אבו מאזן בגרמניה: "ישראל ביצעה 50 שואות"

לאחר שנשאל האם הוא יתנצל על טבח י"א הספורטאים במינכן שבוצעו על ידי זרוע המקושרת למפלגת הפת"ח אליה הוא משתייך, יו"ר הרשות הפלסטינית סירב להביע חרטה במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלר גרמניה. לפיד: "ההיסטוריה לא תסלח לו"

זמן צפייה: 05:48

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן סירב אמש (שלישי) להביע חרטה על הפיגוע שבוצע על ידי ארגון "ספטמבר השחור", המקושר למפלגת הפת"ח אליה הוא משתייך, לאחר שנשאל במסיבת עיתונאים משותפת עם הקנלצר הגרמני אולף שולץ בברלין האם יתנצל בפני גרמניה וישראל על טבח י"א הספורטאים באולימיפאדת מינכן בשנת 1972. עבאס אמר: " אם אתם רוצים לנבור בעבר, קדימה - ישראל ביצעה 50 שואות נגד פלסטינים לאורך השנים".

עבאס, שעמד ליד שולץ, השתמש במפורש במילה "שואה" בתשובתו, כשהוא משך את תשומת ליבו של קנצלר גרמניה. גרמניה טוענת זה מכבר שיש להשתמש במונח רק כדי לתאר את הפשע הייחודי של הנאצים של רצח שישה מיליון יהודים לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה.

אבו מאזן בביקור בגרמניה
אבו מאזן בביקור בגרמניה | צילום: רויטרס

שולץ אמנם דחה קודם לכן את תיאורו של המנהיג הפלסטיני את התייחסותה של ישראל לפלסטינים כ"אפרטהייד", אך הוא לא נזף מיד בעבאס על השימוש במונח "שואה". הבוקר כתב שולץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני נגעל מההתבטאויות המקוממות של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. עבורנו הגרמנים במיוחד, כל רלטיביזציה של הייחודיות של השואה היא בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת. אני מגנה כל ניסיון להכחיש את פשעי השואה".

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, במסיבת העיתואנים עם מחמוד עבאס
קנצלר גרמניה, אולף שולץ, במסיבת העיתואנים עם מחמוד עבאס | צילום: רויטרס

בישראל גינו את דבריו של אבו מאזן. ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב על כך ואמר: "אמירתו של אבו מאזן על '50 שואות' על אדמת גרמניה היא לא רק חרפה מוסרית אלא גם עיוות נורא. שישה מיליון יהודים נספו בשואה, מיליון וחצי ילדים יהודים נספו. ההיסטוריה לא תסלח לו".

ראש הממשלה לעבר, נפתלי בנט, כתב: "כראש ממשלה לא הסכמתי לפגוש את אבו מאזן, או לקדם כל משא ומתן מדיני איתו, גם מול לחצים מבית ומחוץ. 'פרטנר' שמכחיש שואה, רודף את חיילנו בהאג ומשלם משכורות לטרוריסטים - הוא לא פרטנר".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "דברי אבו מאזן בזויים ושקריים, והם ניסיון לעוות ולשכתב את ההיסטוריה. ההשוואה האומללה והמופרכת בין השואה, שבוצעה על ידי הגרמנים ועוזריהם תוך ניסיון להכחיד את העם היהודי, לבין צה"ל, המגן על תקומת ישראל בארצו ועל אזרחי ישראל וריבונותה מפני טרור אכזרי היא הכחשת שואה. ‏מצופה ממי שמבקש שלום להכיר בפשעי עבר ולא לעוות את המציאות ולשכתב את ההיסטוריה. אנחנו נמשיך ללמוד מההיסטוריה כולל ממרכיביה המעוותים והאפלים, נחתור לשלום ונשמור על ביטחוננו וחוסננו היהודי".

אבו מאזן בביקור בגרמניה
אבו מאזן בביקור בגרמניה | צילום: רויטרס

שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אבו מאזן הוא מכחיש שואה ואויב מושבע של מדינת ישראל. אבו מאזן שעשה את הדוקטורט שלו במוסקבה בנושא הכחשת השואה, שמגיש חדשות לבקרים תלונות לבית הדין הפלילי בהאג ומאשים את חיילי צה״ל בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, ואבו מאזן שאתמול סירב לגנות את הטבח באולימפיאדה במינכן ורצח הספורטאים לפני 50 שנה - הוא טרוריסט שעוסק בטרור מדיני ולכן הוא מסוכן יותר מכל פעילי הטרור של החמאס או הג’יהאד האיסלאמי".

שר המשפטים גדעון סער אמר: "דבריו של אבו מאזן - חרפה. הם חלק מתעמולה פלסטינית ממסדית המבוססת על עלילות דם כוזבות, עם 50 גוונים של אנטישמיות, שמטרתן דה-לגיטימציה לישראל. בחירתו של אבו מאזן לומר את דבריו המתועבים על אדמת גרמניה רק מעידה על השפל אליו בחר להגיע".

שרת הפנים איילת שקד כתבה: "אבו מאזן נלחם בחיילי צה"ל בהאג, ומכחיש שואה בגרמניה. אסור לתת לו לגיטימציה ובטח שלא להזמינו לראש העין". דני דיין, יו"ר יד ושם, אמר: "דבריו הבזויים של מחמוד עבאס בברלין היום על '50 שואות' הם שפל מדרגה מעורר סלידה. על ממשלת גרמניה להגיב כראוי לדברי הבלע שהושמעו בתוככי משרד הקנצלר".