רבבות בהפגנות למען החטופים: "לאשר מיד את 'עסקת נתניהו'"

קרובי חטופים אמרו כי נאום ביידן "מציע תקווה. חוששים שנתניהו יטרפד את העסקה". מטה המשפחות: "נגיע לכל השרים והח"כים ונדרוש לאשר את 'עסקת נתניהו'". גורם ישראלי: "עודכנו על נאום ביידן רק זמן קצר לפני כן". גורמי ביטחון: "זו ההצעה הטובה ביותר שנקבל"

זמן צפייה: 01:44

ביום שאחרי נאום ביידן וחשיפת המתווה לעסקה, אלפים רבים יצאו להפגין הערב (שבת) ברחבי הארץ - בדרישה להגיע לעסקה שתשיב את החטופים משבי חמאס. חלק מהמוחים מפגינים נגד הממשלה. מדורה הוצתה בהפגנה בת"א, מפגין קטין נעצר. עינב צנגאוקר, אמרו של מתן המוחזק בשבי חמאס, תקפה את ח"כ גדעון סער שטען כי המתווה שהציג ביידן הוא תבוסה ישראלית וניצחון לחמאס: "סער, אין לך שום דבר להציע לציבור הישראלי, אל תנסה לקושש קולות על-ידי התבטאויות כאלה ואחרות, אני מבטיחה לך שאם תמשיך אנחנו כולנו נרדוף אותך". בינתיים, בן גביר וסמוטריץ' מאיימים לפרק את הממשלה, וכינו את המתווה שהציג ביידן "עסקה מופקרת". לפיד תקף: "מבחינתם שהמלחמה תימשך תמיד, האיומים שלהם - הפקרה של הביטחון הלאומי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406012226' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר מגיבה לדברי גדעון סער' poster='' kid='1_elxw2nuc' duration='61']

סהר שוקטי, אחיו החורג של ירדן ביבס, אמר בעצרת למען החטופים הערב: "אנו נמצאים במציאות לא הגיונית. איך זה שעדיין יש ילדים בשבי והעולם אינו זועק? בזמן שרוב התינוקות מתחילים ללכת במרחב, כפיר נמצא בשבי. ואין לו מרחב. אנחנו, הדור הצעיר, בני משפחות החטופים תקועים. אין לנו את היכולת והרצון לתכנן עתיד בלי חזרתם של כל החטופים, החטופות והחללים. אחד החטופים הוא סשה חברי מילדות. אות החיים שקיבלנו השבוע מסשה היה מאוד מרגש ומשמח. מהיכרותי איתו לעומק, זה לא האדם שאני מכיר. סשה שאני מכיר הוא בחור עם ביטחון, חיוך מדהים, ולב זהב".

מור קורנגולד, אחיו של טל שוהם, אמר: "לפני שבועיים הייתי בכנסת, וצעקתי אליכם מדם ליבי, כי אתם חזרתם לחיים שלכם בזמן שאח שלי בשבי. לא הסתכלתם לי בעיניים. זאת הזדמנות שלכם להציל את החיים שלו. תגידו כן לעסקת נתניהו. תחזירו את אח שלי ואת כל החטופים הביתה". ירדן גונן, אחותה של רומי גונן, הוסיפה: "להיות אחות של אישה חטופה, זה להבין על בשרי ונשמתי מהי החוויה של להיות אישה במרחב לא בטוח. ולהרגיש אשמה שאין לי יכולת לעשות דבר כדי למנוע את זה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-0106241830' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת משפחות החטופים' poster='' kid='1_ny5t3hh2' duration='326']

קרובי חטופים מסרו מוקדם יותר היום הצהרה מחוץ לקריה שבתל אביב, בה הפצירו מחברי הכנסת "לאשר מיד את 'עסקת נתניהו'". מטעם המשפחות נמסר כי "מטה המשפחות פותח הערב במבצע חירום להשגת רוב בממשלה ובכנסת ליישום עסקת נתניהו לשחרור כלל החטופים. המטה דורש להשיב את כלל החטופים והחטופות, מי לשיקום ומי לקבורה, ולא לפספס את ההזדמנות שנוצרה להשבתם הביתה".

