"יוזמה ומקצועיות": תעודות הוקרה לשוטרים שמנעו פיגוע

השר לביטחון פנים עמר בר-לב נפגש עם שני השוטרים שלכדו את המחבל ביפו שהתכוון לבצע פיגוע המוני בלב המדינה והעניק להם תעודות הוקרה: "היה פער קטן בין מה שהצלחתם למנוע, לבין אירוע טרור רב-נפגעים"

בר-לב עם שוטרי היס"מ שמנעו פיגוע

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נפגש היום (שישי) עם שוטרי היס"מ רס"ב שריף חסון ורס"ר מני מנגיסטו שלכדו אתמול את המחבל שהתכוון להוציא לפועל פיגוע ביפו, והעניק להם תעודת הוקרה עליה נכתב "על יוזמה, נחישות, אומץ לב וחתירה למגע שמנעו פיגוע טרור בלב מדינת ישראל והצילו חיי אדם".

הפגישה התרחשה במטה משטרת מחוז תל אביב, שם פגש השר גם את שני השוטרים שסייעו להם בלכידה, רס"מ מאור אבינועם ורס"מ ירון עזאני, ואת מפקד הצוות סנ"צ יאיר חנונה. שני השוטרים תיארו בפני השר את השתלשלות האירועים עד לכידת המחבל. במפגש השתתף גם סגן מפקד מחוז תל אביב, תנ"צ דוד פילו.

בר-לב עם שוטרי היס''מ שמנעו פיגוע
בר-לב עם שוטרי היס''מ שמנעו פיגוע

"כבוד גדול בשבילי לפגוש אתכם אחרי אירוע כזה", אמר בר-לב. "היה פער קטן בין מה שהצלחתם למנוע, לבין אירוע טרור רב-נפגעים שלצערנו חווינו גם בדיזינגוף וגם במקומות אחרים לפני מספר חודשים. זה קרה בזכות שני דברים: אחד, המקצועיות שלכם. בלי מקצועיות שום דבר לא יילך; הדבר השני הוא היוזמה. לראות, לעשות ולקבל החלטה, והפעולה היא מרשימה".

בר-לב הוסיף: "אנחנו רואים כאן את הישראליות במיטבה: שריף משפרעם, מני שעלה לארץ מאתיופיה בגיל 16, והשוטרים שסייעו להם הם צברים ותיקים. זו משטרת ישראל וזו מדינת ישראל ואלו אזרחי מדינת ישראל. אתם מבטאים את ההגנה של המשטרה על האזרחים, וגם את שיתוף הפעולה בין כולם, בלי קשר לדת ולמוצא. עם קשר רק לדבר אחד: מדינת ישראל והמשימה".

Capture
שריף חסון ומנגיסטו מוהאבאו, לוחמי היס''מ שסיכלו את הפיגוע ביפו

שני לוחמי היס"מ התראיינו אמש במהדורה המרכזית, וסיפרו על התגלגלות האירועים. "במהלך פעילות יזומה ושגרתית ביפו, זיהיתי בחור חשוד שההתנהגות שלו העלתה את החשד שלנו", אמר חסון, "קראתי לו אליי לבדיקה, ובמהלך התשאול התברר לי שהוא שוהה בלתי חוקי ואין לו תעודת זהות עליו. ניתקנו ממנו את התיק, ומנגיסטו החל לבדוק אותו, וראה בתוכו נשק".

"עצרנו אותו, הזמנו את כל הגורמים והמשכנו את הטיפול איתו", הוסיף חסון, שסיפר כי הצליח לזהות את התנהגותו החשודה של המחבל, מאחר ובמסגרת תפקידו הוא מסתובב הרבה באזור, והוא מכיר את "ההתנהגות והתנועות החשודות שישר קופצות לנו לעין. אנחנו חיים את זה יום יום". לדבריו של חסון, "הוא (המחבל) התנהג כרגיל, ענה על כל השאלות וסיפר על כך שהוא מהשטחים ואין לו אישור ותעודת זהות. הכל ברוגע".

זירת סיכול הפיגוע בכיכר השעון ביפו
זירת סיכול הפיגוע בכיכר השעון ביפו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

החשוד הוא בן 20 מרפידייה שבשכם, ונעצר לחקירה. בתחקור ראשוני בשטח הודה החשוד: "באתי לעשות פיגוע בתל אביב". מדובר בצעיר שהיו בעבר התראות לגביו, ובחודש מאי האחרון הוא נתפס עם סכין בהר הבית ונשפט לארבעה חודשי מאסר, ושוחרר לאחרונה.

מאוחר יותר, נעצר אחד אחיו של המחבל שניסה לבצע פיגוע, שסייע לו. בתוך כך, כוחות מסיירת גבעתי, בהכוונת שב"כ עצרו את החשוד בסמוך לצומת תפוח שבמרחב החטיבה המרחבית שומרון. החשוד, אחיו של המחבל, הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון.