לפיד בהצהרה עם ביידן: "הדבר היחיד שיעצור את איראן – איום צבאי אמין"

רה"מ ונשיא ארה"ב מסרו הצהרה משותפת. לפיד: "אם איראן תמשיך לשקר לעולם - היא תשלם מחיר כבד". ביידן: "נוודא שישראל תוכל להגן על עצמה - בעצמה". נשיא ארה"ב על הפלסטינים: "יש צורך בפתרון של שתי מדינות"

זמן צפייה: 17:53

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד חתמו היום (חמישי) על "הצהרת ירושלים", ולאחר מכן קיימו מסיבת עיתונאים משותפת. כפי שפורסם אמש בחדשות 13 - בהצהרה ישנה רמיזה שארה"ב תרתום את כל משאביה הלאומיים לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, ובישראל רואים בחתימה עדות לנכונות מסוימות אף לפעילות צבאית בנושא.

במעמד החתימה אמר ראש הממשלה לפיד: "מכאן, מירושלים, בירתה הנצחית של ישראל, אתה נוסע ישירות לערב הסעודית. יחד איתך אנחנו שולחים לכל עמי האזור מסר של שלום". לדברי לפיד, "הדרך היחידה לעצור את איראן היא להניח על השולחן איום צבאי אמין".

רה''מ לפיד נואם בהצהרה המשותפת
רה''מ לפיד נואם בהצהרה המשותפת

"אדוני הנשיא", פתח לפיד את דבריו, "במרץ 1965, בצעדה המפורסמת של מרטין לותר קינג מסלמה למונטגומרי, צעד לצידו בשורה הראשונה רב יהודי. הרב אברהם יהושע השל. כשהוא חזר לביתו באותו יום, הרב השל כתב ביומנו: "היום, הרגשתי שרגליי מתפללות".

"במדינת ישראל, אדוני הנשיא", הוסיף לפיד, "הרגליים מתפללות בכל יום. שום דבר בחיינו אינו מובן מאליו. אבא שלי היה ילד יהודי בגטו בודפשט שהסתתר מאלו שניסו להרוג אותו. העובדה שאני עומד כאן היום, לא קרתה מעצמה. למדנו את הלקח אדוני הנשיא. בכל רגע נתון ישראל צריכה להיות חזקה, חופשיה ובטוחה, עם צבא עוצמתי שיודע להגן על אזרחינו", הוסיף.

לפיד טען כי "בצד השני של הטרור עומדים אנשים שלא יהססו לנצל כל חולשה. אנשים שלא משחקים לפי הכללים. אלה מאיתנו שזכו להיוולד אנשים חופשיים, לפעמים אינם מבינים את עוצמת השנאה מאחורי ההתקפה על הדמוקרטיה. מה עשינו להם? מה גורם להם לרסק מטוסים לתוך מגדלים בניו-יורק ולירות טילים על גני ילדים בשדרות?"

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת | צילום: רויטרס

"התשובה היא פחד. הדבר שהכי מפחיד אותם הוא שאנשיהם, העמים שלהם, רואים אותנו. הם רואים את איכות החיים שלנו. את הדינמיות והיצירתיות של הכלכלה. את זכויות הנשים וקהילת הלהט"ב. את חופש הדת וחופש הביטוי. דרך החיים שלנו היא האיום המרכזי עליהם. היא הדבר שגורם למשטר האיראני לפתח את תכנית הגרעין שלו, לחיזבאללה לכוון את טיליו לעברנו, ולארגוני הטרור לשלוח מחבלים מתאבדים לכל קצוות תבל. הם רוצים להשמיד את המדינה היחידה שיש ליהודים בעולם. לעולם לא ניתן לזה לקרות", הוסיף.

"מילים לא יעצרו אותם אדוני הנשיא. דיפלומטיה לא תעצור אותם. הדבר היחיד שיעצור את איראן הוא אם היא תדע שהמשך פיתוח תכנית הגרעין שלה יגרום לכך שהעולם החופשי יפעיל את כוחו. הדרך היחידה לעצור אותה היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. אמרת פעמים רבות, אדוני הנשיא, 'מדינות גדולות אינן מבלפות'. אני מסכים לגמרי. זה לא צריך להיות בלוף, אלא הדבר האמיתי. האיראנים צריכים לדעת שאם הם ימשיכו לרמות את העולם, יהיה לזה מחיר כואב".

"מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון. היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. בשנה האחרונה היתה לי הזכות לפתוח שגרירויות ונציגויות באיחוד האמירויות, בבחריין ובמרוקו, לבקר את נשיא מצרים א-סיסי בארמונו בקהיר ואת מלך ירדן בארמונו בעמאן".

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת | צילום: רויטרס

"יחד עם מזכיר המדינה, ידידי אנתוני בלינקן, יצרנו בפסגת הנגב ארכיטקטורה מתקדמת של ביטחון וכלכלה שישנו את המזרח התיכון ויוכיחו לעמי האיזור שארה"ב עדיין כאן, עדיין מחויבת לביטחונו ולשלומו של האזור. מכאן, מירושלים, בירתה הנצחית של ישראל, אתה נוסע ישירות לערב-הסעודית. הביקור שלך בערב הסעודית הוא חשוב לישראל ולאזור. לביטחון שלנו ולעתיד השגשוג במזרח התיכון".

"יחד איתך אנחנו שולחים לכל עמי האיזור, כולל הפלשתינים כמובן – מסר של שלום. ישראל רוצה בשלום ומאמינה בשלום. אנחנו לעולם לא נוותר על סנטימטר אחד מביטחוננו. יש לנו את החובה להיות זהירים בכל צעד, אבל לכל מדינה, לכל עם שרוצה בשלום ובנורמליזציה איתנו, אנחנו אומרים: "أهلا وسهلا, שלום, Welcome".

"אדוני הנשיא, אתה עתיד להיפגש עם מנהיגי סעודית, קטאר, כווית, עומאן ועיראק. אני אשמח שתעביר להם מסר מאיתנו: ישראל מוכנה. היד שלנו מושטת לשלום. אנו מוכנים לחלוק את הטכנולוגיה והניסיון שלנו, מוכנים שאנשינו יפגשו וילמדו זה על זה, מוכנים שהמדענים והעסקים שלנו ישתפו פעולה".

"אדוני הנשיא, היחסים בינינו עמוקים. הם חוצי מפלגות. הם מחברים לא רק את הממשלות שלנו, אלא גם את עמינו. החברות הזו היא אחת מאבני היסוד של הביטחון הלאומי של ישראל. היא מרגשת, והיא בעיקר לא מובנת מאליה. בכל שנותיך בחיים הציבוריים, אתה היית אחד מהארכיטקטים הראשיים של היחסים האלו ועל כך נתונה לך תודתו הנצחית של העם היושב בציון. אנחנו צועדים יחד. אנחנו נמשיך לצעוד יחד. יש לך כאן חבר ובן ברית".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן אמר בהצהרה: "אני גאה לחזור לכאן לבירת ישראל. היה תענוג להיפגש איתך ולהכיר אותך טוב יותר. אני חוזר לכאן בפעם העשירית, הפעם כנשיא ארה"ב. לא אשכח את מה שאמרה לי גולדה מאיר, שבועות לפני מלחמת יום כיפור, והיא ראתה שאני מודאג. היא הסתכלה עליי ואמרה: "אל תיראה כל כך מודאג. לישראל יש נשק סודי. אין לנו לאן ללכת. אני לעולם לא אשכח את מה שהיא אמרה. האיומים היו אז והם כאן גם היום".

לדבריו, "אסור לשכוח את הזוועות בעבר. רציתי לבקר ביד ושם ולחדש את השבועה שלעולם לא עוד. ישראל של היום אינה ישראל של פעם. התפתחתם טכנולוגית, פיתחתם יחסים עם מדינות נוספות. המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל היא מחויבות אמיתית. 38 מיליארד דולר לעשר שנים - זו הייתה ההתחייבות שלנו. בשנה שעברה הוספנו מיליארד דולר לסיוע הביטחוני לישראל".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

"ביקרתי אתמול במתחם הביטחוני וצפיתי במערכת כיפת ברזל וקרן אור. הטכנולוגיה הזו היא קריטית כדי שכל טיל ייורט. ארה"ב וישראל ישתפו פעולה על מערכת קרן לייזר מתקדמת. ישראל וארה"ב עומדות יחד כדי להגן על ערכים משותפים, חירות וביטחון. המתקפה של פוטין על אוקראינה הוא קריאת תיגר על העולם. המלחמה של פוטין צריכה להיות כישלון אסטרטגי. ארה"ב תמשיך לתמוך באוקראינה".