עוד נמסר ממטה המשפחות: "החל מהערב, בכל מוצאי שבת ב-20:55, בשם החטופים ולבקשת בני משפחותיהם, יתקיים מיצג 'ויהי אור' שבו נתאחד ונדליק יחד, רבבות ישראלים אורות של תקווה, עבור שלום החטופים, החיילים והמדינה. יחד נאיר עם פנסי מכשירי הסלולר לשמיים ונדליק כולנו את האור שיכוון את דרכם של כלל החטופים החיים והחללים חזרה הביתה".

בהצהרה מחוץ לקריה אמרו נציגי קרובי החטופים: "אחרי תקופה ארוכה של ייאוש במדינה, נאומו של ביידן אמש מציע לראשונה תקווה אמיתית: תקווה להחזרת כל החטופים ולהשבת הביטחון לישראל. אבל אסור להתבלבל: ביידן נאם אמש כי הוא יודע שנתניהו עלול לטרפד גם את העסקה הזו. אחרי חודשים שבהם נתניהו סיכל עסקאות, ביידן רצה שהציבור ידע מה באמת נמצא על השולחן. ואנחנו מודאגים גם עכשיו, שנתניהו שוב ינסה לטרפד את העסקה! אמש שמענו שוב גורם עלום שתוקף את ביידן; לפני יומיים ראש המל"ל אמר שהממשלה לא תפסיק את המלחמה בתמורה להחזרת החטופים; וגם הודעות לשכת נתניהו מאתמול והיום לא אישרו פומבית את המתווה שהציג אמש ביידן, להיפך: יש שוב התבצרות והקשחת עמדות שמשמעותן: ויתור על החטופים. אנחנו דורשים מנתניהו להסיר את כל ההסתייגויות, ולצאת לציבור ולהתייצב פומבית מאחורי ההצעה הישראלית שהציג ביידן! צא לציבור ואשר את העסקה הזו!".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון, אמרה: "אנחנו צפויים בצאת השבת לשמוע את הקיצוניים בממשלה שמתנגדים לעסקה, מיעוט קולני שצפוי לתקוף את ביידן ולאיים על נתניהו פוליטית. הקיצוניים רוצים שהמלחמה תימשך לעד, הם מוכנים להקריב את החטופים. גנץ איזנקוט וגלנט – זאת ההזדמנות האחרונה שלכם לוודא שנתניהו לא מטרפד שוב את העסקה! השמיעו קולכם ואימרו לציבור שאתם תומכים בעסקה כפי שהוצגה על ידי ביידן, הכוללת את סיום המלחמה ותכנית ליום שאחרי. לא מספיקה הצבעה בקבינט! הפעילו את כוחכם כדי שהעסקה הזו תצא לפועל, צאו לציבור והסבירו על העסקה ועל יתרונותיה, אל תפקירו את השיח לקיצוניים! זו חובתכם לוודא שהפעם יש עסקה והפעם החטופים חוזרים. אסור שנאבד את הרגע הזה!

יעל אור, בת דודתו של דרור אור שנרצח ב-7.10 וגופתו מוחזקת בעזה, אמרה:: "לכל אורך הדרך אמרנו שיוזמה ישראלית היא מנוף הלחץ האמיתי שיכול להביא לעסקה. חזרנו ואמרנו, שנכונות ישראלית לסיים את המלחמה וקידום היום שאחרי בתמורה להחזרת כל החטופים, הם אלה שיפרצו את הדרך למו"מ אמיתי. הנשיא ביידן הסביר אמש שזו בדיוק העסקה. אסור שנאבד את הרגע הזה!".

"אנחנו רואים בכל הסקרים: רוב הציבור בישראל רוצה את החטופים בבית עכשיו, רוב הציבור בישראל תומך בעסקה שכוללת את הפסקת המלחמה, זה רצון העם! יש גורמים בממשלה שרוצים מלחמה לנצח. זה מה שיש להם להציע לציבור. אבל ההצעה שאישר הקבינט יחד עם תכנית ביידן מציעות לציבור לראשונה תקווה. תקווה להחזרת כל החטופים ולהצלת חיים, תקווה לביטחון, תקווה לחזרה לבתים בצפון ובדרום, תקווה לעתיד טוב יותר, אחרי הזוועות שעברנו. אסור שנאבד את רגע התקווה הזה!".

