברי פרידמן, "אין לי ספק שנשיא ארה"ב יחמש את הנשיא הישראלי במסר - מתוך צער, לא כעס - שכארה"ב וישראל חלוקות כל כך, הערכה מחדש של הקשר ביניהן היא בלתי נמנעת".

הפרשן הבכיר העלה "שלוש שאלות הקשורות זו בזו: מדוע הממשלת הישראלית מנסה לרסק את בית המשפט העליון? מדוע אמר הנשיא ביידן ל-CNN ש'זוהי אחת הממשלות הקיצוניות ביותר' שהוא ראה אי פעם, ולמה שגריר ארה"ב בישראל אמר שארה"ב פועלת למנוע מישראל 'לרדת מהפסים'?" - כזכור, התייחס פרידמן לראיון השגריר האמריקאי שמסיים את תפקידו בישראל ב"וול סטריט ג'ורנל", שם התייחס בעיקר לנושא המהפכה המשפטית והקשר הישיר לארצות הברית.

נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: עמוס בן גרשום

לדברי פרידמן, "כדי לקבל מושג על המתיחות בין ארה"ב לממשלת ישראל, שבראשותה עומדים גורמים קיצונים, נזכיר ששעות ספורות אחרי הריאיון שהעניק ביידן ל-CNN, אמר השר לביטחון לאומי של ישראל איתמר בן גביר כי 'ישראל היא כבר לא עוד כוכב בדגל האמריקני'".

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס בכנס ועידת הנשיאים
שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

עוד כתב פרידמן: "אני לא מדבר על הערכה מחדש של שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני שלנו עם ישראל, שנותר חזק וחיוני; אני מדבר על היחסים הדיפלומטיים הבסיסיים בינינו. הערכה מחודשת כזו, המבוססת על האינטרסים והערכים של ארה"ב, תהיה בבחינת 'אהבה קשוחה' כלפי ישראל, אבל הכרח אמיתי - לפני שהיא באמת תרד מהפסים. העובדה שביידן מוכן לומר דברים כאלה לפני מערכת הבחירות של 2024 מצביעה על כך כי הוא מאמין שרוב האמריקנים, היהודים האמריקנים והיהודים בישראל תומכים במדיניות הזו".