הפיגוע הרצחני בשומרון: האחים יגל והלל מהר ברכה נורו למוות ברכבם

הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19 הם שני הצעירים שנרצחו בפיגוע בחווארה. הם פונו במצב אנוש לביה"ח בילינסון, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותם. כוחות הביטחון ממשיכים במצוד אחר המחבל

זמן צפייה: 19:39

הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19, אחים תושבי ההתנחלות הר ברכה, הם שני הצעירים שנרצחו היום (ראשון) בפיגוע הירי בחווארה שבשומרון. השניים פונו במצב אנוש לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותם.

הלל ויגל למדו בישיבות הסדר בקריית שמונה ובגבעת אולגה, ונרצחו בדרך חזרה מביתם לישיבותיהם. הלל סיים בימים אלה שירות בחיל הים, ואף הוענק לו תואר מצטיין קורס. יגל היו היה אמור להתחיל בימים אלה את ההליכים לקראת גיוסו לצה"ל.

אימם של שני האחים אמרה לבני הנוער ביישוב מיד אחרי הפיגוע: "חטפנו פה סטירת לחי אדירה מהקודש ברוך הוא. אני לא יודעת מה. אנחנו מנסים למצוא את הדברים הטובים ואת החסד - שהייתה לנו הכנה מוקדמת, שהייתה לנו שבת משפחה, שהיו לנו שיחות טובות עם הילדים אתמול, שעשינו תמונה משפחתית. הקדוש ברוך הוא שולח חסדים. הוא שולח גם עם המכה הכואבת חסדים".

"יש לנו חור ענק בלב", הוסיפה, "שום דבר לא יסגור את החור הזה. לא בנייה, לא הפגנה, לא שום דבר וגם שמחות במשפחה הן יהיו פלסטר. החור הזה יישאר ואנחנו נלמד לחיות איתו ולחיות איתו בשמחה, ולהמשיך, ושלאוב כוח מכם, מהילדים שלנהו. אם אתםפ שואלים מה לעשות - להוסיף בלימוד תורה, הם היו שניהם בדרך ללימוד תורה, לעשות שירות משמעותי בצבא. לחלק מרק לחיילים כמו שהיינו עושים - כי עכשיו יהיו הרבה כוחות כאן. אין מילים שיכולות לנחם".

יגל יעקב יניב והלל מנחם יניב
יגל יעקב יניב והלל מנחם יניב שנרצחו בפיגוע בחווארה

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "ערב קשה ועצוב מאד באבדנם של האחים הלל ויגל יניב ז"ל, בפיגוע היום. נרדוף ונשיג את המרצחים השפלים, ונחבק וננחם את משפחת יניב ומשפחת הר ברכה. תנחומיי הכנים שלוחים אליכם מעומק ליבי. יהי זכרם של הלל ויגל ברוך".

רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר אורי פינסקי מסר: "שמעתי בזעזוע גדול את הבשורה הקשה על הירצחם של האחים הקדושים תושבי הר ברכה, תלמיד ישיבת ההסדר גבעת אולגה יגל יניב, והלל אחיו תלמיד ישיבת ההסדר בקריית שמונה - הי"ד שהיו בדרכם מהבית לישיבותיהם. אנחנו מבקשים לשלוח חיבוק גדול למשפחה היקרה, לישוב הר ברכה, לישיבות קריית שמונה וגבעת אולגה, ולכלל תלמידי ישיבות ההסדר ולומדי התורה בכל מקום ואתר, וקוראים מכאן לצה"ל ולממשלת ישראל לא לנוח ולא לשקוט עד להשבת הבטחון לכל מקום במרחבי ארצנו, למגר את אויבינו הרשעים ולאפשר ליהודי לנסוע לישיבה, הביתה ולכל מקום שיחפוץ בביטחון".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "הלב נקרע מצער על הרצח האכזרי של האחים הלל ויגל יניב הי"ד מהישוב הר ברכה בפיגוע הטרור בחווארה. אני עצמי עברתי שם דקות ספורות לפני הפיגוע, וכל יום עוברים שם אלפים רבים של יהודים בדרכים. כל יהודי הוא מטרה עבור אותם מחבלים צמאי דם".

״אני קורא לראש הממשלה להחזיר את המשלחת הישראלית מעקבה לאלתר", הוסיף סמוטריץ': "'רגיעה' תושג רק כאשר צה"ל יכה בערי הטרור ומחולליו ללא רחם, בטנקים ובמסוקים, באופן שישדר שבעל הבית השתגע ויוציא להם את החשק לפגוע בנו. נדרוש כינוס מיידי של הקבינט לקבלת החלטות".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר בזירת הפיגוע: "פיגוע טרור קשה ביותר שני נרצחים , כל צוותי המועצה מטפלים במה שצריך לטפל. לצערנו, כאזור ספר זו לא הפעם הראשונה באירועים קשים כאלה. מידי שנה אנחנו מתריעים על אירועים קשים הללו ועל אוזלת היד מול הטרור הפלסטיני של המחבל אבו מאזן שמחבל, מסית ומשלח".

