"יצאנו להגן על ישראל": המסמכים וההקלטות ממלחמת יום הכיפורים

בציון 50 שנים לפרוץ המלחמה הקשה, הארכיון הצבאי פרסם מסמכים והקלטות ששופכות אור על נקודת מבטם של הלוחמים במהלך הימים המתוחים - בהם היה חשש אמיתי לקיומה של המדינה. בין הפרסומים: הקלטה משיחה של הרמטכ"ל דדו עם מפקד חיל הים בקרב לטקיה ההיסטורי, המברק ששלח מפקד חיל האוויר עם פרוץ המלחמה - והמפקד שכתב לפקודיו ברגעים הקשים: "בכוחנו לבלום את האויב"

זמן צפייה: 02:32

לאחר 50 שנים: צה"ל חושף הבוקר (חמישי) הקלטות ומסמכים חדשים ממלחמת יום הכיפורים, שנפתחה ב-6 באוקטובר 1973 והביאה למותם של 2,689 ולאלפי פצועים בגוף ובנפש בצד הישראלי. "חיל האוויר ממריא לקרב", כתב מפקד חיל האוויר דאז, אלוף בנימין "בני" פלד, במברק ששלח לפקודיו עם פרוץ המלחמה. "האויב המצרי והסורי ריכז כוחות רבים לאורך גבולותינו ברמת הגולן ובתעלת סואץ' והניח זרועו על מדינתנו בעיצומה של תפילת יום הכיפורים", המשיך בתיאור המצב. כמו כן, פורסם הבוקר מכתב ממפקד חיל האוויר אלוף תומר בר.

בסיום המסמך, קבע פלד: "חיל האוויר מגויס כולו להדברת האויב. נכה באויב עד חרמה. מדינת ישראל בוטחת בכולנו כי נהיה ראויים לשאת בגאון את השליחות העליונה המוטלת על כל אחד מאיתנו".

אל חשיפת המסמכים נוסף גם מכתב ממפקד חיל האוויר הנוכחי, אלוף תומר בר, בו כתב על חשיבות האמון ומסירות הנפש של הטייסים. "רק חיבור חזק ועמיד של כל חוליות השרשרת יבטיח את עוצמתה של שרשרת האמון. האמון נקשר בין החוליות של כל מי ששולח את הלוחמים למשימתם, קשה ומסוכנת ככל שתהיה. הוא חייב להתקיים בין המפקד לפקודו, בין הלוחמים עצמם, החברים לקוקפיט או לצוות, השותפים כולם למשימה".

"האמון הוא מרכיב שממנו שואבים הלוחמים על הקרקע, בים ובאוויר את תעצומות הנפש הגדולות ביותר", כתב בר. "האמון חייב להתקיים בין הטייסים לבין עצמם ובין הטייסות לבין יחידת החילוץ. בין המטה המבצעי, שקובע את המשימה, מתכנן ושולט בה ובין החילות השונים, שנדרשים לפעול בשותפות ומתוך אחריות הדדית למען הצלחת המשימה".

מפקד חיל האוויר תומר בר
מפקד חיל האוויר תומר בר | צילום: דובר צה"ל

במברק נוסף שנחשף לראשונה, כתב מפקד חיל הים האלוף בנימין "ביני" תלם, מיד לאחר שפרצה המלחמה: "יצאנו לקרב כדי להגן על שלום ישראל, זכויותיה וחירותה". עוד כתב: "חיל הים התארגן בזריזות וביעילות לכל משימה המוטלת עליו בזירה הימית. יחידת סטי"לים נכנסה לקרב עם כוחות צי סוריים ובמבצע מזהיר הצליחה להשמיד בטילי 'גבריאל' שלוש ספינות טילים של הצי הסורי, וזאת ללא אבידות או נזקים לכוחותינו".

המברק ששלח מפקד חיל האוויר בתחילתה של המלחמה
המברק ששלח מפקד חיל האוויר בתחילתה של המלחמה | צילום: דובר צה"ל

"לא אנו יזמנו מלחמה זו, לא אנו פתחנו בה, אך נכונים אנו להמשיך ולהלום באויב התוקפני בכל מקום בו ניתקל בו. ימאים לוחמים, בטוח אני כי יכול תוכלו למשימות הקשות הניצבות בפנינו ביום פקודה זה", כתב מפקד חיל הים בסוף הודעתו.