"היום דיברנו על המחויבות האמריקנית שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני. אני אומר לכל העולם: הדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר ונמשיך לעבוד עם ישראל על האיום האיראני גם בדמות איום הטרור דרך שלוחותיה בהן חיזבאללה. משיך לפתח את הסכמי אברהם משום שזה פיתח את ישראל למקומות נוספים בעולם. סיימנו כעת את הוועידה המשותפת עם איחוד האמירויות והודו כדי להעמיק את היחסים הכלכליים ולהתמודד עם אתגרים גלובליים כמו מזון וטכנולוגיה".

"קבלתה של ישראל לאזור המזרח התיכון והסכמי השלום, אני אהיה הנשיא האמריקני הראשון שייסע ישירות מישראל לסעודיה. כשאראה את ההנהגה הסעודית מחר, אני אגיע עם מסר ישיר של שלום והזדמנות. ישראל צריכה להמשיך להיות מדינה דמוקרטית ויהודית. אני מאמין בזה לגמרי. יש צורך בפתרון שתי מדינות. אנחנו שותפים טבעיים עם ישראל כי אנחנו חולקים את אותם ערכים".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

בנוגע לנסיעתו לסעודיה, אמר הנשיא ביידן כי "הדעה שלי על רצח חאשקוג'י ידועה. מעולם לא שתקתי על זכויות אדם. הסיבה שאני נוסע לסעודיה היא כדי לקדם את האינטרס האמריקני בדרך שבה יש לנו הזדמנות להשפיע על המזרח התיכון. אני אהיה שם עם 9 מנהיגי מדינות ערביות נוספות. אנחנו רוצים להנהיג באזור ולא להשאיר את האזור לרוסיה ולסין. המטרה שלנו היא לתאם עם מנהיגי מדינות ערב וזה גם אינטרס ישראלי". רה"מ לפיד התייחס לטיסות אפשריות מישראל לסעודיה: "כמו שאמרתי בנאום, אנחנו בעד נורמליזציה עם כל מדינה באזור. הנשיא ביידן נוסע לסעודיה ושם יוחלט סופית בנושא ואני אתן לו לעשות את זה".

השניים התייחסו גם לסוגיה האיראנית כאשר הנשיא ביידן אמר כי "לאיראנים יש הזדמנות להשיב למו"מ. עם זאת, אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". רה"מ לפיד אמר: "יש לנו דיון פתוח מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה, אבל אין אפשרות לאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. אנחנו מדברים עם בת בריתנו ארה"ב. לגבי פתרון שתי המדינות, זה פתרון בטוח למדינה יהודית עם רוב יהודי".

רה''מ לפיד והנשיא ביידן
רה''מ לפיד והנשיא ביידן | צילום: אמיל סלמאן, פלאש 90

בהצהרה המשותפת נמסר כי "ארצות הברית וישראל מאשרות את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי מדינותינו ואת המחויבות המתמשכת של ארה"ב לביטחון ישראל. מדינותינו מאשרות כי השותפות האסטרטגית ביניהן מושתתת על ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וידידות אמת. מעבר לכך, המדינות מאשרות כי בין הערכים שהמדינות חולקות נכללת מחויבות בלתי מעורערת לדמוקרטיה, לשלטון החוק ולקריאה לתיקון עולם". המדינות אישרו את מחויבותן להמשיך במאמצים לאפשר למחזיקי דרכונים ישראלים להיכלל בתוכנית הפטור מויזה.

עוד נמסר כי "ארה"ב חוזרת על מחויבותה לשמר ולחזק את יכולתה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה כנגד כל איום או שילוב של איומים. ההתחייבויות הללו הן דו-מפלגתיות ומקודשות, וכי אינן רק מחויבויות מוסריות, אלא גם מחויבויות אסטרטגיות בעלות חשיבות לביטחון הלאומי של ארצות הברית עצמה".

עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן
עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן, ארכיון | צילום: רויטרס

באשר לנושא האיראני, נכתב כי "ארה"ב מדגישה כי חלק בלתי נפרד מהתחייבות זו היא המחויבות לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי היא מוכנה להשתמש בכל רכיבי העוצמה הלאומית שלה כדי להבטיח תוצאה זו. בין אם הן מקודמות ישירות ובין אם באמצעות שלוחים וארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני".

