מגנות את הפיגועים ודורשות לעצור את הרחבת ההתנחלויות: 6 מדינות אירופאיות במסר לישראל

בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין וספרד פרסמו הצהרה משותפת בה קראו לממשלת ישראל לחזור בה מהחלטתה לקדם את בנייתן של למעלה מ-7,000 יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון. כמו כן, המדינות גינו את מתקפות הטרור הפלסטיניות "שהרגו אזרחים ישראלים"

זמן צפייה: 01:05

שש מדינות אירופאיות ביניהן בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין וספרד פרסמו היום (שבת) הצהרה משותפת בה קראו לממשלת ישראל "לבטל את את הכשרת המאחזים בגדה המערבית הכבושה". כמו כן, המדינות קראו לישראל לחזור בה מהחלטתה לקדם בנייה של למעלה מ-7,000 יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון.

בהמשך, המדינות גם גינו את מתקפות הטרור הפלסטיניות. "בשום פנים ואופן לא ניתן להצדיק טרור", נכתב. "אנו גם מגנים בחריפות את האלימות חסרת ההבחנה מצד מתנחלים ישראלים כלפי אזרחים פלסטינים. מעשים אלה אינם יכולים להוביל לשום מקום, מלבד לעוד אלימות. האחראים חייבים לשאת באחריות המלאה ולעמוד בפני תביעה משפטית", הוסיפו מדינות אירופה. אמש יצוין, שליח האיחוד האירופי לענייני פלסטינים, סוון קוהן פון-בורגסדורף, קרא גם הוא להעמיד לדין את האחראים לאירועי חווארה: "זה הכרחי עבורנו שהאחראים יובאו לדין, ושמי שאיבד את רכושו יפוצה", טען.

זירת הפיגוע בצומת בית הערבה
זירת הפיגוע בצומת בית הערבה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ביום חמישי האחרון, לאחר שבית המשפט שחרר את כל שמונת העצורים החשודים בהתפרעויות המתנחלים בחווארה, שר הביטחון יואב גלנט הוציא צו מעצר מנהלי לשניים מהחשודים, והם צפויים לשהות במעצר לפחות ארבעה חודשים נוספים. אלמלא הצו המנהלי שהוציא השר גלנט, אף אחד מהחשודים בפרעות בחווארה לא היה נמצא במעצר.

ביום רביעי כך יוזכר, שר האוצר סמוטריץ' התראיין בוועידה הפיננסית של "TheMarker", והתייחס ללייק שעשה לציוץ של פעיל ימין שכתב "את הכפר חווארה צריך למחוק היום", ואמר: "אני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק, אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות את זה". לאחר כמה שעות הוציא הבהרה: "התכוונתי לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים בכפר".

"קראתי להרגעת הרוחות, ובציוץ שלי כתבתי שבשום פנים ואופן אסור להיגרר לאנרכיה שבה אזרחים לוקחים את החוק", הסביר השר מטעם הציונות הדתית, והמשיך: "מה שתורם לליבוי היצרים זה שאנשים נרצחים בכבישים ומרגישים חוסר אונים".

ההתפרעויות בחווארה
ההתפרעויות בחווארה. יום ראשון | צילום: רויטרס

באותו היום בו התרחש הפיגוע הנורא בו נרצחו יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19, מאות מתנחלים נכנסו לכפר חווארה כשהם רעולי פנים, והחלו להתפרע במקום. הפלסטינים דיווחו על למעלה מ-100 כלי רכב שהוצתו, בנוסף ל-35 בתים שנשרפו כליל ו-40 בתים שנשרפו חלקית. עוד הפלסטינים דיווחו הרוג, פצוע קשה שנפגע מאבנים, שני פצועים באורח בינוני ו-30 פצועים קל.

כאמור, לפני כמעט שבועיים, בקבינט המדיני-ביטחוני הוחלט על הכשרה של תשעה יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור של יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. בין היישובים שאושרו: אביגיל, עשהאל, שחרית, גבעת ארנון, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה, ושדה בועז.