הפיגוע, הבריחה וההתאבדות: המסלול של המחבל מחולון

כ-50 מטרים בלבד הפרידו בין החנות שממנה יצא המחבל לבין שולמית עובדיה, שבאותו זמן הייתה בדרכה חזרה לביתה מקניות לחג – והייתה במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון. לאחר מכן עלה על אוטובוס והגיע לתל אביב. משפחת המחבל טענה: הוא היה על כדורים פסיכיאטריים

זמן צפייה: 04:35

הבוקר (רביעי), בשעה 07:14, נמצא ללא רוח חיים המחבל מוסא סרסור שרצח את שולמית רחל עובדיה ז"ל, לאחר ששם קץ לחייו, באירוע שהתחיל 17 שעות קודם לכן. בתיעוד הבלעדי שהגיע לידי חדשות 13, ניתן לראות כי אתמול בשעה 16:00 נראה סרסור בן ה-28 מאזור קלקיליה, משוטט בקיוסק הסמוך לביתה של עובדיה.

הוא נכנס, לוקח בקבוק הבירה ושותה ממנו. כעבור זמן מה, הוא מבחין בארבעה גברים ובאנשים דוברי ערבית. הוא בוחר לצאת מהסופרמרקט בדרכו לזירת הרצח, אז הוא פוגש את שולמית רחל עובדיה בת ה-84 ומבצע את הפיגוע הקטלני. לפני הרצח, סרסור נראה מתהלך ברחוב בנחת - ככל הנראה הוא כבר תיכנן את הרצח האכזרי של הקשישה.

תיעוד המחבל בקיוסק, דקות לפני הרצח
תיעוד המחבל בקיוסק, דקות לפני הרצח

כ-50 מטרים בלבד הפרידו בין החנות שממנה יצא המחבל לבין שולמית עובדיה, שבאותו זמן הייתה בדרכה חזרה לביתה מקניות לחג. מה שהיא לא יודעת זה שבאותן דקות בדיוק המחבל מחכה לקורבן מזדמן. בסביבות השעה 16:15 הוא מזהה את עובדיה, ובאכזריות בלתי נתפסת הוא מכה אותה במוט ברזל שוב ושוב, ופוגע בראשה ובפניה עד שהיא מאבדת את הכרתה.

סרסור נמלט מן המקום והשאיר אותה שרועה על הרצפה. אחת השכנות של עובדיה איתרה אותה והזמינה את צוותי מגן דוד אדום. הם הגיעו לזירה ב-16:24 ולאחר ניסיונות החייאה שלא צלחו הם קבעו את מותה. תחילה, החשד היה שהרצח הוא על רקע פלילי אך כשעה לאחר שאותרה גופתה של עובדיה, ההערכה שמדובר ברצח לאומני - הלכה וגברה.

זירת הפיגוע בחולון
זירת הפיגוע בחולון, אתמול בערב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כוחות רבים של כלל גורמי הביטחון הוזרמו בשלב הזה לשכונת גרין בחולון שם בוצע הרצח, ביניהם גם כוחות שב"כ. במשטרה הבטיחו לאתר את המחבל במהרה, אלא שהמצוד ארך כל הלילה והסתיים רק כאשר דייר בבניין בתל אביב, שיצא הבוקר לתפילה בבית הכנסת, זיהה אותו. שולמית רחל עובדיה בת ה-84 הותירה אחריה בעל ושלושה ילדים אותם תכננה לארח בחג. אלא שכעת, במקום לחגוג יחד, הם נאלצים להיפרד מהאם והסבתא.