באשר להסכמי אברהם, ישראל הודתה לארה"ב על תמיכתה המתמשכת והענפה בהעמקה ובהרחבה של הסכמי אברהם ההיסטוריים. בהצהרה נמסר כי "המדינות מאשרות כי הסכמי השלום והנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו מהווים תוספת קריטית להסכמי השלום האסטרטגיים של ישראל עם מצרים וירדן, שכולם חשובים לעתיד אזור המזרח התיכון ולמטרה של הביטחון האזורי, השגשוג והשלום באזור".

שרי החוץ המשתתפים ב''פסגת הנגב''
שרי החוץ המשתתפים ב''פסגת הנגב'' | צילום: משרד החוץ, לע''מ

בהמשך, המדינות גינו את סדרת הפיגועים נגד אזרחי ישראל בחודשים האחרונים ומאשרות את הצורך להתעמת עם כוחות רדיקליים, כגון חמאס, המבקשים ללבות את המתיחות ולהצית אלימות וטרור. הנשיא ביידן אישר מחדש את תמיכתו בפתרון שתי המדינות וב"קידום מציאות שבה ישראלים ופלסטינים יוכלו ליהנות ממידה שווה של ביטחון, חירות ושגשוג". בהצהרה נמסר כי ארה"ב מוכנה לעבוד עם ישראל, הרשות הפלסטינית ובעלי עניין אזוריים לטובת מטרה זו. בהקשר זה, המנהיגים אישרו את מחויבותם ליוזמות המחזקות את הכלכלה הפלסטינית ומשפרות את איכות חייהם.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בהצהרה המשותפת נרשמה התייחסות למלחמה באוקראינה כאשר כאשר שתי המדינות הביעו את דאגתן ביחס להתקפות הנמשכות נגד אוקראינה. כמו כן, המדינות הדיגשו את מחויבותן לריבונות ולשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, ואישרו את החשיבות של המשך סיוע הומניטרי לעם האוקראיני.

מיצג BDS
מיצג BDS | צילום: אסף וייס

המדינות אישרו כי ימשיכו לפעול יחד כדי להיאבק בכל הניסיונות להחרים את ישראל או ליצור דה-לגיטימציה לישראל, לשלול את זכותה להגנה עצמית, או לייחד אותה באופן בלתי הוגן בכל פורום, כולל באו"ם או בבית הדין הפלילי הבינלאומי. לפי הכתוב בהצהרה, שתי המדינות ישתמשו בכלים העומדים לרשותן כדי להילחם בכל נגע ומקור של אנטישמיות וכדי להגיב בכל פעם שביקורת לגיטימית תחצה את הגבול לקנאות גזענית ולשנאה או תנסה לחתור תחת מקומה הראוי והלגיטימי של ישראל בקרב משפחת העמים.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים | צילום: קובי גדעון / לע''מ

המשך לוח הזמנים להיום:

ב-16:15 - פגישה של ביידן עם הנשיא הרצוג

17:15 - פגישה עם יו"ר האופוזיציה נתניהו

ב-16:30 ישתתף ביידן בטקס קבלת "עיטור הנשיא"

ב-19:50 ישתתף ביידן בטקס פתיחת המכבייה

בהכנת הידיעה השתתפו אור הלר, חזי סימנטוב, חן זנדר ויוסף ישראל

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207141237' autoplay='0' credit='עומר מירון, בן פרץ /לע"מ ' desc='פגישת רה"מ לפיד והנשיא ביידן' poster='' kid='1_jqw07dft' duration='']

מוקדם יותר, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד נפגשו במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים. בתום הפגישה אמר ביידן: "ארצות הברית מחויבת לביטחון ישראל". לפיד אמר כי השניים דנו בפגישה ב"בניית קואליציה של מדינות מתונות מול איראן" במטרה להיאבק בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. בהמשך היום השניים יחתמו על "הצהרת ירושלים" ויצאו בהצהרה משותפת.

בתוך כך, רה"מ לפיד, הנשיא ביידן והצוותים דנו בסוגיות אזוריות, ובראשם איראן והסכם הגרעין. לפיד הודה לנשיא ביידן על החלטתו שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, והדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) ואת הצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי.

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
פגישת הצוותים במלון ''וולדורף אסטוריה'' בירושלים | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בהכנת הידיעה השתתפו אור הלר, חזי סימנטוב, חן זנדר ויוסף ישראל