שי מוזס, אחיין של גדי מוזס, אמר: "ואנו אומרים היום לאזרחי ישראל, לקראת קמפיין ההתנגדות לעסקה שיתחיל עוד מעט: ביידן הוא ידידנו הטוב ביותר. ביידן התייצב לצד מדינת ישראל מיד לאחר הטבח והוא ממשיך מאז. ביידן רוצה לעזור לישראל להחזיר את החטופים, ולצאת מהתהום אליה היא קורסת. וביידן אמר לציבור בישראל אמש, את מה שאנחנו גם אומרים עכשיו: השמיעו את קולכם בעד העסקה! צאו לרחובות ותוכיחו שהציבור תומך בעסקה שהציג ביידן! כל החטופים חייבים לחזור הביתה עכשיו! אסור שנאבד את הרגע הזה".

חטופים ממשלה נתניהו משטרה הפגנות בת"א
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
חטופים ממשלה נתניהו משטרה הפגנות בת"א
הפגנות בת"א | צילום: רויטרס
חטופים ממשלה נתניהו משטרה הפגנות בת"א
עימותים בהפגנות בתל אביב | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם מצרי אמר כי "מתנהלים מגעים אינטנסיביים להתנעת המו"מ לעסקה". עוד דווח כי מחר תתקיים בקהיר פגישה בין בכירים מארה"ב, מצרים וישראל, כדי לדון בפתיחה מחודשת של מעבר רפיח ברצועת עזה. לפי הדיוח, מצרים מתעקשת שכוחות צה"ל ייסוגו מהמעבר.

בחמאס אמרו בהודעה רשמית כי בארגון הטרור "שוקלים בחיוב" את הצעתו של ביידן, ואמרו כי הם "מוכנים לדון בחיוב בכל הצעה שכוללת הפסקת אש קבועה, נסיגה מלאה של ישראל מעזה, שיקום הרצועה וחזרת העקורים, לצד עסקת חילופי אסירים".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

על-פי ההצעה הישראלית שחשף ביידן, בשלב הראשון של העסקה תחול הפוגת אש של שישה שבועות ויוחזרו מספר חטופים תמורת אסירים פלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי. בשלב השני ישוחררו כל החטופים מהשבי בעזה, וישראל תסיג את צה"ל מהרצועה. בשלב השלישי והאחרון יבוצעו חילופי גופות ועזה תשוקם.

בפנייה ישירה לציבור הישראלי, מעל לראשה של הממשלה, קרא הנשיא לתמוך במתווה שהציג - ולהשמיע קול למען קידומה. "אסור לכם לאבד את ההזדמנות לעסקת חטופים. כל מי שרוצה שלום, תדברו, תנו למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו", אמר.

במסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, הזהיר ביידן: "המשך החתירה לניצחון מוחלט תוביל את ישראל לבידוד אזורי ולא תביא להחזרת החטופים לביתם. אני יודע שיש בישראל כאלה שלא יסכימו עם זה ויקראו להמשך המלחמה - ובהם גם חברי הממשלה, שהבהירו כי הם רוצים לכבוש את עזה ולהילחם במשך שנים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע ע״י ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד צייץ היום בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו, כי "ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם מנאומו המשמעותי של הנשיא ביידן. יש עסקה על השולחן וצריך לעשות אותה. מזכיר לנתניהו שיש לו מאיתנו רשת ביטחון לעסקת חטופים אם בן גביר וסמוטריץ' יעזבו את הממשלה".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, ב"אל-חדת'" הסעודי פורסמו הערב פרטים נוספים מהמתווה. לפי הדיווח, השלב הראשון כולל שחרור 33 חטופים חיים ועצירת טיסות מעל ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום - וכן נסיגת צה"ל מעזה. השלבים השני והשלישי כוללים את שיקום הרצועה בפרק זמן שייארך בין 3 ל-5 שנים. כמו כן, לפי הדיווח, ישראל צפויה לשחרר אסירים פלסטינים ב"מפתח" של 30 ל-1, ולפי דרישות חמאס.