"ההתיישבות בשומרון חזקה גם מול האירועים הקשים", הוסיף דגן, "אנחנו חזקים ואנחנו נתגבר על הברברים מהרשות הפלסטינית. מהממשלה אני דורש תהפכו כבר את השולחן, אתם לא יכולים להמשיך במדיניות הממשלה הקודמת שהפקירה את הביטחון ולצפות לתוצאות אחרות מול אבו מאזן וחבר המחבלים שלו. אני דורש מראש הממשלה, שר הביטחון וכל השרים להחזיר את המשלחת משיחות הסרק בעקבה. די מ'מחוות ביטחוניות' כשהעם היהודי נשפך כאן בחווארה בירושלים ובכל מקום. צריך לצאת למבצע כנגד הטרור".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302261407' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_5kpz0adr' duration='']

הצעירים נורו ככל הנראה על ידי מחבל בודד שהגיע ברגל, וכוחות הביטחון סורקים אחר צעיר הלובש חולצה אדומה. בשטח נמצאו 12 תרמילי אקדח, וההערכה כעת היא כי המחבל ניצל את הפקק שנוצר במקום ופתח בירי.

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון בעקבות הפיגוע, והנחה למקד את המאמצים המבצעיים והמודיעניים ללכידת המחבלים, תוך נקיטת כל פעולה נדרשת, כולל פעולות התקפיות למניעת פיגועים נוספים. בנוסף, השר גלנט אישר תגבור של כוחות צה״ל ביהודה ושומרון, במטרה להרחיב את פעולות ההגנה על היישובים והצירים.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמר במפגש עם מפקדים: "אני משתתף בצער המשפחות, מדובר בפיגוע קשה. אני סומך את ידי על השב"כ והמודיעין של צה"ל שיידעו לסגור מעגל ולהגיע למחבל. אנחנו במצב מאוד רגיש וזה מחייב את כולנו לכוננות מבצעית ולכן אני מבקש מכל קציני האג״מ לבדוק מוכנות ביחידות, לוודא שכל השוטרים במוכנות. משטרת ישראל נכנסת לכוננות מקסימלית במטרה להיות ברמת דריכות מבצעית מלאה".

בינתיים, תנועת הג'האד האסלאמי בירכה על הפיגוע: "הוא מקיים את הבטחת ההתנגדות לנקום את דמם של מפקדי פלוגות ירושלים מחמד אלג'נידי וחסאם אסלים. הפיגוע הוא תגובה טבעית ולגיטימית על הפשעים של הכיבוש".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: דוברות זק''א

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשורות קשות. שני נרצחים בעוד פיגוע טרור. אני שולח ניחומים למשפחות הנרצחים. הטרור לא ינצח אותנו. צריך לפעול נגדו ביד קשה. סומך על כוחות הבטחון שישיגו את המרצחים ושולחיהם".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס גם הוא לפיגוע: "פיגוע ירי קשה בשומרון והכל בגלל הסתה ברורה מצידו של אבו-מאזן. אותו אבו מאזן שעם שליחיו היום נפגש הנגבי בהוראתו של נתניהו. נתניהו לא לומד מטעויות עבר ומשדר חולשה לאויבים שלנו ומי שנאלץ לשלם את המחיר הם אזרחי מדינת ישראל. משתתף בצערם העמוק של המשפחות. יהי זכרם של הנרצחים ברוך".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

האירוע מגיע בתקופה מתוחה ביהודה ושומרון, לאחר שביום רביעי האחרון 11 פלסטינים, רובם מחבלים חמושים, נהרגו בפעילות צה"ל בשכם ומעל 10 נוספים נפצעו. כוחות הביטחון נכנסו לקסבה בשכם וכיתרו בית בו הסתתרו מבוקשים החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרג לוחם צה"ל, סמ"ר עידו ברוך. כנופיית הטרור משכם קראה מאז לפלסטינים בגדה המערבית לצאת לעצרות תמיכה ולעימותים עם כוחות הביטחון, קריאה שהתגברה על רקע הפסגה בירדן.

בתוך כך, הפיגוע התרחש בעת ש"פסגת החירום" החלה הבוקר בעיר עקבה שבירדן, בהשתתפות גורמים פלסטיניים וישראלים ובנוכחותם של נציגים ממצרים, בריטניה וארה"ב. מטרת הפסגה היא דיון בנושאים ביטחוניים ובהרגעת המתיחות בשטח לקראת חודש הרמדאן ובעקבות ההסלמה בחודש האחרון.

הנציגים שהגיעו לעקבה מטעם ישראל הם ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש שב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. הפסגה היא חלק ממהלך רחב של ישראל בניסיון להרגיע את השטח.