מבקר המדינה: ליקויים בהתנהלות משרד רה"מ מול מתאם השבויים

דו"ח שפרסם המבקר מתניהו אנגלמן קבע כי משרד רה"מ התקשר עם מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום "בלי שהגדיר את הנדרש ממנו ואת התפוקות המצופות מעבודתו". עוד קבע המבקר כי "מדינת ישראל צריכה לפעול לשחרור הלוחמים והאזרחים הנמצאים בידי האויב"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מעניק את הד"ח לשמחה ולאה גולדין
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מעניק את הד"ח לשמחה ולאה גולדין | צילום: משרד מבקר המדינה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פירסם היום (שלישי) דו"ח ביקורת בנושא התקשרות משרד ראש הממשלה עם המתאם לטיפול בשבויים והנעדרים ירון בלום, בו נמצאו כשלים וליקויים בהתנהלות בין שני הגורמים. עוד נכתב כי: "מדינת ישראל צריכה לפעול לשחרור הלוחמים והאזרחים הנמצאים בידי האויב". הדו"ח כולל ליקויים שדורשים תיקון מיידי ועל הממשלה להסדיר את פעילותו של מתאם השבויים והנעדרים.

"מדינת ישראל מחויבת לשבויים ולנעדרים ולמשפחותיהם", כתב אנגלמן. "ההקרבה שלהם עבור המדינה צריכה להעמיד אותם בראש סדר העדיפויות. זהו נושא של דיני נפשות".

מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום
מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום

במסגרת הדו"ח ביקר אנגלמן את התנהלותה של הממשלה מול מתאם השו"ן, במהלך חמש השנים האחרונות בהן הוא פועל: "משרד רה"מ לא קבע את תוכן תפקידו, תחומי אחריותו וסמכויותיו, ולא קבע את ממשקי העבודה שלו עם גופי הביטחון השונים ואת האמצעים אשר יעמדו לרשותו לצורך ביצוע תפקידו".

עוד הוסיף המבקר: "משרד רה"מ התקשר עם מתאם השו"ן בלי שהגדיר את הנדרש ממנו ואת התפוקות המצופות מעבודתו, ולא היה בידי המשרד מידע מלא המאפשר לבחון באיזו מידה השיגה ההתקשרות את יעדיה".

המבקר פרס את המלצותיו לשיפור התנהלות הממשלה בנושא: "מומלץ שמשרד רה"מ יפעל לקביעת מתכונת הטיפול בנושא השבויים והנעדרים, יקבע את תחומי אחריותו ואת סמכויותיו של מתאם השו"ן, יקבע תוכנית עבודה למתאם השו"ן, שתכלול בין היתר את המשימות המוטלות עליו וכן מדדים ולוח זמנים לביצוע המשימות, ויעקוב אחר יישומה".

עוד הוסיף אנגלמן: "כמו כן, מומלץ שמשרד רה"מ יפעל לקביעת מתכונת הקשר של מתאם השו"ן עם משפחות השבויים והנעדרים, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עימן, וכן יקבע מי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג למשפחות".

אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין
אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין

את הדו"ח העניק אנגלמן לשמחה ולאה גולדין, הוריו של סגן הדר גולדין, שבעקבות תלונתם התבצעה הביקורת על פעולותיו של המתאם. נזכיר כי המשפחה טענה כי יש פגמים מנהלתיים בהעסקתו של המתאם, כמי שלא עבר מכרז לטענתם.

עוד המשפחה גורסת כי הוא לא "סיפק את הסחורה", לא הביא לעסקה, ולא הצליח להחזיר את הדר גולדין ואורון שאול, וגם לא את האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, שבמערכת הביטחון מעריכים שהם בחיים.