ביקורת על תפקוד המשטרה בי-ם: בר-לב הורה להוריד את המחסומים

בעקבות התנהלות המשטרה במהלך הפרות הסדר והעימותים מגיעה ביקורת גם מתוך המשטרה, על כך שלא היה תיחום בזמן של המחסומים, ויש הטוענים כי אולי היה עדיף לרווח את המחסומים ולתת לאנשים לצאת כדי לקבל מודיעין

זמן צפייה: 00:48

המשטרה סופגת היום (חמישי) הרבה מאוד ביקורת בעקבות התנהלותה אמש במהלך הפרות הסדר והעימותים במזרח ירושלים, ועיקרה מופנית כלפי מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן.

הביקורת היא גם פנימית ומגיעה מתוך המשטרה, על כך שלא היה תיחום בזמן של המחסומים, ויש הטוענים כי אולי היה עדיף לרווח את המחסומים ולתת לאנשים לצאת, כדי לקבל מודיעין על אותם חיפושים אחר המחבל שביצע את הפיגוע במחסום שועפאט. גורמים נוספים אמרו היום לחדשות 13 כי מדובר באותן טעויות שהתרחשו לפני למעלה משנה בשער שכם, מה שהוביל למהומות במהלך מבצע שומר החומות.

היום בהערכת המצב שקיים ראש הממשלה יאיר לפיד הורה השר לביטחון הפנים עמר בר-לב למשטרה להוריד את המחסומים על מנת לרווח ולתת יותר שקט במקום כדי שהכוחות יוכלו לפעול בפנים.

מיידה אבנים במזרח ירושלים
מיידה אבנים במזרח ירושלים | צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90

המהומות התרחשו במספר גדול של שכונות במזרח ירושלים. בבית חנינא, סמוך לפסגת זאב, נרגם באבנים רכב של משפחה יהודית, שבו נסעו שלושה ילדים, המשפחה הצליחה להיחלץ. גם במספר מקרים נוספים דווח על השלכת אבנים על עבר כלי רכב.

כמו כן, במוקדים רבים ברחבי מזרח ירושלים נורו לאורך שעות הלילה זיקוקים ברחובות ואל עבר בתי מגורים, וכמו כן, הוצתו פחים והושלכו בקבוקי תבערה. שני קציני משטרה נפצעו קל, ככל הנראה מהשלכת מטען צינור. הלוחמים ויחידת המסתערבים של מג"ב ירושלים על בתיהם של 9 חשודים במעורבות בהתפרעויות האלימות. בסילוואן, חשוד יידה בקבוקי תבערה לעבר הכוחות ולעבר ניידת , הלוחמים הגיבו בירי, לא זוהו פגיעות ולא היו נפגעים.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "סגירת המחסום למשך יממה וחצי נדרשה בהתאם למודיעין, מצוד וסריקות אחר המחבל שנמלט מהזירה, תוך מענה להיבטים ומקרים הומניטריים. מחסום מ.פ שועאפט פתוח לתנועה רכובה ורגלית כבר מאז יום שני בצהריים ומתבצעת בו בדיקה קפדנית בהתאם לצורך המבצעי. בפועל בימים האחרונים מפרי הסדר במקום- הם שחסמו תושבים מלצאת החוצה בשילוב הסתה ממסגדים והפרות סדר. הטיפול בהפרות הסדר האלימות במזרח העיר מבוצע בנחישות ונעצרו חשודים רבים".