משפחתה סיפרה כי שולמית רצתה לארח בערב החג את משפחתה המורחבת, היא עשתה את דרכה לסופר לרכוש את המוצרים לערב החג - ובדרכה פגש אותה המחבל ורצח אותה. המשפחה בחרה שלא לפרסם את תמונותיה ולא על מי שהייתה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2109222011' autoplay='0' credit='' desc='פיגוע מוזר שלא נראה כמותו | דיווחו של אור הלר' poster='' kid='1_5fkusugj' duration='']

במערכת הביטחון סבורים כי מדובר באירוע משונה: פיגוע מוזר שלא נראה כמותו קודם לכן. משפחתו של סרסור שנעצרה, אמרה לכוחות הביטחון כי מדובר באדם שצרך כדורים פסיכיאטריים ותרופות. לדבריהם, מדובר באדם מעורער בנפשו. בניגוד לפיגועים אחרים, בקרב ארגוני הטרור וגורמים פלסטיניים רשמיים אחרים - לא היללו אותו ולא ייחסו אותו לפעילות של גוף כזה או אחר.

על אף שהאכזריות היא אכזריות לאומנית, לגורמי הביטחון לא זכור אירוע דומה בו מפגע בודד רצח אדם, לקח אוטובוס וכעבור כמה שעות תלה את עצמו בלב תל אביב. לפי שעה, עושה רושם כי משפחתו של המחבל אינה מעורבת בפיגוע.

המבנה שבו נמצאה גופתו של המחבל מחולון
המבנה בת''א שבו נמצאה גופתו של המחבל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עד כה, למערכת הביטחון נודע כי המחבל החזיק באישור שהייה ובהיתר עבודה בישראל. עוד נודע כי יש לו רקע נפשי משמעותי, וכי אין לו עבר ביטחוני או לחלופין שיוך ארגוני. בעבר, הוא לא הביע תמיכה ברשתות החברתיות בטרור או בארגוני טרור.

במקביל, כוחות הביטחון ממשיכים בהכנות לקראת ראש השנה והחגים, כמו גם לקראת הסגר שיוטל על שטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. החשש הגדול בקרב מערכת הביטחון הוא חוליות ירי מאיו"ש שינסו לבצע פיגועים בישראל.

בה בעת, בצה"ל מותחים ביקורת קשה על מפקד מחוז מרכז של המשטרה, ניצב אבי ביטון, שטען היום כי בכל יום נכנסים 10,000 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים). בצה"ל לא מבינים על מה התבסס הניצב ביטון וטוענים כי מדובר במאות בודדים של שב"חים בשבוע.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2109222008' autoplay='0' credit='' desc='דיברו איתו ושחררו אותו. במשטרה לא יכלו לפעול אחרת | דיווחו של אלי סניור' poster='' kid='1_78t7bntn' duration='']

במחוז תל אביב של המשטרה, מנסים לברר כיצד הגיע סרסור מחולון לתל אביב. ככל שעוברות השעות, גוברת ההבנה כי זמן קצר לאחר האירוע, סרסור עלה על אוטובוס באזור כיכר קוגל, עמו נסע עד לאזור התחנה המרכזית בתל אביב, שם ירד, ולאחר מכן עלה על אוטובוס נוסף באזור רחוב יצחק שדה, והגיע עד לרחוב דיזינגוף.

נוסעת ששהתה על האוטבוס, דיווח על כך שזיהתה אדם חשוד בו. כשבמשטרה החלו לשחזר את מסלולו, בין היתר באמצעות צפייה במצלמות האבטחה, הם ראו שהמחבל ירד בסביבות השעה 07:30 בדיזינגוף, משם פנה לאזור בר כוכבא - שם מצאו את גופתו. ההערכה היא שסמוך לזמן שבו הוא ירד בדיזינגוף - הא שם קץ לחייו.

בנוגע לטענות נגד המשטרה על כך שפגשו בו פעמיים טרם ביצע את הפיגוע, ואף שוחחו עמו ואיפשרו לו ללכת, במשטרה אומרים היום כי אכן דיברו איתו, ורק לאחר שגילו הוא מחזיק בידיו אישורים רלוונטיים - שיחררו אותו. כמו כן, לטענת המשטרה, הם העבירו את שמו לגורמי הביטחון. עוד טענו כי לא יכלו לעשות דבר מעבר לזה, וכי ככה - ככל הנראה יפעלו גם בעתיד.