רה"מ וביידן דיברו כחצי שעה על איראן: "שיחה ישירה ופרודוקטיבית"

לאחר שראש הממשלה דחה את נסיעתו של שר הביטחון לוושינגטון עד לאחר שישוחח בעצמו עם הנשיא האמריקני, שני המנהיגים שוחחו במשך כ-50 דקות. סגנית הנשיא האריס הצטרפה. ברויטרס דווח כי השיחה עסקה בעיקר בשאלת התגמול נגד איראן

זמן צפייה: 05:09

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחחו הערב (רביעי) במשך כחצי שעה, כך לפי הבית הלבן, שהגדיר את השיחה שעסקה בפעולת התגמול נגד איראן כ"ישירה ופרודוקטיבית" - כשגם סגניתו של ביידן, קמלה האריס, הייתה על הקו. השיחה התקיימה יממה לאחר שנתניהו הציב אמש תנאים לנסיעתו של שר הביטחון יואב גלנט לארה"ב, והבהיר לו כי הטיסה תתאפשר רק לאחר שישוחח בעצמו עם ביידן, ולאחר שהקבינט יאשר את אופי התגובה נגד איראן. סגנית הנשיא האריס הצטרפה גם היא לשיחה. המסר שהועבר, כך לפי גורמים המעורים בפרטים: "לא לתקוף את מתקני הגרעין והנפט". הערכות: התגובה הישראלית תתרחש רק אחרי יום כיפור.

השיחה בין המנהיגים הייתה צפויה להיערך מוקדם יותר היום בשעות הבוקר, ולכן נסיעתו של גלנט לוושינגטון נדחתה, לאחר שהיה אמור להמריא אתמול בשעות הלילה. בהמשך לכך, מלשכתו של שר הביטחון נמסר היום כי "לבקשת ראש הממשלה, השר גלנט דחה את נסיעתו אמש עד לאחר שיחתו המדינית של רה"מ עם נשיא ארה"ב".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

"בשבוע שעבר מזכיר ההגנה אוסטין הזמין את שר הביטחון לביקור מקצועי בארה"ב. שר הביטחון עדכן את ראש הממשלה על ההזמנה והשניים סיכמו כי השר ייערך לטוס ביום שלישי בלילה, לאחר שיתקיימו דיונים ביטחוניים", נמסר עוד מלשכתו של גלנט. "שר הביטחון הוא נציגה של ממשלת ישראל וראש הממשלה וכל נסיעה מדינית תתבצע רק באישור רשמי".

בנוסף, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "הנשיא האמריקני לשעבר, דונלד טראמפ, התקשר מיוזמתו לפני כשבוע לראש הממשלה נתניהו, ובירך אותו על הפעולות הנחושות והעוצמתיות שישראל ביצעה נגד חיזבאללה. לשיחה היה שותף גם הסנאטור האמריקני, לינדזי גרהאם".

גלנט עם אוסטין בפנטגון
השר גלנט והמזכיר אוסטין בפנטגון | צילום: רויטרס

כאמור, גלנט אמור היה להיפגש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, יחד עם ראש מטה חיל האוויר ומנכ"ל משרד הביטחון. מטרת הטיסה הייתה לקבל גיבוי אמריקני לפעולה באיראן. הנסיעה של גלנט צפויה להתקיים, אך בלוחות זמנים שונים. גורם אמריקני מסר אתמול לחדשות 13 כי "ביקור גלנט קריטי, וכולל פגישות משמעותיות בעיתוי חשוב".

על רקע הנסיעה המתוכננת הביעו בממשל ביידן חשש כי הביקור ישמש ככלי להסחת דעת בכדי לקיים באותו הזמן את התקיפה באיראן, כך לפי דיווח ברשת NBC. בקרב הממשל תוהים האם בישראל מודעים להשלכות שתקיפה באיראן עלולה לגרום להן, ולשרשרת התגובות שעשויה להתרחש עם תקיפות המשך.