פיגוע נוסף בירושלים: אב ובנו נפצעו קשה מירי בעיר דוד

פחות מיממה אחרי הפיגוע הרצחני מחוץ לבית הכנסת בנווה יעקב, מחבל בן 13 ממזרח העיר פתח באש במתחם אדרת. קצין צנחנים בן 22 ניטרל אותו ונפצע קשה, אביו נפצע גם כן והשניים פונו לביה"ח שערי צדק. גורם מדיני בכיר: "נתניהו יביא לאישור הקבינט זירוז מתן נשק לאזרחים וקידום גירוש משפחות מחבלים"

זמן צפייה: 07:08

פיגוע שני בבירה תוך פחות מ-24 שעות: פחות מיממה אחרי פיגוע הירי הרצחני מחוץ לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב שבצפון הבירה, והבוקר (שבת) בוצע פיגוע ירי נוסף. גבר בן 47 וצעיר בן 22, אב ובנו שחזרו יחד מתפילה, והם פונו במצב קשה לבית החולים שערי צדק, שם דיווחו כי מצבם התייצב ולא נשקפת סכנה לחייהם. הפצוע הצעיר הוא קצין צנחנים שהיה בחופשה, ולאחר שנורה על ידי המחבל הוא השיב בירי לכיוונו וניטרל אותו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-2301281305' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הפיגוע בעיר דוד' poster='' kid='1_qadkjk7o' duration='']

המחבל הוא נער בן 13 תושב סילוואן שבמזרח ירושלים. על פי תיחקור ראשוני של האירוע, המחבל הגיע באוטובוס כשהוא כבר חמוש לאזור. הוא זיהה  קבוצה של יהודים שעושים את דרכם מתפילה בעיר דוד, נעמד מאחורי רכב וירה בהם כשעברו מולו.  שניים מחברי הקבוצה היו חמושים וירו בו. הוא נפצע ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים, ובהמשך הוא יועבר לחקירה. עוד נמצא בסמוך אליו האקדח ששימש אותו לביצוע הפיגוע.

המחבל בן ה-13 נעצר על ידי כוחות המשטרה
המחבל בן ה-13 נעצר על ידי כוחות המשטרה

האקדח של המחבל שביצע את הפיגוע בעיר דוד
האקדח של המחבל שביצע את הפיגוע בעיר דוד | צילום: דוברות המשטרה

פראמדיק מד"א פאדי דקידק סיפר: "הגענו במהירות למקום וראינו שני פצועים מירי. גבר בן 47 וצעיר בן 23. הם היו בהכרה מלאה וסבלו מפצעי ירי בפלג גופם העליון. העלנו אותו במהירות לניידות טיפול נמרץ ופינינו אותם תוך טיפול רפואי מציל חיים לבית החולים שערי צדק כשמצבו של הצעיר קשה ומצבו של הגבר השני בינוני עד קשה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-2301281112' autoplay='0' credit='תיעוד מבצעי מד"א' desc='זירת הפיגוע בעיר דוד' poster='' kid='1_13ksbsyw' duration='']

כוחות משטרה גדולים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הוזעקו לזירת הפיגוע. מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הורה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, והחל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. המפכ"ל החליט על נוכחות של צוות ימ"מ קבוע באזור ירושלים למענה מיידי לאירועים חריגים במידת הצורך.

המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בעיר דוד
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בעיר דוד | צילום: דוברות המשטרה

גורם מדיני בכיר אמר לקראת כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני הערב במטה שב"כ: "בנוסף לתגבורת שכבר נשלחה לשטח, הקבינט ידון באפשרויות תגובה לפיגועים. ראש הממשלה נתניהו יביא לאישור הקבינט תגבור כוחות נוסף, איטום מיידי של בתי מחבלים כצעד חדש, מעצר בני משפחה ומקורבים, זירוז מתן רישוי נשק לאלפי אזרחים וקידום גירוש משפחות מחבלים".

כמו כן, מפקד המחוז הורה בהערכת מצב שקיים בשטח על המשך פעילות במערכים מתוגברים בגזרות השונות בימים הקרובים. משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 של המשטרה על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת.

זירת פיגוע הירי בעיר דוד
זירת פיגוע הירי בעיר דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דובר הג'יהאד האסלאמי, טארק עז א-דין, אמר לערוץ אלמיאדין הלבנוני: "אנו מברכים על מה שקרה בירושלים. על ישראל לשלם את המחיר על הפשעים שלה. אנחנו חיים במצב של אינתיפאדה חמושה ואמיתית עד שיחלוף הכיבוש. האופציה שלנו היא להגיב על פשעי הכיבוש וכל האפשרויות פתוחות בפני ההתנגדות".

זירת פיגוע הירי בעיר דוד
זירת פיגוע הירי בעיר דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

Whatsapp Image 2023 01 28 At 1
זירת פיגוע הירי בעיר דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש נרצחו שבעה בני אדם בפיגוע ירי בשכונת נווה יעקב, והבוקר הותרו לפרסום שמותיהם של שניים מהנרצחים - אליהו מזרחי בן ה-48 ונטלי מזרחי בת ה-45, אשר נישאו לפני שנתיים והתגוררו בסמוך לבית הכנסת. אמש, במהלך ארוחת לילה השבת, שמעו בני הזוג את היריות מבעד לחלונם וירדו לסייע לנפגעים. נטלי ביקשה תחילה מבעלה שלא יירד, אך לאחר שבעלה ירד בכל זאת היא הצטרפה אליו - ואז שניהם נורו על ידי המחבל מטווח קצר.

חמישה מהנרצחים אמש מתו במקום - בהם ארבעה גברים, שניים מהם בשנות ה-50 וה-60 לחייהם ושניים נוספים בשנות ה-20 לחייהם, וכן נהרגה אישה כבת 60. חמישה פצועים נוספים פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. הפצועים הנוספים הם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני עד קשה, צעיר בן 24 במצב קשה ואישה כבת 60 במצב בינוני.

אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

הרמטכ"ל הרצי הלוי הנחה הלילה על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב, זאת לאחר הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. אמש הגיע נתניהו לזירת הפיגוע ולאחר מכן נתן הצהרה לתקשורת במטה הארצי של המשטרה: "אנחנו אחרי פיגוע קשה מהקשים שידענו. כינסתי הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון, קיבלנו כמה החלטות. בצאת השבת יכונס הקבינט. קורא לאנשים לא לקחת חוק לידיים".

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

המחבל שביצע את הפיגוע אמש הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

כוחות הביטחון עדיין חוקרים את עברו של המחבל, ונבדק האם ועד כמה הכיר את זירת הפיגוע לפני. חיירי הצליח לפרוק שתי מחסניות לעבר המתפללים בפגיעות מדויקות, וגם לאחר הגעת השוטרים ניהל עימם קרב יריות שבו הספיק עוד להחליף מחסנית טרם חוסל.