בהקלטה שנחשפת גם היא כעת, נשמע הרמטכ"ל, רב-אלוף דוד "דדו" אלעזר, בשיחה עם מפקד חיל הים במהלך קרב לטקיה ההיסטורי - הקרב הראשון בהיסטוריה בין ספינות באמצעות טילים, שהתקיים בליל ה-6 באוקטובר 1973. "המפקד, זה ביני, הכלים שלנו על יד לטקיה בקרב עם סטי"לים. בשלב זה פגענו בשניים ונערכים לירי על המיכלים", נשמע מפקד חיל הים תלם בפתח ההקלטה המיוחדת.

הרמטכ"ל השיב לדיווח: "כל הכבוד לחיל הים. זו תרומה חשובה ועכשיו תגמור גם את המיכלים". האלוף תחם הגיב: "כל מה שאני יכול אני אגמור". בהמשך ההקלטה, נשמע דדו שואל האם יש סטי"ל לסורים, ובתשובה ענה לו מפקד חיל הים: "נקווה שנגמור אותו תוך יומיים".

המברק ששלח מפקד חיל הים במלחמת יום הכיפורים
המברק ששלח מפקד חיל הים | צילום: דובר צה"ל

במסמכים סיכום אודות הקרב בלטקיה, נכתב: "בקרב בין סטי"לים של חיל הים לכלי שייט סוריים, שנערך בים מול נמל לטקיה, הושמדו שלושה סטי"לים סוריים. הם ירו לעבר חיל הים, אך כולם החטיאו". בנוסף, נכתב במסמך: "במארב סטי"לים של חיל הים לכוחות מצריים ליד ימת הברדוויל התפתח קרב. נערך מרדף אחרי הכוח המצרי שנסוג מערבה - הכוח שלנו נאלץ לירות טילים במצב של רדיפה ולכן לא הגיעו לפגיעה באויב, על אף שנורו 11 טילים".

במבוא למכתב סיכום המלחמה בחיל הים, כתב האלוף תלם: "אין הצלחה והישגים בקרב ללא לוחמים, צוותי כלי שיט ומפקדים נועזים. אין הצלחה והישגים בקרב ללא צוות עורפי מסור ומעולה. אין ההצלחה מחר מובטחת לנו, אם נשב על זרי הדפנה. עלינו לפעול במרץ בלימודי אירועי העבר ובהוצאת הלקחים מפעולותינו". בסיום דבריו קבע: "הצלחתנו בקרב מחר תלויה בהתכוננותנו אליו היום".

במסמך נוסף שפורסם מוצג תחקיר לחימה של חיל האוויר, שנכתב במהלך מבצע "שלום הגליל" וכלל בדיקה בנוגע ליישום הלקחים ממלחמת יום הכיפורים. "לקחי מלחמת יום הכיפורים יושמו וטופלו בחיל האוויר בצורה מלאה, כמעט לחלוטין", נקבע בדוח. בהמשך נכתב: "במקרים הבודדים מאוד שבהם לא יושמו הלקחים, היה זה בגלל מגבלות משאבים והרצון להשקיע אותם במקומות שבהם הם יתרמו את התרומה המשמעותית ביותר".

מלחמת יום הכיפורים: הרמטכ"ל בהתייעצות בפיקוד הצפון
מלחמת יום הכיפורים: הרמטכ"ל בהתייעצות בפיקוד הצפון | צילום: דובר צה"ל, באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

החומרים שפורסמו היום נשמרו במחלקות ההיסטוריה השונות של הזרועות הצבאיות, והם הוצאו לאור תוך שיתוף פעולה עם ארכיון צה"ל שבמשרד הביטחון. בנוסף, באתר צה"ל נפתח מתחם ייעודי לציון 50 שנים לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, אליו הועלו שחזור מיוחד של קרב ואדי מבעוק, מפגשים בין מפקדי עבר והווה, שחזורי תמונות, מפות מהקרבות ועוד.