כתב אישום נגד המחבלים משרונה: תכננו לבצע את הפיגוע ברכבת ישראל

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה כתב אישום נגד חאלד ומוחמד מחאמרה ויונס זין, שביצעו את פיגוע הטרור בשרונה בחודש שעבר. בכתב האישום נחשף כי תכננו לבצע ירי בנוסעי הרכבת ולאחר שגילו כי במקום גלאי מתכות החליטו לנסוע לתל אביב. עוד עולה כי הרצח נעשה בהשראת דעא"ש כנקמה בשל שריפת משפחת דוואבשה

הפיגוע בשרונה מרקט בתל אביב
הפיגוע בשרונה מרקט בתל אביב | צילום: רויטרס

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (שלישי) כתב אישום נגד שלושת המחבלים שהשתתפו בפיגוע במתחם שרונה בתל אביב. מכתב האישום עולה כי חאלד מחאמרה, מוחמד מחאמרה ויונס זין מכפר יאטא שביהודה ושומרון, תכננו והוציאו לפועל את הפיגוע המדובר.

על פי כתב האישום במהלך יולי 2015, לאחר שריפת ביתם של משפחת דוואבשה, גמלה בליבו של חאלד ההחלטה לבצע פיגוע רצח המוני של אזרחים ישראלים והוא שוחח על כך עם מוחמד, שהסכים לתכנן ולבצע עם חאלד פעולת נקם בישראל בשם המדינה האסלאמית בתקופת חודש צום הרמדאן. לאחר מכן, פנו חאלד ומוחמד אל יונס והציעו לו לבצע יחד עימם את הפיגוע והוא הסכים.

במסגרת הקשר, תכננו הנאשמים לבצע את הפיגוע בקו רכבת ישראל מתל אביב לחיפה על ידי ביצוע ירי בנוסעי הרכבת שילכדו בקרונות ולא יוכלו לברוח, ובכך תושג מטרתם לרצוח כמה שיותר ישראלים.

לכתבות נוספות בנושא >>

בלעדי: הרגע שבו השוטר עמרי גריידי מבין שהמחבל מסתתר בביתו

עידו, אילנה, מיכאל ומילה: אלו ארבעת ההרוגים בפיגוע בתל אביב

"בעלי היה בטוח שכשהוא יחזור הביתה הוא יראה את כולם מתים"

לצורך מימוש התכנית החליטו הנאשמים להצטייד ברובים ותחמושת. בפברואר 2016, החליטו הנאשמים כי יונס יספק להם את כלי הנשק. בעודם ממתינים להגעת כלי הנשק מיונס,  חאלד ומוחמד רכשו חליפות רשמיות, שעונים, תיקי עור, נעליים, משקפיים ושעונים בעלות כוללת של כ- 2,600 ש"ח; קנו שני סכינים באורך 30 ס"מ, מתוך מטרה שאם כלי הנשק יתקלקלו או יתקעו במהלך הירי או שתגמר התחמושת, יבצעו השניים פיגוע דקירה; קנו רעל עכברים כדי שיוכלו לעשות שימוש בסכינים הטבולות ברעל ולדקור באמצעותן אזרחים ישראלים נוספים ובכך להעצים את הנזק ההמוני המתוכנן.

ביום הפיגוע (8 ביוני) הגיעו חאלד ומוחמד לתחנת הרכבת בבאר שבע וגילו כי בפתח התחנה קיימים אמצעי ביטחון קפדניים, לרבות גלאי מתכות. לאור זאת הם החליטו לשנות את תכניתם המקורית. סמוך ל- 20:00 החליטו לקחת מונית לתל אביב. בשעה 21:00 בערך הגיעו לתל אביב וירדו מהמונית ליד תחנת רכבת "השלום", הסמוכה למרכז עזריאלי. בהגיעם לתל אביב, חיפשו חאלד ומחמד מקום הומה אדם על מנת לבצע בו את הפיגוע. לצורך כך, שאלו עוברים ושבים היכן ישנן מסעדות או בתי קפה, ולאור המידע שקיבלו, החלו לצעוד למתחם "שרונה".

בשעה 21:30 נכנסו השניים למסעדת "מקס ברנר" והתיישבו ליד אחד השולחנות. לאחר כמה דקות, כשהבחינו שהמקום הומה אדם, החליטו כי זה העיתוי לבצע את הפיגוע. השניים פתחו בירי בתת-מקלעים מסוג קרלו, לעבר הסועדים. כתוצאה מהירי נרצחו שלושה בני אדם - עידו בן ארי (41), מילה מישייב (32) ומיכאל פייגה (58), ונפצעו 16 נוספים. בנוסף, אישה שהייתה במתחם בקרבת מקום הירי, אילנה נבעה (39), נפטרה כתוצאה מדום לב.

אחמד מוסא מאחאמרה, אביו של אחד המחבלים מפיגוע הטרור בשרונה
אחמד מוסא מאחאמרה, אביו של אחד המחבלים מפיגוע הטרור בשרונה | צילום: רויטרס

לאחר שהנוכחים בזירה נמלטו, הפסיקו המחבלים לירות, והחלו לברוח מהזירה לאחר שהותירו את נשקם בזירת האירוע. אחד מהם נעצר בדירה סמוכה לזירה על ידי בעל הדירה, שוטר, זמן קצר לאחר שהכניס אותו לדירתו במחשבה שמדובר באזרח מבוהל.

"הגשתי לו כוס מים, הוא קם ונעמד במטבח", סיפרה אשתו של השוטר עופרי חפץ-גריידי, שהוסיפה שבזמן הזה רץ בעלה לכיוון המתחם כדי לעזור לאנשים במקום. "לאחר שבעלי קלט שהמחבל אצלנו בבית, הוא רץ הביתה ופרץ עם נשק שלוף והצמיד את המחבל לרצפה. לאחר מכן, הבאתי לבעלי אזיקים בשביל שיאזוק אותו", היא הוסיפה, "הוא היה בטוח שהוא יכנס לבית ויראה שכולם מתים".

המחבל השני נורה ברחוב הארבעה סמוך לסינמטק תל אביב על ידי אחד ממאבטחי המתחם שרדף אחריו. כתוצאה מהירי הוא נפצע באורח בינוני ואושפז בבית החולים איכילוב.

עופרי חפץ-גריידי, אשתו של השוטר שניטרל מחבל בביתו בת
עופרי חפץ-גריידי, אשתו של השוטר שניטרל מחבל בביתו בת"א | צילום: חדשות 10

המחבלים מוחמד וחאלד מחאמרה נכנסו לישראל ללא היתר, ונעדרו מבתיהם יומיים לפני הפיגוע. שניים מדודיהם הם מבכירי הזרוע הצבאית של פתח ואחראים לרצח ישראלים רבים. אחד מהם, ששמו גם חאלד מחאמרה, שוחרר בעסקת גלעד שליט. השני, טאלב מחאמרה, נושא שבעה מאסרי עולם בכלא הישראלי.

במשפחתם וסביבתם של השניים מתקשים להאמין כי הם אכן אלה שביצעו את הפיגוע. גם לא לאחר שראו את הצילומים המתעדים דקה אחר דקה את האירועים. "אני הופתעתי מפני שמוחמד אינו משתייך לשום מפלגה פוליטית וגם לא להתארגנות צבאית. הוא רק פועל", אומר אביו של חאלד. "אף אחד לא ציפה שחאלד או מוחמד יעשו דבר כזה", הוסיף דודו.