ברקע ההסלמה: השליח הקטארי צפוי להגיע מחר לישראל

פרסום ראשון: בצל שני הפיגועים שגבו את חייהם של שלושה ישראלים ביממה האחרונה - מחר יגיע לארץ שליח קטארי לסדרת מפגשים עם בכירים בצה"ל, במטרה להשיג רגיעה. בתוך כך, הצמרת הביטחונית מביעה פסימיות מההסלמה הביטחונית. אלוף פיקוד מרכז הזהיר מפני הידרדרות אחרי פרעות המתנחלים בחווארה

זמן צפייה: 01:33

פרסום ראשון: ברקע ההסלמה ושני הפיגועים שהתרחשו ביממה האחרונה, ינחת מחר (שלישי) שליח קטארי בארץ על מנת לקיים סדרת פגישות עם בכירים בצה"ל, ועם גורמים בעזה וביהודה ושומרון. הקטארים כמובן מעורבים היטב בכל הניסיונות להרגעה בכל הגזרות - והשליח הקטארי יגיע לכאן על מנת לנסות ולהרגיע את המצב. הביקור צפוי להיערך במשך מספר ימים. בכירים ישראלים אמרו כי קיימת כוונה להפגיש את השליח הקטארי עם דרגים בכירים מאלה שנועד איתם בדרך בכלל, בשל רגישות המצב.

בתוך כך, בצמרת הביטחונית לא הביעו אופטימיות ביחס להידרדרות הביטחונית. אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס אמר בדיונים אצל ראש הממשלה נתניהו: "עוד ערב כזה של עימותים ואנחנו נגיע לנקודת אל-חזור ביהודה ושומרון שתוביל לעימותים בגזרות נוספות". ראש שב"כ רונן בר הוסיף: "כולנו עברנו אינתיפאדות, אבל אף אחד לא עבר אינתיפאדה עם הסתה ברשתות, שהופכת את העימות למסוכן יותר".

ראש השב''כ רונן בר
ראש השב''כ רונן בר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מטעם שב"כ עולה הצעה להידוק המחסומים על שכם עד כדי כתר אם העימותים ימשכו. בדיונים הנערכים מנחה שר הביטחון יואב גלנט על היערכות להסלמה במספר זירות - לרבות הסלמה בירושלים.

הדיונים נערכים לאורך שעות הערב אמש, חלקם נמשכו גם היום, אבל אתמול כשראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון הערכת מצב מיוחד עם כלל גורמי הביטחון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא זומן לעלות על הקו. בסביבתו מאוד זועמים ואף מתוסכלים מהמידור הזה. מלשכת רה"מ נמסר כי מדובר בדיון שעוסק ביהודה ושומרון לא בדברים בסמכותו של בן גביר. בנוסף, הערב מתקיימים ניסיונות של הפלסטינים להוביל, שוב, לכינוסה של מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות האירועים האחרונים.

זירת הפיגוע בצפון ים המלח
זירת הפיגוע בצפון ים המלח | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

נזכיר כי צעיר בן 27 נפצע אחר הצהריים באורח אנוש מירי לעבר רכב סמוך לצומת בית הערבה שבכביש 90, סמוך לים המלח. הוא פונה כשהוא מחוסר הכרה לבית החולים הדסה הר הצופים - אך שם נקבע מותו. כוחות הביטחון פתחו בסריקות נרחבות בסיוע מסוק אחר חוליית המחבלים וחסמו את הכניסות ליריחו. הם שרפו את מכוניתם ונמלט ברכב אחר בצבע שחור. המחבלים ירו גם לעבר משפחה שנסעה ברכב - אך היא לא נפגעה.

אמש הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19, אחים תושבי ההתנחלות הר ברכה, נרצחו בפיגוע הירי בחווארה שבשומרון. השניים פונו במצב אנוש לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותם.

הלל ויגל למדו בישיבות הסדר בקריית שמונה ובגבעת אולגה, ונרצחו בדרך חזרה מביתם לישיבותיהם. הלל סיים בימים אלה שירות בחיל הים, ואף הוענק לו תואר מצטיין קורס. יגל היו היה אמור להתחיל בימים אלה את ההליכים לקראת גיוסו לצה"ל. היום השניים הובאו למנוחת עולם.

הלל ויגל יניב

אחרי פיגוע הירי בחווארה, מאות מתנחלים נכנסו בשעות הערב לחווארה כשהם רעולי פנים, והחלו להתפרע במקום. הפלסטינים דיווחו על מעל 100 כלי רכב שהוצתו, בנוסף ל-35 בתים שנשרפו כליל ו-40 בתים שנשרפו חלקית. עוד דווח על הרוג פלסטיני במקום, פצוע קשה שנפגע מאבנים, שני פצועים באורח בינוני ו-30 פצועים קל.

ממשרד הבריאות של הרשות הפלסטינית נמסר בהודעה רשמית: "פלסטיני בן 37, ששמו סאמח חמדאללה מחמוד אקטש, מת מפצעיו לאחר שנורה בבטנו בעקבות תקיפה של כוחות צה"ל ומתנחלים כנגדו בכפר זעתרה, דרומית לשכם".