גינויים בעולם לנאום אבו מאזן: "אמירות שקריות ואנטישמיות"

יו"ר הרשות הפלסטינית סופג ביקורת חריפה בעקבות נאומו לפני כשבועיים בישיבה של פת"ח, בו טען כי היטלר השמיד יהודים "בגלל תאוות הבצע שלהם". שליחתו של הנשיא ביידן למאבק באנטישמיות הצהירה שהיא "מזועזעת", ובאיחוד האירופי אמרו כי "עיוותים היסטוריים כאלה יכולים רק להחמיר את המתיחות באזור"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקזחסטן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

יושב-ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ספג היום (חמישי) גינויים חריפים ממדינות וגופים בינלאומיים שונים, בעקבות הצהרות אנטישמיות שהשמיע בנאום שנשא בסוף החודש הקודם בישיבת תנועת פת"ח - בו טען כי היטלר השמיד את היהודים בגלל תאוות הבצע שלהם ולא בגלל יהדותם. השליחה האמריקנית למאבק באנטישמיות צייצה שהיא "מזועזעת" מהדברים ודורשת התנצלות, ובאיחוד האירופי פרסו הצהרה בה נכתב: "הנאום שנשא נשיא הרשות הפלסטינית בסוף אוגוסט מכיל טעויות ושקרים בוטים בנוגע ליהודים ואנטישמיות".

"עיוותים היסטוריים כללו פוגעניים מאוד ויכולים רק להחמיר את המתיחות באזור והם לא משרתים את האינטרסים של אף אחד", הוסיפו בהצהרה, "הם מזלזלים בשואה ובכך מתדלקים אנטישמיות ומהווים עלבון למיליוני קורבנות השואה ולמשפחותיהם". בסוף הדברים הובטח כי האיחוד האירופי ימשיך להילחם באנטישמיות ובגזענות.

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

שליחתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן למאבק באנטישמיות, דברה ליפשטדט, הגיבה גם היא כאמור וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "אני מזועזעת מדבריו מלאי השנאה והאנטישמיים של הנשיא עבאס. הנאום משמיץ את היהודים, מעוות את האמת לגבי השואה ולא מייצג את הטרגדיה שעברו יהודים כשיצאו ממדינות ערב". בסיום הציוץ ליפשטדט כתבה: "אני מגנה את הדברים ודורשת התנצלות מידית".

שגרירות צרפת בישראל צייצה בטוויטר: "צרפת חולקת את הרגשות העזים שהתעוררו בעקבות פרסום הסרטון המציג את דבריו של הנשיא עבאס ב-26 באוגוסט". לסיום הוסיפו: "אנו מגנים את הדברים והם אינם מקובלים לחלוטין".

דברה ליפשטדט, השליחה האמריקנית למאבק באנטישמיות
דברה ליפשטדט, השליחה האמריקנית למאבק באנטישמיות | צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, התייחס גם הוא לנאומו של אבו מאזן ואמר: "זה פרצופה האמיתי של ההנהגה הפלסטינית. כפי שעבאס מאשים את היהודים בשואה, כך הוא מאשים את היהודים בכל ההתרחשויות במזרח התיכון. במקביל להפצת דבריו האנטישמיים הוא משלם לטרוריסטים כדי שירצו יהודים".

השגריר הוסיף כי "העולם חייב לדרוש דין וחשבון מעבאס והרשות הפלסטינית על השנאה שהם מפיצים ושפיכות הדמים שהם יוצרים. חייבים להראות אפס סובלנות כלפי הטרור הפלסטיני".

השגריר באו''ם גלעד ארדן
השגריר באו''ם גלעד ארדן | צילום: רויטרס

אבו מאזן ידוע בהתבטאויותיו האנטישמיות והשקריות בנוגע לשואה. אשתקד, אמר על אדמת גרמניה כי ישראל ביצעה 50 שואות נגד הפלסטינים לאורך השנים. את הדברים אמר הנשיא הפלסטיני בהצהרה משותפת עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, שלא נזף בו מיד וגינה את הדברים רק בדיעבד ברשתות החברתיות שלו.